Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 12:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Ombygning af værelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Har tænkt lidt på at rive væggen ned, som skiller mig og min brors værelse, fordi han flytter ind på et andet værelse.

Har haft oprettet en post herinde omkring dårlig lyd på mit værelse, så har lavet en100 % nøjagtigt tegning af mit værelse og min brors.

Her kommer så mit spørgsmål, vil det hjælpe at rive væggen ned som skiller vores værelser ? og ud fra tegningen, hvor vil det være mest optimalt at placere mine højtalere?

Tegning: http://img254.imageshack.us/i/unavngiveth.jpg/

Til top Vis Crankx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crankx

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Din tegning mangler mål for at kunne bruges.   

Det problem du er udsat for er stående bøljer (interferens). Det er ret svært at gætte sig frem til noget præcist især med alle de skæve vinkler du har.

Kan se at man foreslog dig at flytte rundt på sub i den anden tråd - prøvede du der at sætte sub'en midt i rummet? væggen forstærker lyden fra sub'en og det kan godt være der, det går galt.

Du har desuden ret i at nye (og dyrere) højtalere nok ikke vil hjælpe, da fysikens love stadig gælder for dem. Men måske vil et par alm pc højtalere uden sub løse problemet.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil i hvert fald prøve at rykke en del rundt på det hele, her i den kommende uge.

Har prøvet at placere Subben, stort set alle steder. Men sidste sommer, prøvede jeg at flytte mine Højtalere in på min brors værelse. Lige ude foran min brors værelse er der en have på ca. 30-40 meter i længden og bredden starter vel nok med at være 4 meter, og bliver så til sidst 15 meter.

Placerede subben her:

http://img835.imageshack.us/i/29454273.jpg/

Åbnede alle hans vinduer, og spillede med højtalere og sub rettet med haven, rimelig højt. Blev positivt overrasket, over subben lød virkelig godt, selv i midten af haven, men inde på værelset, lød det af helvedes til. Den har også en tendens til inde på værelset bare at blive sådan noget "Hoom Hoom Hoom" istedet for "Boom Boom Boom" som det lød som i haven.

Synes godt nok det er utroligt, at den lille 8 tommer Logitech subwoofer kunne spille haven op, men Satelites (Mellem Tone og Diskant) kunne dog ikke høres specielt godt ude i haven, hvilket er klart da det kun er nogle små 2.5 Tommer.

Men vil i hvertfald prøve at flytte lidt rundt på det, måske også prøve nogle andre værelser osv.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

I haven er der ikke nogen væg på den modsatte side til at reflektere lyden - derfor ikke bas problem.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Crankx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Har tænkt meget på at gøre noget ved det i weekenden, kan ikke rigtigt få et andet værelse, og om det hjælper at fjerne væggen i midten, ved jeg heller ikke rigtigt.

Hvor meget hjælper det at ligge et Gulvtæppe? Har pt et lakeret trægulv

Og hvor meget har et stort vindue(er) at sige ? hvordan er det lige lyd og vinduer fungerer ?

Tænkte på hvis jeg satte absorbenter op på væggene, skal det hele så dækkes 100 %, så væggen slet ikke kan ses, eller kun enkelte steder ?

Har set andre haft nogle plader på væggen 1x1 meter, men hvordan kan de hjælpe på de lydbølger som rammer lige ved siden af rammen og bliver reflekteret tilbage ?

Håber der en som gider at svare på mine spørgsmål, da jeg stadig er lidt lost omkring lyd, hvordan det hele hænger sammen og hvordan man kan frembringe god lyd.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at fasevende subben? jeg har været ude for at det gav en del, da der jo er tidsforskydelse mellem dine toppe
og subben, når de ikke står samme sted, så du kan risikere at de to modarbejder hinanden.

Jeg tror ikke at et gulvtæppe vil hjælpe så meget på basproblemet, det vil give lidt ja, men det er mest i øvre mellemtone
eller diskant området det vil give noget. Prøv i stedet med en såkaldt basstrap, de er noget større, ofre en "stor" cyllinder af
rockwoll eller noget andet i den stil, som er beklædt med noget stof.

Jeg tror ikke det vil hjælpe at tive vægen ned mellem de to værelser, jeg syntes at have læst end del om folk som har
problemer med hjørne stuer og lyden.

Hvad er det helt præcis for et logitech system du har? for dem jeg har hørt har stort set kun været bulderbas og lys
mellemtone, og ikke meget mere, så måske det var bedre at finde nogle standerhøjttalere i stedet, og så droppe subben?
jeg har i hvert fald sluppet af med mange af mine basproblemer ved at skifte til standerhøjttalere.

Har du prøvet at vende dit setup 90 grader? det har nemlig også stor betydning for lyden om man spiller på slangs eller
tværs af rummet, hvad der virker bedst, kommer an på rummet.

Jeg syntes hellere du skulle ofre penge på bedre højttalere end bruge en masse tid og penge på at få et halvskidt anlæg til at
lyde bare nogenlunde.

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Crankx skrev:

har lavet en 100 % nøjagtigt tegning af mit værelse og min brors.

Seriøst.....?

Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes