Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nedsænkning af Enheder?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BoGZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 05:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer selvbyggere der har et godt tip til en nem og precis måde at ned sænke sine højttalerenheder i frontpladen???

Jeg har tænkt mig at bruge en overfræser, men jeg mangler en ide til at få lavet cirklerne perfekt runde???

Til top Vis BoGZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoGZ

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Det bedste vil være hvis du kan finde en med en CNC-fræser, men det er jo ik' altid nemt.
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Det bedste du kan gøre som selvbygger er ganske rigtigt at bruge en overfræser. Umiddelbart er der 3 gode måder at gå til værks:

1: Til overfræsere medfølger ofte et beslag der monteres på overfræseren. En skrue skrues gennem beslaget i det kommende huls centrum. Derefter fungerer det som en passer hvor fræsejernet fungerer som passerens blyant. Et problem med dette system er dog at det ikke kan lade sig gøre at lave særligt små huller pga beslagets og fræserens beskaffenhed (landet er for stort til at man kan få cirklens centrum tæt nok på fræsejernet.

2: Du kan starte med at stiksave/file/slibe dig til et hul du er tilfreds med i en anden plade af stabil karakter (fx krydsfiner). Derefter kan en særlig type fræsejern benyttes som har et hjul på halsen der kan bevæge sig frit i forhold til jernet og ellers er som alle andre jern. Nu lægges din plade med hul oven på bafflen, og du er klar til at gå i gang: Når alt er sat rigtigt, vil hjulet på fræsejernets hals kunne køres langs kanten på din skabelon-plade imens der fræses ned i bafflen. Således vil du også kunne genbruge skabelonen.

3: sidste udvej er frihånd, men dette kræver øvelse og højst sandsynligt efterbehandling.

Og husk: hellere fjerne for lidt end for meget i kanterne, da det er et helvede at rette fejl begået med en fræser.

Go´ fornøjelse

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter en Dremel. Jeg har selv lavet et stykke værktøj som beskrevet ovenfor. Fordelen ved en Dremel, er at man kan lave små huller - ulempen er at man ikke kan fræse hele undersænkningen i et hug, hvilket gåt en smule ud over præcisionen. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

BoGZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Cool....

Mange tak for hjælpen!  Anders har du prøvet at fræse i fri hånd?? og hvis du har, kan det blive sådan nogenlunde precist med lidt tålmodighed og en god bordhøjde?

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej BoGZ

Ja, jeg har fræset en del i frihånd, og ja, det kan blive ret præcist, MEN: Dels er bordhøjden vigtig som du selv nævner, dog er øvelse mindst lige så vigtig. Derfor er det under alle omstændigheder en god ide at lave et andet hul først inden du går i gang i det endelige kabinet. Et fræsejern holder længst hvis det bare fræser i MDF og ikke spånplade. For hvis der er noget der kan slide værktøj, er det spånplade. MDF får til gengæld som smør.

How to fræse:

Det er så vidt jeg har erfaret nemmest at styre en fræser i frihånd når man kun fræser med den ene side af jernet, dvs at man ikke bare kværner ind midt i det hele og laver en kanal. Derfor kan du overveje om du skal skære hullet ud til enhederne først og derefter bevæge dig i ringe ud fra hullet. Til gengæld kan du så kun få støtte under den ene side af overfræserens land.

Et godt tip til at fræse helt hen til (eller oven i) stregen med præcision er at tage ca 3 mm væk i dybden ad gangen, altså køre flere gange over arealet der skal fræses indtil den rette dybde er opnået. Til gengæld fræser du ikke helt hen til stregen, men lader 1-2 mm være. Til allersidst, når du er i rette dybde, kan du så langsomt og forsigtigt tage det sidste rundt i kanten i ét hug, dvs fuld dybde med det samme. På den måde skal fræseren ikke kæmpe sig igennem så meget materiale lige der hvor det er vigtigt at kunne styre det præcist.

Dog er skabelon-modellen dog værd at prøve - jeg har dog ingen erfaring med denne. Her er et eksempel på hvad jeg har udført i frihånd, uden at tage mig så forfærdelig god tid til det:

fræs eksempel

Enhederne forsænkede jeg da jeg ikke havde nogen erfaring i at gøre dette. Udskæringerne på siderne lavede jeg for nylig. Det ser råt ud da materialet er spånplade (B8 møbel bordplader for at være præcis) og malingen bare er vægmaling der er klasket på.

fræs eksempel

Sig til hvis der er yderligere spørgsmål - jeg vil også gerne se resultatet!

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Det er ellers flot, Anders .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

BoGZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Mange tak for din hjælp! Jeg er ret sikker på nu at det er sådan jeg vil gøre... Jeg vil selvfølgelig gerne vise dig resultatet når det er færdigt, og igen tak for dine gode forklaringer

Lige et par spørgsmål mere: Er der noget bestemt fræse hoved at fortrække? og hvor mange omdrejninger fungerer bedst?

BoGZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kommer forøvrigt nok også til at skulle fræse i noget 20mm birk krydsfiner, smadrer det fræseren ?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Nej, men pas på hastigheden for du kan nemt få brændmærker i
fineren hvis du kører for hurtigt. Desuden er krydsfiner ikke så
ensartet et materiale som MDF, så du skal holde godt fast på
fræseren...

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

BoGZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

ok hvordan er det så med hastighed og fræse hoved når man fræser MDF??

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Da mdf er meget medgørligt, tror jeg du i princippet kan give fuld skrue, men det er der dog ingen grund til. Jeg har bare tal fra 1 til en 6-7 stykker på min fræser, så jeg aner ikke hvor mange omdrejninger det er. Mærk verden - føl dig frem

Jeg er en smule betænkelig med hvordan krydsfiner vil reagere, da det øverste lag har det med at splintre i 2,8 mia. stykker hvis man kommer på tværs af dets fiberretning. Nu har jeg heldigvis set "Flytteklar" på tv (ja, boligprogrammer kan rent faktisk komme til gavn) hvor der kom et godt tip; tag en hobbykniv og skær i stregen du skal fræse op til (tippet blev givet i forbindelse med stiksavning). På denne måde er fibrene skåret over så det ikke flosser.

I øvrigt er der intet der smadrer fræseren, det eneste der kan ske er at selve fræsejernet bliver brunt og sløvt som følge af slid og overophedning i vanskelige materialer. Fx kan jeg ikke anbefale at fræse i en skrue...host host

BoGZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

ok det lyder som en god ide med den hobbykniv... og ja man kan ikke undgå boligprogrammer længere...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes