Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Materialevalg og nybyg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2014 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg står og skal bygge nyt hus, og er pt i slutningen af design fasen, men er super bange for akustikken.

Jeg har derfor brug for hjælp på dette område. Det jeg efterspørger mest er noget hjælp til div materiale valg og evt. ide’er til at nedbringe efterklang tiden i alle frekvensområder uden at gå ret meget kompromis med udseendet og de allerede næsten færdige tegninger.

Jeg har mest focus på alm tale og lytning til mustik

Stuen er hævet med 40cm og der er en halvmur som bryder stuen med køkkenalrum (se billeder).

Jeg vil helst have perforeret gibsloft, men overvejer rockfon mono(hvis jeg har råd)(troltex er jeg ikke til). Jeg skal have skrå lofter med loft til keep, hvor det højeste sted er 4.8m (i køkkenalrum) og 4.4m (stuen) højt. Jeg skal have fliser i køkkenalrum samt trægulv i stuen. Jeg overvejer fuldmuring da jeg også har focus på lydisolering, men er klart åben for andre materialer. Jeg har også overvejet at monter granit eller skiffer bag fjernsynet og hele vejen op til keep. Jeg forventer også at jeg skal ud og investere i akustik malerier.

Jeg syntes det er svært at skrive om, da akustik er så komplext et emne. Men har nu forsøgt alligevel, så krydser jeg finger for at der kommer noget godt ud af det J     

På forhånd tak

Mvh

Heinz

Til top Vis HeinzN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeinzN

HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2014 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Her kommer lige 2 billeder

Pannerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2014 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Det er et lækkert hus

Går ud fra det er fra 2-Planhuset?

Kan dog godt forstå din bekymring.

Vi har til åbent hus i Odense i et hus på 179 kvm. fra Huscompagniet og samme hus fra 2-Planhuset, som du har afbilledet.

Akustikken var forfærdelig i det fra 2-planhuset, mens huset fra Huscompagniet (også med gipslofter) var med de der "rillede" gips lofter. Lyden og efterklangtiden her var væsentlig bedre.

Selvom det sikkert ikke er billigt, så få de gips-akustik lofter op i både stuen og køkken alrum.

Det er ikke kun lyden fra anlægget der bliver bedre, men også hele fornøjelsen i hverdagen med støjende/larmende børn, kørende hårdehvidevarer, råbende kone m.v., der bliver nemmere at leve med

Audia Flight CD One
Yter
Atlas Mavros XLR
Acoustic Revive Power Reference
Kimber PK-14 Palladian
Til top Vis Pannerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pannerup

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 11 Februar 2014 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Her er det vigtigt at du vælger mineraluld og ikke perforeret gips. Jeg har selv fået mineraluld fra alpha kustik, og det er meget bedre akustisk end perforeret gips. Prøv at søg på You tube. Kan desværre ikke skrive link da webmaster så sletter det. Prøver dog alligevel, så hvis du er hurtig:

http://www.youtube.com/watch?v=GHyIlksaNFg

Det har forbedret mit lytterum enormt, og iøvrigt også mit køkken-alrum der minder om dit med fliser og loft til kip. Det er et helt andet rum nu.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Februar 2014 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes du skulle kontakte en akustiker. Det ligner et akustisk helvede.

http://www.akustikjav.dk/Minimalist-stilen

HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2014 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for svarene.
Hvis nu vi antager at jeg har råd til rockfon mono som ligger på samme absorption niveau eller lidt over trodtekt.

Jeg vil formode at der stadig skal gøre noget ekstra for at få efterklang tiden ned på et behageligt niveau. Hvad kan jeg gøre med væggene, jeg syntes at have læst at gips vægge er bedst. Men skal det være fibergibs, 2lags gips osv, legablokke eller porebegon? Jeg er nok mest til fuldmuring da den lydisolere bedst, samt det er mere robust. Det kommer ikke til at virker pap agtig , hvis i kan følge mig. Men rent akustik mæssigt er den vel den dårligste eller har jeg misforstået noget?
Jeg har overvejet en akustiker, men ikke i første omgang. Det kan dog være at det ender med det i sidste ende.

Mvh
Heinz

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

En fuldmuring giver rigtig den bedste lydisolering og samtidig er overfladen ikke helt så glat og vil derfor virke bedre. Men det er på et lille niveau.

Hvis du bruger gibsplader, der er et godt materiale, skal man bruge to lag. Et dæmper bassen.

Men se min tråd, hvor der er bileder af Hofa diffusere, som faktisk ser godt ud også. De er dog ikke så gode som Svanøs.

Rockfon er rigtig godt til at give et bedre indeklima. Det er altid uheldigt med et skråt loft, da det er uberegnligt. Dæmpningen er dårlig. Rockfon er rigtig godt i et kontorlandskab. Ligeledes er Troldtex med isolering ovenpå.

Men er målet bedste lyd hedder det diffusere.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2014 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Arkitekter har ikke forstand på lyd i rum eller de er fuldstændigt ligeglade.

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2014 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hej Heinz.

Jeg ved ikke hvem du skal bygge med, men du skal nok være opmærksom på at hvis der er tale om et typehus, så er det
ikke sikkert at du frit kan vælge mellem alle former for lyddæmpningsløsninger. De fleste kan dog sikkert godt installere
gipspladerne. Min erfaring er at de er langt bedre end ingenting. Vi har bygget nyt og fået disse installeret i køkken/alrum og
stuen, og må sige at jeg faktisk er positiv overrasket over hvor godt resultatet er, på trods af at der er loft til kip i rummene
(har valgt big quattro 43 fra Gyptone, som huscompagniet kunne tilbyde). Du kan selv sammenligne
absorbtionskoefficienterne på div materialer (f.eks. http://www.gyptone.dk/produkter/glatte+spartlede+lofter+-
+gyptone+big/big+quattro+43/akustik , http://rwiumbraco-rfn.inforce.dk/media/266500/datablad_dk_mo no_03.2011.pdf).
Visuelt kan jeg godt lide gipslydlofterne, men det er en smagssag.

Som Svend er inde på skal man også være opmærksom på hvad målet er. Til køkkenet er det sikkrt bare at opnå en god
taleforståelighed, og her er meget dæmpning en god ting. Hvis stuen skal bruges til hifi er det ikke sikkert at maksimal
dæmpning af loftet er den bedste løsning, hvorfor diffusorer og mindre dæmpning end de porøse absiorbenter kan være at
foretrække. Jeg er dog ikke enig i at skrå lofter nødvendigvis er dårlige og uberegnelige, men den pågældende planløsning
med koblede rum som du har valgt, ser udfordrende ud, set med lydbrillerne på.

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2014 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for jeres svar

Jeg har mulighed for helt selv at vælge hvilke materialer jeg ønsker. Endtil videre forstiller jeg mig at jeg vil bruge letklingerbeton elementer som indervægge over det hele, hvor jeg så bygger en forskallingsvæg i stuen af gips og træskilet med 10 cm hulrum med rockwool. 

Jeg regner også med at få trægulv på strøer i stuen en skiffer mur som diffusere på fjernsynsvæggen, samt rockfon mono lofter. Resten må jeg måle mig frem til når huset er bygget og evt. købe akustik malerier eller andre former for absorbenter.

Men helt sikkert, har jeg kun focus på tale og forståelse i køkkenalrum og hifi i stuen.

Mvh

Heinz 

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2014 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

En indervæg i mursten har en lydisolerings evne der er 10 db bedre end letbeton.

Letbeton har en ulempe, at det har en resonansfrekvens der ligger lige i taleområdet. dvs. tale kan høres igennem væggen mere eller mindre.

HeinzN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2014 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

En indervæg i mursten har en lydisolerings evne der er 10 db bedre end letbeton.

Letbeton har en ulempe, at det har en resonansfrekvens der ligger lige i taleområdet. dvs. tale kan høres igennem væggen mere eller mindre.

Hej Sven
Det kommer an på hvad du mener med letbeton.
Porebeton og letklingerbeton går ofte under samme udtryk (letbeton) men det er ikke helt det samme.
f.eks. letklingerbeton med ca. samme tykkelse om mursten lydisolere faktisk ligeså godt (45db 12-13cm tykkelse). Tager man derimod porebeton (gasbeton) lydisolere det kun mellem 30-35db.

Når du skriver letbeton, mener du så porebeton?

Mvh
Heinz

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2014 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jeg mente så gasbeton.

Mvh. Sven

ljm21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 April 2014 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Er du begyndt at bygge?

Jeg vil kraftigt anbefale, at du får en akustiker til at kigge nærmere på dit hus. Akustisk set, er det så galt som det kan være, som du viser det på renderingen ovenfor. Jeg vil gætte på at efterklangstiden ligger på 1,2-1,5 sekunder med den viste indretning.

Det vil være meget larmende at opholde sig i, hvis der er mere end nogle ganske få mennesker - f.eks. legende børn, baggrundsmusik, støj fra madlavning og almindelig snak fra gæster...

Gode akustiklofter hjælper selvfølgelig meget, men der er muligvis brug for at gøre mere. Det er nok også værd at overveje akustiken i andre rum end de primære opholdsrum, samt lydisolering mellem de forskellige rum og evt. larmende omgivelser

Jeg vil tro, at det koster 5.000-10.000 at få en prof. akustiker til at kigge på det. De kan hurtigt være sparet i forhold til at lave ændringer når huset er bygget.

Blot min ydmyge mening...
Lars - Civilingeniør med speciale i akustik

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2014 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Du kunne overveje nogle diffusere sat op i lydafdelingen fra Svanø Acoustik. Det er dyrt, men godt. Der kommer en ny diffuser som er beregnet til opsætning i loftet og har en dybde på 95 mm. Deraf navnet winge 95. Hvis du går op i god musikgengivelse på højt niveau, så er det diffusere der tæller. Når de så er sat op, kan man evt. dæmpe.

Men køkkenafdelingen vil have gavn af absorbenter.

Hvis man bruger absorbenter over hele loftet, kan det godt blive for meget. Det kan en akustiker udregne. Et problem er med de akustiske absorbenter er at de er for tynde. Det betyder de påvirker frekvensgangen, fordi de kun dæmper de høre frekvenser. Noget man ser med gulvtæpper.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 17 April 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Letklinkebeton er det samme som letklinkenødder eller sagt i daglog tale Leca (varemærke og firmanavn, tidligere)som er støbt sammen til blokke
eller elementer.
Porebeton er det vi kalder for gasbeton, også i blokke eller elementer
Billigt og let, men enten beton eller tegl, hvis jeg må sige min mening, som ydervægge og indervægge, men smag og behag
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes