Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 02:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 15" antik Coral (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er den "heldige" ejer af 2 Coral 15L100 og to stk Coral 15L61. de er faktisk i perfekt stand, hverken møre eller ødelage af små nysgerrige børn. men jeg kunne godt tænke mig at bevare dem i den stand. Findes der et materiale til at smøre på membranerne/kantophæng???

De to af enhedderne skal bruges til subwoffere. de skal ikke spille højere op end 70 Hz. Det er virkelig gode og kraftige enhedder.

Er der nogen som kender til dem og måske har gode fif.. så skriv

Hje igen

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

De er begge 15", ikke sandt? Såvidt jeg husker har 15L100 enheden et lavt Q, så den kan ikke gå dybt uden EQ'ing uanset bokstype.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jep de er begge 15".. og jo 15L100 (omkring 0,21) har et meget lavt Q og den burde ikke gå så lavt. har hørt på dem i mange år og i 110L refleks spiller den dybere end noget andet jeg nogensinde har hørt??? Sådan føles det i hvert fald. Men er lidt spændt på selv at få dem i brug. Det kan jo tit ændre sig meget når en højtaller skal spille i et nyt rum.. specielt en sub. Du kender ikke noget til et produkt til konservering af membranerne? specielt til de skum ophæng som er på L100'eren. på L61 er der stof med noget klister?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvis de ellers fungerer korrekt, så ville jeg ikke begynde at konservere dem! Stofophænget i 61'eren er stort set uforgængeligt, og hvis 'skummet' i L100 ikke er mørnet, så...

Ideen er simpelthen, at man ikke skal reparere noget der fungerer .

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Det koster ikke alverden at skifte kantophænget (få hundrede kroner, hvis duselv gør det), så skift det når de går i stykker, og du har igen et ophæng der holder de næste 15 år.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ja det er selvfølgelig rigtigt.. hverken L61 eller L100 fejler noget.. Men farven er forsvundet fra L100 og de er lidt blege og grønne at se på.. nogen god ide' til det??

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo give dem et tyndt lag farve/lak - du skal bare sikre dig at det er noget der ikke skader de papirbaserede membraner, og brug et tyndt lag, så membranmassen og dermed enhedernes egenskaber ikke ændres. Eventuelle ændrede egenskaber højere i toneområdet gør jo ikke noget, hvis enhederne kun skal bruges til subs.

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

15L100.

Se det er lækre sager.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

havde overvejet at bruge en let/tynd farve, men er også lidt nervøs for at papet skal tage skade.. den må man vist lige rode lidt med i hovedet lidt... men der må være en løsning.

Frederik.. kender du dem... fortæl fortæl!!!

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Ja 15L 100 er en super enhed, derfor ser man nok heller ikke så mange til salg, jeg har selv haft det store coral-system engang, men skulle du være uheldig at ophænget mørner væk??? så kontakt et lille firma der heder Basrep@Basrep.dk han ordner det i et snuptag til rimelige penge..........mvh Velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Prøv narvsværte til farvning af pap-membraner. Det er utroligt tyndtflydende og baseret på cellulose ligesom pap-membranen. Fås i sort og forskellige andre farver. Beregnet til fx. indfarvning af læder. - Og det sviner. Får du det på fingrene er der kun en vej, - det skal slides af.
Det medfører måske en mikroskopisk ekstra stivhed i membranen, men det er jo heller ikke af det onde

Kim

Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du er interesseret i sub-woofer, bør du bruge den med den svageste magnet L61 og en equaliser.

Prøv at søge i gamle High Fidelity blade fra først i 80'erne hvor de havde artikler om sub-woofer med equliser.

Jeg har selv et sådan system, og det spiller ned til 9 Hz (hvis rummet var til det) med elektronisk delefilter. Delefilteret skal modifiseres til dlefrekvens omkring 30-40 Hz for at prøve sammen med diverse super HT, bl.a. Audiostatic elektrostater og LV OBX. Jeg har læst artikler i HIFI+ hvor de har spillet med sub-woofer og super tweeter på rigtig gode HT, og fundet at den rigtig gode HT spillede mere frigjort og med større autoritet. Men det gør det også uden supertweeter, men tweeter giver det sidste løft.  

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Ja, "High Fidelity" havde et specielt equalizer-kredsløb til lukkede sub-bokse, hvor komponentværdierne udregnedes på grundlag af enhedens data og den givne boksstørrelse. Såvidt jeg husker gav Coral 15L61 (eller måske dens umiddelbare forgænger?) det suverænt bedste resultat set ud fra en pris/kvalitets relation.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

"Go'e gamle" High Fidelity.

Kig efter 1983 nr. 11 & 12 for selve konstruktionsidéen.
Coral 15L100 omtales meget pænt i opfølgeren 1984/nr. 1

Kim

Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 05:21 | IP-adresse registreret  

!! jeg ville ikke gøre noget som helst hvis det kun er kosmetisk !! da alt du tilføjer har effekt på lyden ,,,,

hvis membranerne er stive og ikke er begyndt at mørne ,,, hvilket er meget sjældent så lad være med at smøre forgodtforhånden farve mm på dem ,,,,,

er de derimod begyndt at bryde op eller er spillet for hårdt så kan det være en ide at stive membranerne af med lak ,,, der findes lidt som menes  a være ok til den slags ,,, shelllak bla.  jeg har lidt c37 fra en hexer i østrig som burde være ret godt ,,,,,  ( men dyrt ) en anden tng er de ydre ophæng ,,,, er det stof så har nogle coral det med at blive stive med år,,,,, og skal så skiftes  med 15l100 så var de lavet med en blanding af hår mm ,,,,for at holde længere .

men er de ved at være slidt så sørg for at de skiftes med ret bløde ophæng ,,, helst ikke gummi

vh kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hvis papiret i membranerne er ved at være lidt skørt, kan man blande noget lim(skal selvf. være blandbart med vand og skal blive gennemsigtig ved hærding) op med vand(skal minde om noget der ligner sødmælk) og smøre et tyndt lag på med en pensel - evt. kun på bagsiden. Det vil tørre ind og forsegle evt. skader. Vær opmærksom på at membranen bliver lidt stivere.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

har farvet mine små 15" basser.. det blev rigtig godt. de er som nye nu, exciter... hverken membraner eller ophæng fejler noget. Har taget før og efter billeder.. har det nogen interesse???

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 December 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

SNEDKEREN skrev:
har farvet mine små 15" basser.. det blev rigtig godt. de er som nye nu, exciter... hverken membraner eller ophæng fejler noget. Har taget før og efter billeder.. har det nogen interesse???

Hejsa - Nu er jeg selv ejer af CORAL 15L100

Jeg har CORAL Studio 400 med 15L100, M100 og H104. Jeg vil meget gerne se billeder af dit resultat...

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes