Emne: Ombygning af værelse ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Crankx Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har tænkt lidt på at rive væggen ned, som skiller mig og min brors værelse, fordi han flytter ind på et andet værelse.
Har haft oprettet en post herinde omkring dårlig lyd på mit værelse, så har lavet en100 % nøjagtigt tegning af mit værelse og min brors.
Her kommer så mit spørgsmål, vil det hjælpe at rive væggen ned som skiller vores værelser ? og ud fra tegningen, hvor vil det være mest optimalt at placere mine højtalere?
Tegning: http://img254.imageshack.us/i/unavngiveth.jpg/
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din tegning mangler mål for at kunne bruges.
Det problem du er udsat for er stående bøljer (interferens). Det er ret svært at gætte sig frem til noget præcist især med alle de skæve vinkler du har.
Kan se at man foreslog dig at flytte rundt på sub i den anden tråd - prøvede du der at sætte sub'en midt i rummet? væggen forstærker lyden fra sub'en og det kan godt være der, det går galt.
Du har desuden ret i at nye (og dyrere) højtalere nok ikke vil hjælpe, da fysikens love stadig gælder for dem. Men måske vil et par alm pc højtalere uden sub løse problemet.
|
Til top |
|
|
Crankx Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil i hvert fald prøve at rykke en del rundt på det hele, her i den kommende uge.
Har prøvet at placere Subben, stort set alle steder. Men sidste sommer, prøvede jeg at flytte mine Højtalere in på min brors værelse. Lige ude foran min brors værelse er der en have på ca. 30-40 meter i længden og bredden starter vel nok med at være 4 meter, og bliver så til sidst 15 meter.
Placerede subben her:
http://img835.imageshack.us/i/29454273.jpg/
Åbnede alle hans vinduer, og spillede med højtalere og sub rettet med haven, rimelig højt. Blev positivt overrasket, over subben lød virkelig godt, selv i midten af haven, men inde på værelset, lød det af helvedes til. Den har også en tendens til inde på værelset bare at blive sådan noget "Hoom Hoom Hoom" istedet for "Boom Boom Boom" som det lød som i haven.
Synes godt nok det er utroligt, at den lille 8 tommer Logitech subwoofer kunne spille haven op, men Satelites (Mellem Tone og Diskant) kunne dog ikke høres specielt godt ude i haven, hvilket er klart da det kun er nogle små 2.5 Tommer.
Men vil i hvertfald prøve at flytte lidt rundt på det, måske også prøve nogle andre værelser osv.
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 10 Januar 2011 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
I haven er der ikke nogen væg på den modsatte side til at reflektere lyden - derfor ikke bas problem.
|
Til top |
|
|
Crankx Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tænkt meget på at gøre noget ved det i weekenden, kan ikke rigtigt få et andet værelse, og om det hjælper at fjerne væggen i midten, ved jeg heller ikke rigtigt.
Hvor meget hjælper det at ligge et Gulvtæppe? Har pt et lakeret trægulv
Og hvor meget har et stort vindue(er) at sige ? hvordan er det lige lyd og vinduer fungerer ?
Tænkte på hvis jeg satte absorbenter op på væggene, skal det hele så dækkes 100 %, så væggen slet ikke kan ses, eller kun enkelte steder ?
Har set andre haft nogle plader på væggen 1x1 meter, men hvordan kan de hjælpe på de lydbølger som rammer lige ved siden af rammen og bliver reflekteret tilbage ?
Håber der en som gider at svare på mine spørgsmål, da jeg stadig er lidt lost omkring lyd, hvordan det hele hænger sammen og hvordan man kan frembringe god lyd.
|
Til top |
|
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at fasevende subben? jeg har været ude for at det gav en del, da der jo er tidsforskydelse mellem dine toppe
og subben, når de ikke står samme sted, så du kan risikere at de to modarbejder hinanden.
Jeg tror ikke at et gulvtæppe vil hjælpe så meget på basproblemet, det vil give lidt ja, men det er mest i øvre mellemtone
eller diskant området det vil give noget. Prøv i stedet med en såkaldt basstrap, de er noget større, ofre en "stor" cyllinder af
rockwoll eller noget andet i den stil, som er beklædt med noget stof.
Jeg tror ikke det vil hjælpe at tive vægen ned mellem de to værelser, jeg syntes at have læst end del om folk som har
problemer med hjørne stuer og lyden.
Hvad er det helt præcis for et logitech system du har? for dem jeg har hørt har stort set kun været bulderbas og lys
mellemtone, og ikke meget mere, så måske det var bedre at finde nogle standerhøjttalere i stedet, og så droppe subben?
jeg har i hvert fald sluppet af med mange af mine basproblemer ved at skifte til standerhøjttalere.
Har du prøvet at vende dit setup 90 grader? det har nemlig også stor betydning for lyden om man spiller på slangs eller
tværs af rummet, hvad der virker bedst, kommer an på rummet.
Jeg syntes hellere du skulle ofre penge på bedre højttalere end bruge en masse tid og penge på at få et halvskidt anlæg til at
lyde bare nogenlunde.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
Til top |
|
|
Bulletdodger Branchemedlem

KT Radio
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 15 Januar 2011 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crankx skrev:
har lavet en 100 % nøjagtigt tegning af mit værelse og min brors.
|
|
|
Seriøst.....?

|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|