Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 09:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Lydoptimere rum (bas) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Har et sæt boston a26 som jeg har købt en jamo sub 210 til (har over en uge hvor jeg kan levere den tilbage), jeg vil gerne
have lidt mere dyb og bedre bas.

Den del af min stue jeg bruger er ca 240cm bredt, i venstre side slutter mine vinduer ud til altanen efter ca 160 cm, bag ved
min pc,højtaler er der en skrå væg og en hylde, rummet er ihverfald 4 meter langt og der er ca 380-390cm fra mine højtaler
til bagvæggen som er ud til mit køkken.

Når jeg går hen til bagvæggen er bassen tydelig kraftig og går jeg hen til mit skrivebord er den også kraftig (mest ved
bagvæggen men ikke meget forskel) gør jeg ud i den anden del af min stue hvor mit tv er og døren ud til min altan er, bliver
bassen meget svagere (ikke noget problem da den er kraftig ved mit skrivebord).

For noget tid siden så jeg dette lyd forbedrene produkt, til en synes jeg meget fornuftig pris samlignet med det f.eks 4sound
sælger, som er sort og ikke passer til mine hvide vægge
Acoustic Weave 3D Tiles

Så var det jeg tænkte på om jeg måske nu skulle købe sådan en pakke med 12 stk og bruge dem langs bagvæggen bag
mine højtaler og pc skærm lige over mit skrivebord og under en hylde jeg har, samt min bagerste væg over mine reol med
dvder for at optimere bunden,bassen. Der findes noget modelervoks agtig noget som man kan hænge plakater med mere op
på en væg med, det gør det nemt at fjerne igen samlignet med dobbelt klæbende tape og andet tilsvarende kan ikke huske
hvad det hedder, noget der ved hvad det hedder?

1-2 stk bag min pc skærm og 2 i hvert hjørne, evt en under/over den sidste i hjørnet, så er der ihverfald 4 stk tilbage som
kan placeres over mit ikea reol med en masse dvder som står opad bagvæggen længst væk fra mine højtaler.

Tvet og højtalerne er større siden billedet blev taget, min sub, zensor 1 og denon reciver bruges i dag til mit tv

Er det noget i vil anbefale?

Jeg gerne have en lidt stram og præcis, ikke buldrene bund, uden subben lyder The Sheffield Lab Drum and Track Dics helt
fornuft ved middel til høj lydstyrke (nad d3020) men det er også en godt optaget cd (synes jeg), langt fra alt pop,rock lyder
lige så godt i bunden.
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Du skal have fat i et par basfælder. Panelerne du har kigget på, påvirker ikke det ønskede frekvensområde. Du skal have
noget som kan absorbere den overskydende bas.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Thomasssss
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Maj 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Køb en ordentlig subwoofer.

Evt lytte lidt til det der bliver skrevet i alle de tråde på diverse fora du skriver om det subwooferproblem
Til top Vis Thomasssss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasssss

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2014 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
Du skal have fat i et par basfælder. Panelerne du har kigget på, påvirker ikke det ønskede
frekvensområde. Du skal have
noget som kan absorbere den overskydende bas.

Hvad gør de paneler så?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Hvad gør de paneler så?

Altså, det er ikke for at være flabet, men har du overhovedet læst beskrivelsen af produktet, som du har kigget på?

Citér:
Designed to diffuse sound, reduce acoustic glare and standing waves, this design combines cost-effective sound control
with an elegant weave pattern.

Det er diffusorer. De er lavet til at bryde hårde flader, for at 'sprede' reflektioner.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2014 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

ja lyd kontrol, bedre acoustics, det kan da ikke være nogen dårlig ting selv om en basfælder,traps hjælper på problemer med
bassen, så kender jeg ikke de der paneler jeg linker til derfor spørger jeg

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2014 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Thomasssss skrev:
Køb en ordentlig subwoofer.

Evt lytte lidt til det der bliver skrevet i alle de tråde på diverse fora du skriver om det subwooferproblem

'
Har endnu ikke haft en ny subwoofer i 14 dage så jeg har da mulighed for at returnere den og finde på noget andet, køb af
subwoofer på dba til ca 1500kr er jeg lidt mere påpasselig med fordi hvis ikke de falder i min smag kan jeg ikke få pengene til
bage og må sælge den eller leve med jeg ikke er 100% tilfreds med den.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Et simpelt trick til at udnytte en subwoofer/højtaler optimalt er, at finde dens placering ved at stille den lige foran lyttepositionen/sofaen. Herefter kravler/går man rundt i rummet, og når bassen er som man ønsker den, så har man fundet den nye plads til sub/ht'en.

Et problem i alle rum er, at bassen vil udfase sig selv flere steder. Og sidder man lige dér, så er der ingen bas. Flytter man sofaen ½ meter frem eller tilbage, kan der være en verden til forskel.

Udfasningen sker, når bassen rammer væggen, og slår tilbage i rummet i modfase, og rammer en lignende lydbølge i fase... så sker udfasningen, da de to lyde udligner hinanden. Og dermed sænkes den dybe bas, og derfor virker højere basfrekvenser tydeligere.

Så bassen skal ikke dæmpes, den skal tilpasses!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes