Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 30 April 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne lave et filter til en subwoofer, hvor jeg bruger et passivt filer til delingen. Men nu har jeg fået nogle tip om at tilføje et Linkwitz-Grainer kredsløb (i stil med det der er indbygget i L.C. Audios aktive delefilter).
Men hvordan?
Hvor godt er det?
Jeg har planer om at lave to subwoofere (venstre+højre) med hver én 8545 eller hver to 8546 (8546'eren kan være lidt sværere at have med at gøre, men det skulle Linkwitz-Grainer kredsløbet vel rette op på?).
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 30 April 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig i linkkataloget og find torbens hjemmeside, her står en god beskrivelse af Linkwitz grainer.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske som jeg frygtede... Det er noget langhåret for en amatør som mig.
Men er alle disse korrektioner det hele værd?
Er det ikke blot for at kompensere for volumen og måske en enhed der ikke helt kan spille så dybt, som man gerne vil?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 30 April 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både og. Jeg har kun leget med tanken om at bygge, men eksperterne siger man ikke skal bruge filteret for at reducere volumen, men skal bruge det for at forbedre subbassen.
Acoustic Reality har også en færdiglavet Q-controller. Den kan købes for menneskepenge (mener det er omkring 2700 kr.)
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg snakkede med LC Audio, og Henrik røbede at der nok var et aktivt filter på vej til subwoofere, i kombination med deres ZAPpulse effekttrin.
Måske til mindre penge end de 2700,- du nævner.
Opskriften er altså at tage en god sub-enhed, der i sig selv spiller godt dybt, og så nå dybere med et aktivt filter. (?)
Så bliver jeg nok nødt til at holde mig til Scan Speak 8545 enhederne.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 01 Maj 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et aktivt filter gør ikke at man kan spille dybere, men deler blot aktivt ved en given frekvens. Man er nødt til at have en q-controller/Linkwitz-Grainer for at spille dybere, (evt. et delefilter kombineret med en alm. eq.)
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
De aktive filtre fra LC Audio har også et Linkwitz-Grainer kredsløb indbygget.
Egentlig var det et Linkwitz-Grainer kredsløb jeg ville lave, men det sætter også store krav til forstærkeren, hvis enheden ikke har nogle gode dybde-egenskaber i forvejen.
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i samme situation som jer. Jeg har kontaktet LC Audio op til flere gange, for at hører hvornår deres filter er færdigt, men desværre siger de bare at det bliver inde så længe, hvilket jeg jo ikke kan bruge til noget :/
Er der ikke andre der laver sådan et filter. Nu ligger der et diagram på deres side, kunne man ikke bare lave det til et print, og selv byg? Nu er jeg ikke den store diagram -> board ekspert, der er vel ikke nogen herinde der har mulighed for lige at lave det til en print tegning.
Mvh Michael
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er mest interesseret i det aktive filter og Linkwitz-Grainer delen, effekttrinnene har jeg selv.
Måske kunne andre hjælpe?
|
Til top |
|
|