Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 2-kanals Zappulse projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har besluttet mig for, at bygge en 2 kanals Zappulse 2.2SE forstærker, og jeg tænkte, at jeg ville dele oplevelsen med jer andre.

Jeg bestilte de fleste komponenter i går, og modtog det første her til morgen (god service der fra LC Audio). Jeg regner med, at have alle delene i hus inden for den næste 1½ uges tid. Dog mangler jeg stadig at finde et kabinet, og det kan nok godt tage lidt tid, men jeg arbejder på sagen.

Jeg har indtil videre bestilt følgende:
2 stk. Zappulse 2.2SE
2 stk. 35A enretterbroer (LC Audio)
2 stk. 10.000uF 63V Elna Cerafine
1 stk. 800VA 2 x 42 ringkerne transformater
1 stk. DC filter
1 stk. Softstartmodul
Diverse stik og kabler

Jeg mangler sådan set bare, at få bestilt nogle højtaler terminaler. Ifølge LC Audio er der ingen hørbar forskel, på at bruge fx. dyre WBT eller billige forgyldte noname stik, så jeg smutter nok bare ned til Elektronik Lavpris og henter 2 sæt terminaler. Lad endeligt høre fra jer, hvis I har erfaringer med dette.

Jeg vil meget gerne høre fra folk, der har erfaringer med og har teste forskelligt kabel. Jeg regner med selv at skulle prøve mig lidt frem, men det ville da gøre det lidt nemmere, hvis jeg lige kunne springe et par led over. Jeg er rimeligt sikker på, at jeg vil bruge NKT solidcore til de strømførende træk. Til signal stikkene og til højtalerterminalerne er jeg til gengæld noget i tvivl. Skal man bruge enkeltledere eller måske et flettet kabel, og hvilket materiale og kvadrat skal man bruge. Jeg har selv noget sølvkabel, noget LC Audio Stripline og noget LC Audio Teflar liggende. Andre forslag er velkomne.

Der vil komme billeder løbende efterhånden som tingene skrider frem.

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Lyder interessant. Jeg havde også selv tænkt på at skulle igang, i sommerferien.

Nu er jeg ikke den person der har flest penge, og derfor vælger jeg altid de billige løsninger. Jeg syntes du skal prøve at købe noget CAT5E teflon isoleret, og brug 9 ledere der er flette sammen pr kanal. Jeg bruger selv CAT5E som højttalere kabel, og mange siger det lever op til kabel i 1000kr klassen.

Du kan selvfølgelig nøjes med mindre end 9. 3 ledere flettet sammen til en, er sikkert riglig.

Det var min spare ide :)

Held og lykke med projektet.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har også selv brugt kat. 5 netkabel som højtalerkabel, og det er da rimeligt godt. Jeg har da også stadig en del meter liggende endnu.

Nu er pengene ikke det store problem, så derfor skal der prøves lidt forskelligt. Deriblandt sølvkabel, som rent faktisk ikke er forfærdeligt dyrt, hvis du ved, hvor du skal købe det.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

mojn

Når du nu ikke har valgt at bruge deres net-del (selv bygger denne) hvorfor så ikke købe 2 lytter mere så du kan få lytterne HELT ud til Zap'ernes strømindgange, Jeg har bygget min sådan med, altså med fire lytter, så der er 2 til hvert modul, således er ledningerne mellem Lytter og Zap i mit tilfælde mindre end 2 cm, såvidt jeg husker skriver de i byggebogen at netop ledningen mellem lyt og zap skal være korte og tykke.

Jeg har brugt noget 4kvadrat fortinnet fra udgang til højtt-bøsninger til 60,- /m det er dog kun ca. 6 cm langt

Jeg har både XLR og RCA i min, jeg har brugt det balancerede over til modulerne,  også lavet en lus fra RCA og over til XLR indgangene.

Til højspændingsdelen og op til lytterne her jeg også bare brugt NKT-massiv

Det lyder udmærket

BenFi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hej Pascal

Lyder som du har fået lidt samme idé som mig, jeg har kigget et styllet tid på at bygge det samme.. nu er jeg heldig da en af mine venner, er ved at være færdig med præcis det samme byg selv fra LC. så her i slutningen af maj skal jeg have lyttet til det :-)  - og hvis det er et hit skal der bygges!!!

LCaudio har planer om en 5.1 amp!!! den skal der også kigges på

Til top Vis BenFi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BenFi

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

mojn

Når du nu ikke har valgt at bruge deres net-del (selv bygger denne) hvorfor så ikke købe 2 lytter mere så du kan få lytterne HELT ud til Zap'ernes strømindgange, Jeg har bygget min sådan med, altså med fire lytter, så der er 2 til hvert modul, således er ledningerne mellem Lytter og Zap i mit tilfælde mindre end 2 cm, såvidt jeg husker skriver de i byggebogen at netop ledningen mellem lyt og zap skal være korte og tykke.

For det første fordi Elna Cerafine lytterne er temmeligt dyre. For det andet fordi man sagtens kan få korte ledninger med 2 lytter. Det er billeder af dette i bygebogen til 2.2SE, så jeg ser ingen grund til at smide 2 mere på. Jeg ligger lytterne ned, så burde ledningerne ikke blive mere end max. 2cm.

Du må lige rette mig, hvis jeg har misforstået dit indlæg, men jeg ser ikke noget problem mht. kabellængde i kun at bruge 2 lytter.

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg læst lidt rundt omkring, og det lader til, at det godt kan betale sig at lave en ensretterbro af nogle fast recovery dioder som fx. Schotty. Nu er mit spørgsmål så.

Hvordan gør man det, og hvor kan man købe dem?

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

næ det var nu også fordi mit kabinet er skyld i at de skal ligge ned (modulerne) og jeg fik de korteste kabeltræk ved at vende "indgangsenderne" imod hinanden, derfor vende mine strømindgange væk fra hinanden, men da du ikke har noget kabinet endnu har du jo stadig en del frihed i din udformning.

Jeg har bygget min i et gamelt thule kabinet, det virker nu fint nok.

Jeg byggede ensretterbroerne af dem fra min thule, de må være ok.

Hvor kan man få sølv-kabel til fornuftige priser ?

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du byggede ensretterbroerne? Jeg er rimeligt ny mht. konstruktion af elektronik, så du må meget gerne forklare, eller henvise til et sted på nettet, hvor man kan læse om det.

Altså hvordan opbygger man sådan en ensretterbro, hvis man fx. står med en håndfuld dioder.

Angående sølvkabel så kan du jo kigge på www.percyaudio.com og www.homegrownaudio.com

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Man placere de 4 dioder som i fig. 4 i nedenstående link:

http://edu.nvu.dk/TOK/UV-MAT/30-0006%20Halvleder.doc

Der er også angivet på fig. hvor + og minus "kommer ud" samt hvor trafoen skal tilsluttes der hvor dissse symboler er angivet ( ~)

Jeg har først lavet 2 "par" som jeg først har presset så hårdt sammen at de er koldsvejst sammen (kan gøres med en stor tang) derefter har jeg loddet dem, til sidst har jeg så sat de 2 par sammen på samme måde, og så havde jeg en bro, men man skal jo bruge 2, så hele rutine om igen.... jeg prøver lige at tage et par billeder og lægger dem ud....

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret, det var lige det jeg var ude efter, og billeder vil bare være helt perfekt.

Du skulle ikke tilfældigvis vide, hvor i DK nogle højkvalitets dioder kan købes? Jeg gider næsten ikke til at bestille fra USA for så lidt.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

http://www.highendmusik.dk

De klarer vist Højkvalitets løsdele og opefter  Jeg har kun roser til overs for forretningen, meget kompetent service.

Puha billederne kan jeg se kommer lige til at knibe lidt i denne omgang ....kan ikke finde password til min hjemmeside

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har også zappulse. Jeg har hatt alle versjonene fra 1.0 til 2.2se Jeg har testet mye med lytter, v4p, ensrettere og nettopp de Elna Cerafine er de beste jeg har prøvet til zappulse. Jeg har 2*18000uf/63V cerafine. Diodebroer bygget på BYV79E - 8 stk for to kanaler. og 2*42v-800VA trafo. Dette er en trafo på 9 kg, og det var merkbar forbedring etter at jeg gikk fra en standard 500va til denne klossen. Hvorfor vet jeg ikke, men kobbertråden er mye tykkere.

Jeg hadde tidligere 2 stk 35A-ensrettere, men det er stor forskjell på dem og diodebroer (byv79e) lydmessig. Med diodebroer så blir musikken mer levende og  organisk. Mye mer gøy.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5498&KW =zappulse  

handler om ensretter til zappulse. Du får desverre ikke sett noen bilder akkurat nå. Det ser ut for at serveren er nede - (eller apache daemon)

Lykke til med bygget ditt, og til lykke med dagen alle Dansker. Bryllup skal gå i Norsk tv også

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man få de her Elna Cerafine og Siemens Sikorel købes ? (min. 75 volt)

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

bambadoo skrev:

Jeg har også zappulse. Jeg har hatt alle versjonene fra 1.0 til 2.2se Jeg har testet mye med lytter, v4p, ensrettere og nettopp de Elna Cerafine er de beste jeg har prøvet til zappulse. Jeg har 2*18000uf/63V cerafine. Diodebroer bygget på BYV79E - 8 stk for to kanaler. og 2*42v-800VA trafo. Dette er en trafo på 9 kg, og det var merkbar forbedring etter at jeg gikk fra en standard 500va til denne klossen. Hvorfor vet jeg ikke, men kobbertråden er mye tykkere.

Det skulle vel aldrig være den trafo, der kan købes hos ELFA? Den har jeg nemlig købt, og ud fra specs lyder de ens.

Hvor købte du BYN79E og til hvilken pris?

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:
Hvor kan man få de her Elna Cerafine og Siemens Sikorel købes ? (min. 75 volt)

Jeg tror godt LC Audio kan skaffe Siemens Sikorel, men de koster vist i omegnen af 600kr. for en 10.000uf / 63V, og så bliver de jo endnu dyrere når du skal op i 80V.

Jeg fandt mine Elna Cerafine i England, men de havde kun 2 stk. tilbage. De er temmeligt svære at få fat på, fordi de er udgået af produktion for ca. 3 år siden.

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Så nu er faktisk alle tingene kommet, sådan mere eller mindre i hvert fald.

Jeg mangler stadig at finde nogle ordentlige højtalerterminaler og så selvfølgelig et kabinet til at samle det hele i. Det største problem er nok kabinettet, jeg har haft kig lidt forskellige steder, men man skal op og give i nærheden af 2000kr., hvis man vil have noget ordentligt, og det er lige i overkanten synes jeg.

Jeg håber på at finde noget brugbart i løbet af ugen, så jeg kan få det hele samlet.

Billeder kommer, når jeg lige har fået mit kamera hjem igen.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Mange tak for svaret, det var lige det jeg var ude efter, og billeder vil bare være helt perfekt.

Du skulle ikke tilfældigvis vide, hvor i DK nogle højkvalitets dioder kan købes? Jeg gider næsten ikke til at bestille fra USA for så lidt.

Du skal være MEGET omhyggelig når du laver din egen brokoblede ensretter.

Benene skal være ULTRA korte. Ellers får du masser af støj, som totalt ødelægger fordelen ved de gode ensrettere. Men gøres det ordentligt, kan resultatet blive ganske godt!

Du kan evt koble en 1nF paralelt med hver diodestrækning i en standard brokoblet ensretter. Det fjerner en del af den støj dioderne genererer når de går ON/OFF.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

www.El-supply.dk har 25BYV79E-200 til ca. 7,- /stk.:

ENSRETTERDIODE FAST 200V/14A

De kunne også skaffe en ringkerne på 2x50V 1000VA til lige omkring 600,-  så de slår jo alle de andres priser med flere længder  og så ender min zap om med ca. 300W i 8 Ohm....nice aldrig mere effekt-mangel

Kabinetter: http://www.cadaudio.dk/forstkits.htm

og

http://www.monacor.dk/ har billige "kasser" som relativt let kan laves pæne

Glæder mig til at høre hvad du synes om resultatet.

Hvilke lytter fra Elfa ville i anbefale (mellem 75 og 100v)

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

CAD-Audio, forresten også ud som om de er tilbage med deres SwitchMode Strømforsyninger  som skulle kunne leveres i forskellige spændinger desuden skulle deres egne PWM forstærkere skulle være på vej tilbage. Jeg har tidligere talt med Karsten fra CAD og han har snakket lidt negativt om ZapPulse (ihvertfald til proff brug) blandt andet fordi de kun bruger 2 MOSfets, imodsætning til en H-Bro med 4.

Jeg tror nu ikke der nogen grund til at tvivle på ZapPulsen kvaliteter, men jeg gad da godt høre om der rent faktisk er nogen der har hørt CAD-Audios moduler.

bambadoo skrev:

Hvad siger du at denne mærkbare forbedring gav sig udtryk i? var det f.eks. kun en mere kontrolleret bund eller flere detaljer.

Er der nogen ide med at vælge en højere trafo spænding end, hvad er sine højtalere kan klare når vi snakker PWM amps. Da jeg har nogle Jamo D6 højtalere, som er opgivet til max at kunne 240W (4 ohm), ville det i såfald ikke umiddelbart give mening at købe en trafo med en spænding på over 33V.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes