Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 11:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 12" peerless vs. 4x 8" Vifa? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg så lige Q-sound havde et godt tilbud på 4 stk Vifa bas enheder til 1000 kr., de skriver selv:

Her og nu tilbud
(
Begrænset parti)
Ring på 87 30 00 06 for bestilling.

Vifa M21WP 16ohm super basenhed

Bliver bl.a. brugt som High-End bas i højtalere til 88000kr/sæt

Begrænset parti
Normalpris: 955,- pr stk

NU 4 stk - 1000kr

Det lyder jo billigt. Men vil de kunne bruges som subwoofer?

Jeg overvejer nemlig at købe en 12" Peerless enhed der koster næsten det samme. Jeg har ikke kunne finde nogle oplysninger om Vifa enhederne, men jeg går ud fra at det er 8" enheder. Hvordan vil de 4x 8" spille som subwoofer, kan de gå dybt nok ned?

Når de bliver brugt i højttaler til 88000 må man jo gå ud fra at de er high end. Den subwoofer forstærker jeg har liggenede er kun på 240 w i 4 ohm, er det nok til at trække dem??

Hvis alt dette kan lade sig gøre, hvilket kabinet vil så være passende til sådan en konstruktion?

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

der har været heftig debat om 2*8" vs. 1x12" i en tidligere tråd. Under alle omstændigheder vil det nok være en god ide at bruge en linkwitz gainer som det vist hedder hvor forstærkningen øges nogle dB under enhedernes naturlige afrulning og endnu dybere skæres helt væk, så enheder "kunstigt"/aktivt kommer til at spille dybere. Læs om det på www.lcaudio.dk under generel information og aktive delefiltre

Hvad vil du bruge en subwoofer sammen med?

Du kunne evt. lave noget lign den gamle Dansk Audio Teknik, Amadeus SUB 100 som den vist hed.

Jeg vil nok anbefale dig at dele subwooferen op i 2 kabinetter med 2 i hver.

Hvad forresten med nogle af deres 10" enheder til 150,- kr istedet?

De skulle vist nok stamme fra Dali 109 (nogen der ved hvad de kostede i sin tid)?

Nogen der ved hvor disse 8" enheder stammer fra?

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 02 Maj 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Okay 4 8" er måske også lidt i overkanten til mit lille værelse, nu var det bare fordi de havde tilbudet. Men jeg har en 12" nu der skal skiftes ud og den skal helst være meget bedre end den.

Jeg har også kigget på deres 10", men så skal jeg vil nok have 2 af dem før der sker noget..? Er der nogen der har erfarringer med dem?

Så vidt jeg kunne se står der 80 watt norminal effekt, er det overhovedet noget jeg kan bruge?? Det lyder ikke af meget.

Hvad vil du bruge en subwoofer sammen med? Jeg har et sæt System audio.

Men vil 2 8" være vildt nok? Den 12" peerless jeg havde kigget på går ned til 24 hz på papiret, så jeg ved ikke hvor godt de 8" vil klare sig i forhold til.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig imens de stadig har tilbudet.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Med lidt elektronik til at hæve bassen under afrulningsfrekvensen kan du få rigtigt meget ud af 2 stk. 8" i hver side.

De 240 w i 4 ohm skulle være rigeligt.

Jeg bruger 4 stk. 8" (Peerless HDS) i hver side, men min stue er altså også på 45 kvm., så der er lidt mere, der skal "fyres op". Men det går helt fint, selv om jeg trækker dem ned til 20 Hz!

En tusse for 4 stk. 8" i god kvalitet må siges at være et godt køb!

Mht. kabinetter må du kende enhedens parametre, før de kan beregnes. Jeg kan dog se, at den tilsvarende 8 ohms enhed har en egenresonans på 26 Hz, hvilket er helt fint.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Ja, vi er nødt til at have følgende parametre for at kunne regne på dem: Vas (=ækvivalent volumen), Qt-værdi & egenresonans (fri luft). Arealmæssigt svarer fire 8" ca. til en 15", så på det punkt er du fint hjupet. Det er jo mere end en 12" - til gengæld vil disse fire 8" nok kræve mere volumen end 12"eren.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

alternativt kunne du jo lave konstruktionen som en PP løsning. så kunne vol. kommme ned, og arealet er jo stadig rigeligt til et "lille" værelse.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Enheden kan jeg ikke finde på d-s-t's hjemmeside. Men den jeg fandt der minde mest om var den her Vifa:

M21WO-39-08

Nominal impedance [ohm]
8
SPECIAL FEATURES:
Voice coil resistance [ohm]
5.5
Nominal power [W]
80
 Magnesium basket
Short term max power [W]
-

Long term max power [W]
-
 Coated paper cone
Operating power [W]
4

Sensitivity [dB]
90
 Rubber surround
Frequency range [Hz]
25-3000

Free air resonance [Hz]
28
 Long throw / low
Voice coil diameter [mm]
40
 distortion motor
Voice coil height [mm]
18

Air gap height [mm]
6
 Very smooth frequency
Voice coil inductance [mH]
1.0
 response
Eff. diaphragm Area [cm²]
235

Moving mass [g]
23
 Ideal for bass reflex
Magnet weight [g]/[oz]
698/24.6

Force factor [Bl]
8.2

VAS
105

Qms
1.97

Qes
0.35

Qts
0.30

En norminal effekt på 80 watt hvad svare det til i long term max watt?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 03 Maj 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hvis man laver en løsning med lukket kabinet og elektronisk hæv af bunden, kan man "snyde" noget med kabinetvolumen (dvs. benytte et lidt mindre kabinet end forudsat af beregningerne) ....

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hvis enhedernes data er som beskrevet, må man regne med at skulle kompensere en del elektronisk for at få dem langt nok ned. Selv i en meget stor refleks-boks på næsten 160 liter netto kommer man ikke under 40Hz. I en lukket boks på små 100 liter vil -3dB ligge så højt som ~65Hz. En skrap kompensatiom på +12dB vil kunne bringe -3dB punktet på sidstnævnte lukkede boks ned under 30Hz. Kompensationen lyder voldsom, men det opvejes en del af at konstruktionen grundliggende vil blive temmeligt effektiv, pænt over 90dB.

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 03 Maj 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

+12 db for at få den til at spille så dybt er det ikke lidt voldsomt?

Mit mål er at den SKAL under 35 hz, helst omkring 25-30 Hz, den skal nemlig spille dybere end mine SA'er, det lyder lidt underligt med den enhed jeg har nu, at den ikke når så dybt.

Hvad vil så være bedst af:

1x 12" Peerless (classic)

2x 10" Vifa (dem fra q-sound)

4x 8" Vifa (fra q-sound)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 04:50 | IP-adresse registreret  

Jo, 12dB er meget. Men hvis referencefølsomheden er f.eks. 96 (hvad der skulle være opnåeligt, hvis enhedernes data svarer til den model du opgav data på, og hvis de opgivne data er korrekte - der er et par hvis'er...), så vil følsomheden nede ved 28Hz stadig være >80dB - og det er ikke spor værre end mange andre subs. Og fordelen ved den større følsomhed højere oppe vil stadig være til stede.

12" Peerless'en er god, men kræver osse en stor kasse for at komme til sin ret - selv med ~150 liter kommer du ikke under 35Hz i et lukket kabinet. Men her kan jo osse kompenseres - med +6dB når du under 25Hz. Det gør du osse med denne enhed i en 100 liter lukket kasse (her blir Q = 0,8 såvidt jeg husker). Følsomheden for 12" Peerless'en er rimeligt god, så i den dybeste bund vil den nok være lidt bedre på dette punkt end de fire 8" - men det er små marginaler.

Jeg husker ikke parametrene på 10" Vifaerne, så dem vil jeg ikke udtale mig om.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

ved at vælge enten de 2 10" eller de 4 8", kan du jo lave stereo. Men 12" XLS'eren, får du en driver der en desideret sub woofer driver. Så der er både for og i mode på din "liste"

hvis du ikke har så meget plads, bliver en 150l. box som molle. skriver, nok ret "stor". men med 12" XLS'erne skal du så kun bruge en !

jeg ville regne lidt på en PP med de 4 8"er. Der skal nok også hives i dem. men boxene skulle alt andet lige, kunne blive mindre. MEN de data du har fundet er på en 8 ohm, og dem i tilbudet er på 16. uden at vide det, så kunne tilbudet godt ligne en special fremstillet driver (en lavet efter nogen kunde specs), så de date du har fundet skal nok tages med en del forbehold. derfor bliver du nok nød til at få de rigtige data (som de jo må ha') for at kunne regen på en konstruktion med de enheder.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

abj_eskimo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hej,

fik dataerne fra q-sound.

Vifa M21WP-00-16 data:

Vas: 56,76
Fs: 34,1
Qts: 0,43
Qes: 0,52
Bl: 11,69
Re: 11,04
Sd: 235
Mdd: 29,92

Kan det passe at man skal bruge et basrefleks kabinet på 140L til 2 af disse enheder ? Det var hvad jeg fik at vide da jeg puttede noget info ind i ISD (online) programmet på :

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline

Til top Vis abj_eskimo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af abj_eskimo

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Det ser jo faktisk ud til at de er nemmere at få til at spille dybt end de 10". Hvis de bare koorigeres lidt kan de da snildt komme til at spille ned til en 20- 25 hz. Hmm har nok lidt fortrudt at jeg købte de 10", men på den anden side behøver de heller ikke når så stort kabinet.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Jeg får osse 140 liter til to enheder. -3dB v. godt 30Hz. I en lukket boks på 33 liter (pr. enhed!) kan man få -3dB lige under 35Hz med +6dB EQ'ing.

Reduceres volumet af refleksboksen til 100 liter for to enheder, men med samme tuning (32Hz), fås -3dB v. ~35Hz.

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 08 Maj 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Jeg kom til at regne lidt på den nævnte Peerless, som åbenbart er den ultimative low frequence sub I et basreflex kabinet, vil den få en tunings freq. på 20 hz ved -3 db Men desværre kræver den et kabinet på 323 liter (hvis jeg altså har trykket de rigtige tal ind)

Sådan et kæmpe kabinet er næsten for meget til et 15 kvadratmeter værelse, vil jeg mene, men det kunne da være sejt med sådan en sub der kunne  spille så dybt

Hvad vil der ske hvis jeg laver kabinettet 200 liter mindre? Vil det lyde elendigt eller mister jeg bare de dybe frekvenser?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Micker, det er et stykke tid siden jeg har regnet på den enhed, men dit volumen lyder rigtigt nok! Jeg fik blot -3dB ved ~18Hz, såvidt jeg husker! Som du nævner, imponerende uden elektronisk hjælp, men osse en pokkers til 'kummefryser' at have stående - og så på 15m2

Hvis du laver boksen på ca. 125 liter (altså ca. 200 liter mindre), vil du med boksen lukket få -3dB v. ~36Hz, og Q under 0,8. En præcis, relativt dyb bas, altså. Men du vil miste de dybeste frekvenser. Man kan eksperimentere med refleks i denne størrelse osse - men det tror jeg kun vil være relevant til bif-brug, til musik ville den nok blive for upræcis. Men man kan naturligvis bare lave konstruktionen så den kan være åben eller lukket efter behov.

Du skal osse tænke på, at i et så lille rum et det ikke helt nemt at få den dybe del af bassen (under 60-70Hz) blot nogenlunde liniær - jeg tror du ville være rigeligt godt hjulpet med de 35Hz, og så få lidt ekstra præcision i gengivelsen.

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Mollecon, du anbefaler at den skal være lukket, ik? Er der forskel på om kassen er lukket eller åben mht. effekten? Vil den miste effekt i et åbent kabinet?

Men 35 Hz er vel også ok hvis jeg kan fyre lidt op for nogle db skulle den gerne komme under 35 hz hvis jeg har forstået det rigtigt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Jo - med den enhed, kabinetstørrelse og dit rum ville jeg anbefale lukket. Dit rum vil nok i praksis give et boost, så subben vil komme længere ned end de teoretiske 35Hz i 'frit felt'.

I teorien reducerer en reflekskonstruktion membranbevægelserne omkring systemresonansen, så et reflekskabinet kan, igen i teorien, klare op til 5,5dB mere output end et tilsvarende lukket kabinet. I praksis er det ikke så enkelt - først og fremmest fordi et reflekskabinet har meget lidt kontrol over membranen under systemresonansen - her oplever enheden det nærmest som om der ikke er nogen boks overhovedet. Og det kan give nogle voldsomme membranbevægelser, såfremt systemet tilføres kraftig bas under resonansfrekvensen - potentielt ødelæggende for enheden. En lukket boks dæmper alle membranbevægelser under resonansen kraftigt - i praksis virker boksen som et akustisk filter.

Jeg kender jo ikke dine lyttevaner, Micker. Men en 12" i lukket boks skulle altså være nok til 15 m2 - den pågældende enhed har en liniær bevægelse på +/- 9 mm, hvilket er meget pænt.

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hehe hvad med at bringe en 6,5" på banen ? Peerless HDS 164 med faseplug kan klare -3dB @ 35hz i et 25liter portet kabinet! Eller ScanSpeak 21W8555-00 8" som klarer -3dB @ 28hz i et  55 liters portet.

Man får jo helt lyst til at prøve et eller andet med HDS 164 i en to-vejs gulvkonstruktion

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes