Sendt: 29 Marts 2014 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften. Musikkens Hus har her til aften haft sin åbningskoncert, og festligt var det. Jeg vil ikke skrive noget om den musikalske oplevelse, men har anbragt tråden i Akustik, fordi musiksalen byder på rigtig god akustik! Jeg opfordrer alle hifi enthusiaster at overvære en koncert i det nye musikhus, fordi Aalborg Symfoniorkester netop der viser hvor lækker lyd et sådant orkester kan præstere.
Læg mærke til hvor let det er at høre kontrabasserne, og hvor lidt agressiv toppen i overtonerne egentlig er. Lyden er blød, behagelig og varm. Bemærk også at de egentlig ikke spiller specielt højt, men når de alle musikerne spiller til, hvor stor dynamik der er i et sådant orkester - temmelig kraftigt lydtryk!
I forhold til koncerter i det gamle sted, AalborgHallen, er det som nat og dag, selv på 2. niveau hvor jeg sad.
En koncertoplevelse er rigtig god til at sammenligne sin lyd derhjemme med live. Det fordrer selvfølgelig en indspilning af symfoniorkestret på højeste niveau, og dem synes jeg ikke der er mange af. Brug kun indspilninger der er kendt for lyd i topklasse. Er der meget stor forskel, må man kigge ikke bare på sit anlæg, men også på stuens akustik. Den er ligeså vigtig som den sal symfoniorkestret spiller i.
NB: lyt også til kammerkoncerter - de er musikalsk ofte meget spændene, og forgår i mindre sale hvor efterklangen ofte er kortere/svagere, og derfor er lyden ikke blandet med så megen rumakustik, men består mere af instrumenterne selv.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|