Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 12:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vurdering - ikke salg
 HIFI4ALL Forum : Vurdering - ikke salg
Emne Emne: Micro Seiki RX 2000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roweer1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2014
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har haft denne dejlige pladespiller stående inaktiv i 16 år, komplet med arm, MC-forstærker og PU. Den er dog "på roden" og trænger til en kærlig hånd. Jeg vakler lidt mellem at få den renoveret eller sælge den. Jeg har en ca. 1500 stk stor pladesamling med hovedvægt på rockens afarter, som: Prog.rock, Jazzrock, symf.rock, folkrock osv. -ofte plader i små oplag. Hvis jeg sælger, skal dén jo osse realiseres... Jeg modtager dog gerne -og med tak-. bud på hvem, der kan renovere pl.spilleren. Den består af:

MICRO SEIKI RX 2000 m. vacuumenhed og separat motor. Den kører (naturligvis!) -men skal nok ha' ny rem og en af fødderne er defekt/løs.

MICRO SEIKI MA 505 mk III, straight arm; Oliebad itu og har i det hele taget ikke set en dråbe olie i 20 år.

NO NAME : Dansk MC-forstærker; nypris i midtfirserne: Ca. 2500.- Har næsten ikke været i brug.

ACCUPHASE AC-3 Pickup: Nål knækket; brugt mindre end 10 timer!!

Som sagt, vil jeg gerne høre, hvem der kan renovere den, ELLER vide, hvad jeg skal ha' for sådan noget -osse gerne et godt råd vedr. salg af pladerne. På forhånd tak!
Til top Vis Roweer1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roweer1

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Micro Seiki er guf. Om ikke andet fordi det er så sindsygt flot lavet. Der er kælet for detaljen.

Først og fremmest: Hvis du skal sælge den, skal du vide at det er lidt af et klenodie du har mellem hænderne. I de rigtige kredse, kan den være mange penge værd.

Men du skal selvfølgelig renovere den.
Hvis det var min, ville jeg kyle vaccuumenheden ned i skuffen igen og glemme alt om oliebad til armen. Og derudover give mig god tid til at finde de dele der nu skal bruges for at få den til at spille igen. eBay er godt.
En ny pick up skal du have. Der er masser af muligheder.

Der kommer til at koste lidt tid, men der er næsten garanti for dobbelt nydelse når den endelig spiller.

Om du kan finde nogen der vil renovere den for penge der er til at betale, ved jeg ikke.
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Roweer1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2014
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svar!

Det er nok udelukket at jeg selv vil gå i gang med projektet; ville ikke vide hvor jeg skulle begynde.
Så som jeg ser det, er jeg pisket til at finde en, der kan hjælpe (for penge) eller sælge som det er!

Et par kommentarer: "kyle Vacuumenheden ned i skuffen igen..." Hvorfor? Den kan vel kobles fra, men er jo en del af spilleren!? Den kan vel kun være til gene hvis den giver for meget lyd fra sig, hvilket jeg ikke har erindring om...?

NY pick-up? -Øv! Ac-3 er jo en top-pick up; havde tænkt at den måske ku' monteres med ny nål!..?

-Men gid jeg selv ku'; det ville -som du siger- være en stor nydelse at bringe den til live igen...
Til top Vis Roweer1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roweer1

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 05:45 | IP-adresse registreret  

Jeg skal da gerne gå den igennem for dig. Det du skal bestemme dig for er hvor meget du vil bruge på den. Jeg har serviceret og renoveret et utal af
pladespillere. Her i blandt en del micro seiki. Det jeg vil gøre hvis det var min: smøring af hoved lejet, kontrol af omdrejning og kigge motoren efter.
Finde en der kan retippe Pick up'en og så montere en igen og sætte den korrekt om på plade spilleren igen. Så er der vellyd i mange år frem over.
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Roweer1 skrev:
Tak for svar!

Det er nok udelukket at jeg selv vil gå i gang med projektet; ville ikke vide hvor jeg skulle begynde.
Så som jeg ser det, er jeg pisket til at finde en, der kan hjælpe (for penge) eller sælge som det er!

Det kan forkomme uoverkommeligt, men principperne er jo altså temmelig simple. En ny fod skal finde og monteres, lejet skal nok have en dråbe olie.
Det er ikke stort sværere end at fixe en gammel dør der knirker. Man skal bare passe på, lade være med at bruge vold og i øvrigt bruge værktøj, der er mindre :)
Roweer1 skrev:

Et par kommentarer: "kyle Vacuumenheden ned i skuffen igen..." Hvorfor? Den kan vel kobles fra, men er jo en del af spilleren!? Den kan vel kun være til gene hvis den giver for meget lyd fra sig, hvilket jeg ikke har erindring om...?

Jeg tror spørgsmålet skal vendes om: Hvad skal man med vakuum? Gider man virkelig bruge det? Er det nødvendigt? Er det ikke bare en nørdeting fra en svunden tid, som ingen bruger mere?

Roweer1 skrev:

NY pick-up? -Øv! Ac-3 er jo en top-pick up; havde tænkt at den måske ku' monteres med ny nål!..?

Det kan den muligvis. Og det er muligvis en smule billigere end en ny.

Roweer1 skrev:
-Men gid jeg selv ku'; det ville -som du siger- være en stor nydelse at bringe den til live igen...

Det er helt sikket. Men hvis det er for uoverkommeligt, så er tilbuddet fra andersen31 da lige til at gå efter.
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej Roweer

Hvis du vil have gang i vinyl lytningen igen, så må du ikke sælge. Du får ikke noget der når den til sokkeholderen for menneskepenge.
Hvad ved jeg om det. Min RX2000 har jeg haft fra ny og den fylder 30 år i disse dage.

Du kan godt bruge en rem, men oprindeligt var det faktisk en tråd der fulgte med. Jeg har prøvet mange varianter og bruger p.t. en flad tandtråd.
Da pladetallerkenen har gummiflanger til vakumfunktionen, så skal du enten skære den bort (og reducerer værdien betydeligt) eller bruger
vakumsuget. Jeg har haft besøg af mange nyere og dyre (50+) spiller, men ting som en urokkelig bund og klaritet, har ingen af dem kunne som din
RX2000 kan.

På motordelen er der 1-1½ mm huller, hvor du kan smøre. Lejet blev fra Micro side garanteret til at holde specifikationerne ved 8 timers daglig drift i
80 år.

Jeg bruger ikke en Micro arm, men har fornyligt set en anbefaling omkring dæmpningen af denne. Søg på nettet.

Din pickup var i tidernes morgen bestemt en kapabel sag. Der er bare løbet meget vand i åen siden. Ikke mindst gummiophænget vil sikkert være
stivnet. Hvis ikke andre, så kan www.needledoctor.com måske hjælpe dig.

Det er en uopslidelig maskine du har der. Pas på den og lad ikke nogen "stjæle" den fra dig for peanuts. Ellers sender du bare en PB.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

På den anden side, hvis ikke du har noget at bruge den til, kan du bare sende den til mig. (jeg betaler gerne fragten) .
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have en ny rem, så koster sådan en fætter 33 US: http://www.lpgear.com/product/MICR200.html
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Re-tipning udføres fx af Northwest Analogue http://www.northwestanalogue.com/

Det ligner kvalitetsarbejde.

Vakuumsug er teoretisk set en god ting, men kan i praksis være lidt af en forbandelse ... og også lydmæssigt give noget svingende resultater. Jeg har selv en pladespiller med vakuumsug, men andre kan selvfølgelig have andre erfaringer fra andre pladespillere med vakuumsug. På nogle af mine andre pladespillere benytter jeg i stedet en periferiring evt. kombineret med en pladestrammer.

Det er lang tid siden, jeg sidst så en Micro Seiki RX2000, men spørgsmålet er, om du evt. kan få plads for gummilæberne og lægge en let plademåtte/-tallerken oven på hovedtallerkenen - fx fra Funk Firm eller tilsvarende.

Tjek lejet, inden du begynder at smøre. Der kan godt sidde sedimenterede olierester efter mange års stilstand, som bør fjernes. De gør nok ikke for alvor skade, men kan omvendt forhindre optimal smøring.

Fed pladespiller, der bare for 5-7 år siden kunne fås til rimelige penge på brugtmarkedet ... de tider er vist forbi ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2014 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Den No Name trafo har jeg selv haft også i firserne. Du nævner 2500kr, så det er Gold versionen du har og jeg havde. Den spiller ganske godt, men kan være lidt brum følsom, så placering skal gøre meget ud af. Den skulle være en kopi af en trafo, der hed Signal Master vist nok. Har for i øvrigt et kabel med det navn. Skulle have ledende plast isolering. Det er meget blødt og eftergiveligt.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes