Forfatter |
|
houbakrene Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Jeg skriver dette indlæg, for at søge lidt "proffesionel" vejledning...
Jeg har haft min nuværende højttaleropsætning (Helicon 800 mk2 5.1 surround) i snart halvandet år og har altid været okay tilfreds med det... Dog skal det siges, at jeg altid har følt at der har manglet det sidste. -Med det mener jeg, at jeg VED hvor godt disse højttalere kan spille, så jeg har løbende leget med elektronikken og kablerne foran højttalerne, samt placering af dem, for at optimere min lyd. Men jeg føler aldrig rigtig, at målet er nået og at mine Helicon'er er kommet 100% til deres ret... Mere specifikt i de lavere oktaver, som jeg virkelig føler mangler i lydbilledet...
Dette blev jeg bekræftet i sidst jeg var i HiFi-Klubben på Åboulevarden i KBH, hvor de havde stillet et par Helicon 400SE frem i butikken, som stod og spillede lidt sagte baggrundsmusik. Jeg startede med at spørge sælgeren om, hvor de havde gemt subwooferen, og blev nærmest forfærdet over at høre, at der ikke var koblet en sub til!!! Lyden var fantastisk, specielt i basområdet... Utrolig dyb, stram, veldefineret og dynamisk! Mine 800 mk2'ere kunne SLET ikke være med!!!
Med denne nye viden, at 2 x 6,5" mellemtone/bas enheder, slog mine 2 x 8" basser klart og endda i et meget større rum, gav mig fornyet håb og blod på tanden om at der måtte være en fejl i min opsætning / tilkobling, som nu bare skulle findes!!! Jeg har nu gennemgået ALT for hvem ved hvilken gang (1000, tror jeg), men stadig uden bedring...
Så HJÆLP mig derude!!! Nogen som har stået i samme problem, eller som bare har guldkornene, så kom endelig med dem...
Jeg er efterhånden selv kommet frem til, at det kun kan være mit rum, som kvæler bassen!?! -Så måske købet at en bedre processor med mulighed for PRO-kalibrering kunne være løsningen..?
Mvh. René.
Ved at klikke på linket i min signatur, kan i se min opsætning... __________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil tro at dit rum er for lille til 4x8" , så derfor får du en bas der ikke er stram men en bas der er for fed og for kraftig .prøv evt. at få nogle skum propper til refleksportenn det kan hjælpe lidt.
madmax
|
Til top |
|
|
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Sikke et lækker setup du har.
Umiddelbart mangler du ikke effekt med den Nad m25 så det er nok ikke det der er problemet. Nu har jeg ikke læst hele din tråd på recordere, men dine højttaler skal afkobles fra gulvet med noget blødt materiale så som SD pudder. Jeg vil dog også mene, at du i forsøget med at finde den mangle bas skulle prøve af fjerne den store stereobænk. Hvad angår din opstilling af fronterne, der kan ganske få cm gøre en stor forskel, så prøv at rykke dem 1 meter frem selvom det nok ikke er hensigtsmæssigt i forhold til indretning, dog kan der også være en fordel af sætte dem tætter på bagvæggen, det kan som regel generer noget mere bas, dog på bekostning af timing og præcision.
|
Til top |
|
|
houbakrene Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Vil tro at dit rum er for lille til 4x8" , så derfor får du en bas der ikke er stram men en bas der er for fed og for kraftig .prøv evt. at få nogle skum propper til refleksportenn det kan hjælpe lidt.
madmax
|
|
|
Mit problem er ikke, at min bas er for "fed eller kraftig", men at den ikke er der!!! Når jeg ligger øret til basrefleksporten, føler jeg, at der nærmest ingen luft bliver flyttet overhovedet!?! __________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok du har tjekket at alt er korrekt tilsluttet ,tænker på fasen til højtalerne , du køre også med sub , har du tjekket at du ikke har sat dine fronthøjtaler til small i opsætningen af din forstærker .Bare en ide.
madmax
|
Til top |
|
|
houbakrene Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr nash skrev:
Hej
Sikke et lækker setup du har.
Umiddelbart mangler du ikke effekt med den Nad m25 så det er nok ikke det der er problemet. Nu har jeg ikke læst hele din tråd på recordere, men dine højttaler skal afkobles fra gulvet med noget blødt materiale så som SD pudder. Jeg vil dog også mene, at du i forsøget med at finde den mangle bas skulle prøve af fjerne den store stereobænk. Hvad angår din opstilling af fronterne, der kan ganske få cm gøre en stor forskel, så prøv at rykke dem 1 meter frem selvom det nok ikke er hensigtsmæssigt i forhold til indretning, dog kan der også være en fordel af sætte dem tætter på bagvæggen, det kan som regel generer noget mere bas, dog på bekostning af timing og præcision.
|
|
|
Hej.
Jeg har investeret i de "skumpuder", som kan købes i bl.a. HiFi-Klubben, så det burde heller ikke være der problemet ligger...
Jeg synes også jeg har leget en del med placeringen af højttalerne, men jeg er helt med på dit argument og må nok prøve det endnu en gang... Jeg er desuden kommet til at tænke på om stoffet på væggen bag anlægget, kan være synderen? Jeg har på hele væggen bag højttalerne hængt et stort hvidt stykke stof op (væg til væg, gulv til loft), pga. at der lige bag TV'et gemmer sig en dør ind til soveværelset. Dette naturligvis for at skjule døren, men også med tanke på, at det skulle gøre noget godt for lyden i rummet, da jeg jo godt er klar over, at akustikken jo ikke i forvejen er det bedste...
For at understrege hvor slemt mit problem er, er jeg nød til at koble min Helicon S600 ind, når jeg hører musik... -Dette blot for bare at have en hvis form for bund i lyden... Dette burde jo ikke være nødvendigt, med 800 som fronter, vel???  __________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
houbakrene skrev:
madmax skrev:
madmax
|
|
|
Mit problem er ikke, at min bas er for "fed eller kraftig", men at den ikke er der!!! Når jeg ligger øret til basrefleksporten, føler jeg, at der nærmest ingen luft bliver flyttet overhovedet!?!
|
|
|
Det er generelt ikke meget luft der bliver "rykket" i basrefleksportene på Helicon, så det tror jeg ikke du skal være nervøs for at det er et problem.
|
Til top |
|
|
houbakrene Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
Ok du har tjekket at alt er korrekt tilsluttet ,tænker på fasen til højtalerne , du køre også med sub , har du tjekket at du ikke har sat dine fronthøjtaler til small i opsætningen af din forstærker .Bare en ide.
madmax
|
|
|
Alt er tjekket, og faserne er som de skal være...
Det skal siges at billederne af mit anlæg er at ældre dato, og jeg nu har en M15 som processor, samt en M56 som afspiller...
Da jeg havde Denon'en, brugte jeg altid "Direct" eller "Pure Direct", når jeg hørte musik, så der burde højttalerindstillingerne ikke betyde noget, og har lige nu været inde i menuen på M15'eren og tjekke, men de står til "Large", så fejlen lå heller ikke der... -Ellers et godt bud på en fejl 40!  __________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|
houbakrene Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Alle:
I nævner ikke meget om mit forslag med rumkalibrering... -Kunne det ikke være en løsning, eller hvad tænker I? __________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så har jeg ikke flere gode foreslag , udover at de måske er defekte men det regener jeg bestemt ikke med at de er .Men det du selv er inde på med rumkalibering er måske en ide.
Men syntes generelt at det er svært med de nye AV recivere når de har alt deres rumkalibering og sådan så har man ikke det store indblik i lyden og indflydelse , som når man køre rent 2.0 stereo med henblik på en 2.0 forstærker uden alt det digital lyd gejl.
madmax
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du har nogle trælse stående bølger der giver manglende bas nogle steder i rummet. Prøv at gå rundt i rummet for at høre om der ikke er mere basniveau andre steder end i lyttepositionen.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rumkalibering har jeg heller ikke den store fidus til, men måske det kan løse dit problem.
Hvad bruger du af tilslutning på dine højttaler? Single med jumpers eller bi- wiring ?
|
Til top |
|
|
houbakrene Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Tror du har nogle trælse stående bølger der giver manglende bas nogle steder i rummet. Prøv at gå rundt i rummet for at høre om der ikke er mere basniveau andre steder end i lyttepositionen.
|
|
|
Jeg tror du har helt ret... Jeg oplever ikke den helt store forskel i rummet højttalerne står i, men i spisestuen ved siden af (stor åbning i væggen mellem de to rum, 2 x 2,5m), kan bassen nogle steder være en del kraftigere. Specielt i det ene hjørne... __________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|
houbakrene Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr nash skrev:
Rumkalibering har jeg heller ikke den store fidus til, men måske det kan løse dit problem.
Hvad bruger du af tilslutning på dine højttaler? Single med jumpers eller bi- wiring ?
|
|
|
Jeg kører med bi-amping. Hver højttaler bliver fodret med 2 kanaler fra min M25... __________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3766
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet det besværlige at vende dit lytterum så du spiller på den anden led. Det var da en mulighed at afprøve.
Er det en gipsvæg du har bag højttaleren ? __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
houbakrene Forum Bruger

|
Sendt: 05 April 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Har du prøvet det besværlige at vende dit lytterum så du spiller på den anden led. Det var da en mulighed at afprøve.
Er det en gipsvæg du har bag højttaleren ?
|
|
|
Hej.
Jeg har ikke prøvet at vende rummet... Tror du det vil kunne hjælpe!?! 
Væggen bag højttalere er en murstensvæg, med det føromtalte stof, som hænger ned for at skjule døren til soveværelset... __________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3766
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
houbakrene skrev:
Music4life skrev:
Er det en gipsvæg du har bag højttaleren ?
|
|
|
Hej.
Jeg har ikke prøvet at vende rummet... Tror du det vil kunne hjælpe!?! 
Væggen bag højttalere er en murstensvæg, med det føromtalte stof, som hænger ned for at skjule døren til soveværelset...
|
|
|
Men du kunne prøve. En ting er sikkert de burde ikke være "døde i bassen". Enten har du et meget overdæmpet rum eller så ?. har du prøvet med spikes under dine højttalere ?. Placeringen til bagvæggen er vigtig med dine Helicon. Gerne op til 1. mtr fra bagvæg så de spiller frit og ikke noget toe in. Prøv det med den anden led, måske det hjælper __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
|
Sendt: 06 April 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er spændt på at høre hvad du finder af løsning og prøver af løsningsmuligheder. Det er nok højttalerne du skal flytte rundt på specielt hvis det stående bølger der er problemet, så du må lige skrive i tråden hvis du finder en løsning, og gerne inden 2 år for der er udløbs dato på inaktive tråde her på H4A.
|
Til top |
|
|
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 730
|
Sendt: 06 April 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at spille med en "ordentlig" stereo forstærker?
Jeg tror desværre at forforstærker/processor delen i din Denon ikke er alt for god.
Hvilke forstærker blev der spillet på, da du hørte det sæt Helicon nede på Åboulevarden?
|
Til top |
|
|
houbakrene Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Jeg har nu prøvet at flytte rundt på højttalerne. Startede med at flytte dem 10 cm ad gangen (i alle retninger), for til sidst at flytte dem helt ind i hjørnet. Alt sammen uden den store effekt. Efter at have brugt ca. 2 timer og selv synes at have prøve ALT mht. placering, uden at opnå det ønskede resultat, tog jeg en drastisk beslutning... 
Jeg flyttede begge højttalere ca 1,5 m frem i rummet (så man faktisk kunne nå dem fra sofaen) og startede endnu en gang musikken ("The Gates og Istanbul", Dali CD vol 2). Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal beskrive hvad der skete!!! Lige pludselig spillede de op til deres potentiale... Jeg befandt mig pludselig, fuldstændig lammet og omringet af vellyd!!! Bassen var i DEN grad til stede. -Tog mig selv i at sidde med lukkede øjne og smile.. -Og ja, der må gerne grines derude, men pludselig spillede min dejlige højttalere op til det jeg vidste de kunne, og det jeg i mere end et år har søgt... Jeg var flere gange henne og kontrollere om subben nu også var slukket, jeg endte med at trække stikket ud af væggen, for at være helt sikker! Men den var sku god nok!
Jeg tror min bedre halvdel efterhånden blev træt af at være tvangsindlagt til at høre den ene CD efter den anden, men når hun sagde at hun sagtens kunne høre, at det var blevet bedre, så må der squ være noget om snakken... Hehe..
Dette er intet mindre end fantastisk og I skal alle have mange tak for inputs... Jeg prøvede efterfølgende at rykke højttalerne tilbage, for at høre om lyden så blev dårlig igen, og det blev den.
Så konklusionen må være, at mit rum har en elendig akustik og at jeg må rykke højttalerne en meters penge frem, hvis der skal ses film, eller LYTTES musik...
Mvh. den igen glade Helicon-ejer! 
__________________ René's HD-Hjemmebio
|
Til top |
|
|