|
Ohøj gutter og gut-inder
Som overskriften siger, har jeg lidt problemer med at finde steder på nettet hvor man kan købe Elektrolyt-Kondensatorer.
Jeg har intil videre kun fundet www.el-supply.dk og www.elfa.se som har elko'er som passer til audio-fil brug (jeg ved dog ikke hvor "audiofile" el-supply's ELKO'er er ?)
Jeg har ikke set el supplys lytter, men du kan også prøve at kigge hos www.farnellinone.dk samt www.rsonline.dk. www.schuro.de i tyskland har også mange gode tilbud, desværre sælger de ikke længere til udlandet. www.conrad.de har Siemens/Epcos sikorel til billigere priser end i DK.
Er der nogle mærker eller typer man skal holde sig fra til audio brug ? Hvad gør at Rifa og Elna er bedre lytter, end eksempelvis de billigere mærker som har samme specifikationer
Der fås også billigere Elna lytter, der ikke har vildt gode data. Rifa PEH169 samt PEH200 er jo klassikere som er fine, pga deres rippel værdier samt ESR/ESL som er de værdier du skal kigge efeter. Andre gode er eksempelvis BC (tidligere Beyschlag/Philips) de har også mange gode serier, og især i Farnells sortiment kan du studere dem. Dataarkene ligger også på Schuros hjemmeside. BHC Aerovox laver også mange fine lytter. Hvilke størrelser/værdier drejer det sig om?
Rippel-strømmen er den et udtryk for hvor meget/hurtigt ELKO'en kan afgive strømmen ? altså den skal være så høj som muligt ?
Ja, så høj som muligt.
Jeg har kigget lidt på Siemens sikorel kontra Rifa's som koster ca. det halve af Siemens, ripple strømmen er stort set den samme, Er den store prisforskel så retfærdig ? hvorfor ?
Der er stor forskel i priserne på de samme lytter ved forskellige leverandører, snus lidt rundt og sammenlign.
Tubeman |