Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvor kan man købe de gode EL-KO’er ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Ohøj gutter og gut-inder

Som overskriften siger, har jeg lidt problemer med at finde steder på nettet hvor man kan købe Elektrolyt-Kondensatorer.

Jeg har intil videre kun fundet www.el-supply.dk og www.elfa.se som har elko'er som passer til audio-fil brug (jeg ved dog ikke hvor "audiofile" el-supply's ELKO'er er ?)

Er der nogle mærker eller typer man skal holde sig fra til audio brug ? Hvad gør at Rifa og Elna er bedre lytter, end eksempelvis de billigere mærker som har samme specifikationer

Hvad er væsentligt når man skal vurdere en ELKO ud fra dens data i forhold til audio egenskaber ?

Ja og www.rsonline.dk

Rippel-strømmen er den et udtryk for hvor meget/hurtigt ELKO'en kan afgive strømmen ? altså den skal være så høj som muligt ?

Jeg har kigget lidt på Siemens sikorel kontra Rifa's som koster ca. det halve af Siemens, ripple strømmen er stort set den samme, Er den store prisforskel så retfærdig ? hvorfor ?

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Kedde skrev:

Ohøj gutter og gut-inder

Som overskriften siger, har jeg lidt problemer med at finde steder på nettet hvor man kan købe Elektrolyt-Kondensatorer.

Jeg har intil videre kun fundet www.el-supply.dk og www.elfa.se som har elko'er som passer til audio-fil brug (jeg ved dog ikke hvor "audiofile" el-supply's ELKO'er er ?)

Jeg har ikke set el supplys lytter, men du kan også prøve at kigge hos www.farnellinone.dk samt www.rsonline.dk. www.schuro.de i tyskland har også mange gode tilbud, desværre sælger de ikke længere til udlandet. www.conrad.de har Siemens/Epcos sikorel til billigere priser end i DK.

Er der nogle mærker eller typer man skal holde sig fra til audio brug ? Hvad gør at Rifa og Elna er bedre lytter, end eksempelvis de billigere mærker som har samme specifikationer

Der fås også billigere Elna lytter, der ikke har vildt gode data. Rifa PEH169 samt PEH200 er jo klassikere som er fine, pga deres rippel værdier samt ESR/ESL som er de værdier du skal kigge efeter. Andre gode er eksempelvis BC (tidligere Beyschlag/Philips) de har også mange gode serier, og især i Farnells sortiment kan du studere dem. Dataarkene ligger også på Schuros hjemmeside. BHC Aerovox laver også mange fine lytter. Hvilke størrelser/værdier drejer det sig om?

Rippel-strømmen er den et udtryk for hvor meget/hurtigt ELKO'en kan afgive strømmen ? altså den skal være så høj som muligt ?

Ja, så høj som muligt.

Jeg har kigget lidt på Siemens sikorel kontra Rifa's som koster ca. det halve af Siemens, ripple strømmen er stort set den samme, Er den store prisforskel så retfærdig ? hvorfor ?

Der er stor forskel i priserne på de samme lytter ved forskellige leverandører, snus lidt rundt og sammenlign.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hov overså lige dit spsm.

Jeg skal bruge 100V ELKO'er, kapaciteten tjaaa jeg skal bruge 2 "banker" på hver omkring 10000uF. Jeg har indtil videre bestilt 8 STK 4700uF fra EL-supply, de har hver en ripple på 3A, så det bliver 12A pr "Lyt-Bank", min strømforsyning kan give 20A ialt så det burde vel passe meget fint sammen når Den sammlede kapacitet (ripple) er på 24A og strømforsyningen kan levere 20A.... Eller kan man ikke betragte det på den måde ???

Men for mig ser det ud som om at Aerovox vil give mest ripple/kr,- Der kan den samme lyt  (100V 4700uF) give 8,8A ripple hvor den 3 gange så dyre siemens sikorel giver 10A ripple

De sidste 1,2 A er lidt dyrt købte da de koster over 200,-/lyt

Rifa er også helt godt med 9,5A ripple ved max temp og den koster det samme som Aerovox

Så med min begrænsede viden vil jeg mene at Rifa er en klar vinder til prisen, problemet er at jeg ikke har hørt dem spille.

Har jeg ret i min antagelse ?

Hvis man tager 2 "små" ELKO'er med eksempelvis en ripplestrøm på 9,5A  ,19A samlet ripplestrøm

Vil det så fungere bedre end eksempelvis 'en "stor" med en ripple strøm på 15A ?

eller skal man gå efter maksimal samlet ripplestrøm ?

(edit) det må blive 8 stk. Rifa 100V 4700uF de giver den bedste ripple/esr

Den eneste som er bedre er Siemens sikorel, så vidt jeg kan tyde mig frem. men den koster 345 Ex moms, hvor rifa koster 121 ex moms, så om de lyder 3 gange bedre .....tja jeg vil ikke bruge lidt over 2000,- i difference på at finde ud af det.....

Rifa it is

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes