Forfatter |
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fået fingre i en Thule IA60 med defekt effekt-del. Planen er at bruge den som donor til en integreret Zap-pulse, hvis det kan lade sig gøre. 
Er der nogen der har erfaringer med at lave en integreret Zap-pulse? Hvilke stumper vil det være anbefalelsesværdigt at genbruge - udover kabinettet, som kva sit design retfærdiggører hele projektet?
Forforstærker-delen er umiddelbart primitivt opbygget - vil den begrænse lyden på den færdige løsning? Med den følger fjernbetjening og display.
Thule trafo'en er "kun 2x33v", 350VA i mod den anbefalede 2x42v, 500VA. Det vil give en udgangseffekt på "kun" 2x119w @ 8ohm (rigeligt til mig). Vil genbrug af den også give reduceret lydkvalitet/dynamik?
Der sidder 2 stk 50V, 10.000uF kondensatorer i Thule'en. De burde vel kunne genbruges, hvis der vælges en trafo med ovennævnte spændning. Kapaciteten burde jo være ok.
... eller har jeg ikke fattet en skid af det hele?? 
PS. Hvordan pokker får man vol. kontrol knappen af sådan en fætter? Der sidder vel en pinot-skrue nede i hullet, men jeg kan ikke få fat på den med en unbraco-nøgle!?! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydder til du ikke har helt styr på tingene, så derfor er det nok bedst for dig at købe noget på brugt-markedet. Der kan alligevel ikke blive en porsche 911 ud af den gamle Thule kasse.
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ej , jeg vil nu nok mene der er håb, vent et døgns tid, så er alle zap folkene online
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|

Branche medlem
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ej, der er ikke håb for en Porsche 911 og det ved du også, men måske en Folkevogn. Projektet kræver dog mere end jeg lige kan læse Thule-ejeren har forstand på.
Budskabet er vel, at jeg ikke forstår nogen vil bruge tid på gør-det-selv, når man kan købe både nyt og gammelt for billigere priser med bedre performance end gør-det-selv projekter (fordi det KAN man).
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter. Korrekt, jeg er ikke ekspert, men kabinettet er næppe hindringen for et vellykket resultat. Det er derimod garant for et resultat, som jeg aldrig bliver træt af at kigge på... i modsætning til meget af det andet bøjet jern, man kan købe af selv-byg kabinetter til rimelige penge!
Du gør mig meget nysgerrig. Hvor køber man en færdig Zappulse-killer til under 5000,-? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter hvad skal man så købe ? for at det er bedre ? og måske du ku bidrage med lidt af den viden du har så der kan komme noget mere ud af det end et rugbrød ?
|
Til top |
|
|

Branche medlem
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man virkelig ØNSKER at springe ud i mange timers arbejde, så gør det. Måske er det lettere at bruge tiden på arbejde og tjene nogle penge til nyt grej. Eller som jeg før skrev, hvis man ikke vil bruge flere penge, så kik i brugt-markedet rundt omkring. DBA, forums, blade, venner, osv.
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lc audio havde et samlesæt til 5000 for ikke så lang tid siden, det har de vel stadigvæk...
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter hvis du besidder ekspertviden, hvorfor så ikke komme med et konstruktivt indlæg i stedet for at afskrive hans forsøg med det samme og tage lysten fra ham? Det ville da være synd hvis han bare opgav! __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
Budskabet er vel, at jeg ikke forstår nogen vil bruge tid på gør-det-selv, når man kan købe både nyt og gammelt for billigere priser med bedre performance end gør-det-selv projekter (fordi det KAN man).
|
|
|
Peter-AR skrev:
Hvis man virkelig ØNSKER at springe ud i mange timers arbejde, så gør det. Måske er det lettere at bruge tiden på arbejde og tjene nogle penge til nyt grej. Eller som jeg før skrev, hvis man ikke vil bruge flere penge, så kik i brugt-markedet rundt omkring. DBA, forums, blade, venner, osv.
|
|
|
Peter AR: Jeg tager dit nye standpunkt som udtryk for, at du alligevel ikke - som tidligere påstået - kender til billigere/bedre alternativer til prisen.
Jeg (og sikkert mange andre) kaster mig ikke ud i projekter for at opnå middelmådige løsninger, men for at få tingene, som jeg gerne vil have dem. Baseret på anmeldelser på denne side og lytning med egne øre hos bekendt (som heller ikke er ekspert), mener jeg absolut Zap-pulse er unik "value for money"!
Billigere & bedre brugt siger du - ja, man kunne sikkert finde en brugt Zap-pulse, hvis man kan finde en der vil af med sin... men dem er der påfaldende få af 
Peter, som branchemedlem, bør du være for god til at lade din frustration over hård konkurrence, udmønte sig i nedrakning af konkurrenters produkter - så bliver det nogle trister debatter på nærværrende forum.
Jeg venter stadig på konstruktive input. Projektet bliver virkelighed, det er ikke der tvivlen ligger. Jeg vil bare gerne komme rigtigt fra start  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
|
|
|
Hvor og hvilket? Og nej argumentet "fordi det KAN man" er ikke et sagligt og brugtbart indlæg i en debat. Frede vil kunne bygge en Zap til under 3000.kr. ved at genbruge dele fra Thulen, og det vel og mærke incl. arbejdsløn. Med det allerede samlede kabinet med stik osv. kan det ikke tage meget mere end 1 time at samle den.
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Frede:
Ja du vil få en bedre lydende forstærker ved at købe en større trafo, men så skal du jo også have større lytter, så det er vel i bund og grund et spørgsmål om økonomi, og hvor mange penge du vil spytte i den. En begrænsende faktor er selvfølgelig også størrelsen på Thule kabinettet, det er ikke så højt, så vidt jeg husker?
Jeg kender ikke noget til at koble en forforstærker del til Zap'n, men prøv at kontakte LC Audio, de plejer at være yderst behjælpelige. Det er også muligt, du kan finde noget i Zappulse manualen, der står i hvert fald, hvordan du tilføjer volumenkonttrol.
|
Til top |
|
|
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter - Find et andet sted at skrive.... du er allllt for negativ til det her forum - JK 
Nu du anbefaler ham at lade være med at bygge sin egen amp, bygger du måske ikke også forstærkere????? eller har jeg misset noget der, du må da også være begyndt et sted engang, og efter hvad jeg kan se så får man en noget kun bedre plan med en zap, en hvis man skal til at regne tingene ud selv.
Jeg så gerne du brugte din erfaring, til at vejlede ham istedet for at vildlede ham .
Tiger
|
Til top |
|
|
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjovt, fornuftigt og overkommeligt projekt der 
Personligt ville jeg i første omgang forsøge at udskifte så få dele som muligt og efter at have levet med vidunderet lidt, ville jeg så angribe det der viser sig som de svageste sider - god arbejdslyst.
Din måde at takle AR på 
For Frede's skyld skal vi tage Peter op et andet sted, f.eks.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10922&g et=last#1017778
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Har fået fingre i en Thule IA60 med defekt effekt-del. Planen er at bruge den som donor til en integreret Zap-pulse, hvis det kan lade sig gøre. 
Er der nogen der har erfaringer med at lave en integreret Zap-pulse? Hvilke stumper vil det være anbefalelsesværdigt at genbruge - udover kabinettet, som kva sit design retfærdiggører hele projektet?
Forforstærker-delen er umiddelbart primitivt opbygget - vil den begrænse lyden på den færdige løsning? Med den følger fjernbetjening og display.
Thule trafo'en er "kun 2x33v", 350VA i mod den anbefalede 2x42v, 500VA. Det vil give en udgangseffekt på "kun" 2x119w @ 8ohm (rigeligt til mig). Vil genbrug af den også give reduceret lydkvalitet/dynamik?
Der sidder 2 stk 50V, 10.000uF kondensatorer i Thule'en. De burde vel kunne genbruges, hvis der vælges en trafo med ovennævnte spændning. Kapaciteten burde jo være ok.
... eller har jeg ikke fattet en skid af det hele?? 
PS. Hvordan pokker får man vol. kontrol knappen af sådan en fætter? Der sidder vel en pinot-skrue nede i hullet, men jeg kan ikke få fat på den med en unbraco-nøgle!?! |
|
|
Jeg har ingen erfaringer med Zappulse, men jeg har leget med loddetin før
Ang. forforstærkeren: Hvis jeg kender Thule ret, så kan den se primitiv ud, men er sikkert kvalitativt i top. Et diagram vil kunne fortælle mere, men det bliver nok svært.
Men giv den en chance.
Du kan sagtens genbruge både trafoer og kondensatorer. SVJV har dynamik og lydkvalitet ikke noget med disse komponenters værdi at gøre. Men deres kvalitet har, og da det nu er Thule, så vil jeg tage det kvalificerede gæt og sige, at kvaliteten er i top. Kapaciten er IMHO i underkanten (jeg kan godt lide, at der er saft i baghånden). Volumenknappen ved jeg ikke, hvordan du får af, desværre. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er jo heller intet til hinder for at du skifter delene ud en efter en, spiller dem til og revudere? det tager lidt længere tid, men du burde få det bedste resultat ud af det
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede.
Fedt projekt du er kommet igang med. Det er helt klart flere af der, vi skal have beskrivelser af! :)
Nu ved jeg ikke hvordan dit Thule er samlet, men i min gamle NAD og nye HK3470 sidder der en loop bagpå, der forbinder forforstærkeren med effekt delen. På den måde er det meget nemt, at se hvad der er hvad i forstærkeren.
Jeg vil mene at den nemmeste måde, at få fjernet de dele, der er defekt, er ved at tage de dele ud, du ved der ikke har noget at gøre med kontrol delen. (Lyttere, Trafo o.s.v.) Men det er selvfølgelig bare et forslag. Ellers er der ikke andet at gøre, end at måle sig frem, med nogen instrumenter.
Mvh Michael
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for di mange gode råd.
Thule'en er opbygget med et lille seperat print fortil, hvorpå det lader til at forforstærker delen sidder. Hovedprintet i IA60 er 100% magen til printet i min PA100, så jeg tror de er skarpt adskilt.
Som jeg ser det skal jeg i multi-ledningen fra forforstærker delen finde strøm-forsyning og potmeter-ledninger. Potmeterledningerne, skal tilsluttes som vist i LC-Audio's udemærkede byggemanual.
Der er masser af plads til trafo. Den der sidder i PA100 er dobbelt så stor (husker ikke data), og den sidder på samme måde.
Jeg tror jeg vil lægge ud med den billige løsning - at genbruge mest muligt. Det lader til at der er stor tiltro til Thules komponenter. Så kan jeg få det til at virke 100% (med fjernbetjening og det hele) og så bagefter opgradere til fuld udnyttelse af Zap-pulse modulerne.
Der skal nok komme mere om projektet senere! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
PS. |
|
|
Begrænse lyden, ja måske i forhold til en rigtig forforstærker, men ellers tvivler jeg på det.
Mht. Display så kan de jo også godt støje lidt i strømforsyningen (tror det skyldes af de tit multiplexer som det vist hedder, dvs. et ciffer ad gangen), men jeg går ud fra at den kan slås fra.
Kan du ikke prøve at poste lidt pics af printene, (helst overbliks billed + close-ups), så os uden det store kendskab til Thule kan følge med.
Personligt ville jeg meget gerne genbruge styringen, hvis jeg begav mig ud i et sådant projekt. Nu siger du at effekt-delen er død, forstærkeren kan vel stadig godt tændes eller ?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede
Hvis jeg var dig ville jeg starte ud med, at bruge de dele i Thulen som som du selv beskriver (kabinet, traffo, lytter, ensretter og forforstærkerprint). Så skal du kun ud og købe 2 stk. ZAP-print. Så er du kørende til en fornuftig penge. Og ZAP'pen har en rigtig god lyd, har hørt den rigtigt mange gange.
Men jeg vil så anbefale dig løbende at opgradere, med henholdsvis en større traffo på min. 2x42V 500VA, bedre ensretterbro med hurtigere dioder evt. scottydioder, nye lytter min. 2x10.000uF 80V, og du kunne også sætte et nyt forforstærkerprint i. Hvis du skulle være interresseret, så har jeg lavet en aktiv forforstærker, som lyder godt også sammen med ZAP'en, denne kræver dog sin egen strømforsyning.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|