| Forfatter |
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lagt mærke til, at bånddiskanter ofte bliver fremhævet for sine unikke egenskaber ved tests af færdige systemer. De er også forholdsvis udbredte i gode højtalere som f.eks. Dali Euphonia.
Hvis de er så gode, hvorfor er der så så få der bruger dem til DIY? Er de svære at arbejde med, eller har de "hemmeligholdte" ulemper?
Hvordan er fordelene/ulemperne i forhold til tradionelle domediskanter som f.eks. SS9700?
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stor fordel ved bånd er at den bevægelige masse er lavere end
på en dome. Dvs. at et bånd kan flytte sig hurtigere og derved
gengive flere detaljer. Det kan til gengæld give problemer med
overgangen til en traditionel "tung" bas/mellemtoneenhed. På
minussiden tæller også at spredningen ofte er dårligere end domer
(eller ihertfald ikke så jævn. Der er som regel også forskel på
spredningen i horisontal/vertikal retning).
/U.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg naturligvis blevet skadet af at have arbejdet med bånd seriøst
i de sidste 8 måneder. Så jeg har svært ved at finde negative ting.
Så her er et par positive punkter. De er drevet over det meste af det lyd
gengivende areal, samt man kan få en næsten linialret impedans, uden en
egentlig resonansfrekvens. Sprednings problemmer har jeg ikke oplevet.
MVH
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9852&PN =1&get=last#1022088
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant.
At finde en bas/mellemtone som kan følge med, kan vel gøres ved at vælge flere små enheder som f.eks. AudioTechnology's 4" Flexunit eller Scan Speaks 15W/4531 - begge med ekstremt høj accelerationsfaktor.
Spredningen skræmmer mig ikke voldsomt. Jeg sidder altid samme sted når jeg lytter seriøst.
Det er da en løsning som skal overvejes. Hvor køber man gode færdige bånddiskanter (omkring 30mm)? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke dér du har fundet dem. Det er Eben-diskanten.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dumme mig 
De forhandles ved AudioTechnology til den lettere deprimerende pris af 2000kr stk.
http://hifi-link.dk/nyheder/Nyhed.asp?NyhedsID=282
Der skulle vel ikke tilfældigvis nogen derude som har et brugt par til salg?  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en dansk udviklet enhed - radhio tro jeg er navnet. Audio Technology forhandler dem som jeg husker det - jeg tror dog de er hunde dyre. De bruges i de danske eben højtalere.
Ellers kan du se efter fountek enhederne som madisound forhandler (de har også en del andre), ellers har http://www.partsexpress.com en del bånd.
Euphonia enheden ligner noget fostex agtigt som madisound også har. Dali har iøvrigt lavet en oplagt løsning ved at kombinere en 1" med et bånd, så burde det være nemt at få til at passe sammen med en 5" eller 6½". Infinity brugte samme trick i tidernes morgen dog med en 2" dome.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Interessant.
At finde en bas/mellemtone som kan følge med, kan vel gøres ved at vælge flere små enheder som f.eks. AudioTechnology's 4" Flexunit eller Scan Speaks 15W/4531 - begge med ekstremt høj accelerationsfaktor.
Jeg tror ikke det er et spørgsmål om at "beregne" sig frem til en bas/mellemtone, der passer bedst sammen med et bånd ud fra bla. accelerationsfaktor. Jeg tror det er vigtige klangen passer sammen. Der tror jeg en stiv kevlar/kulfiber enhed vil passe bedre end en blød polypropylene - uanset accelerationsfaktor.
Spredningen skræmmer mig ikke voldsomt. Jeg sidder altid samme sted når jeg lytter seriøst.
Det burde det. Energiforløbet i rummet påvirker resultatet uanset hvor du sidder. 70 cm fra højttaleren lytter du lige så meget på (energien i) rummet som på højttaleren.
Hilsen
Nørd |
|
|
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
Frede1977 skrev:
|
Interessant.
Jeg tror ikke det er et spørgsmål om at "beregne" sig frem til en bas/mellemtone, der passer bedst sammen med et bånd ud fra bla. accelerationsfaktor. Jeg tror det er vigtige klangen passer sammen. Der tror jeg en stiv kevlar/kulfiber enhed vil passe bedre end en blød polypropylene - uanset accelerationsfaktor.
Det burde det. Energiforløbet i rummet påvirker resultatet uanset hvor du sidder. 70 cm fra højttaleren lytter du lige så meget på (energien i) rummet som på højttaleren.
Hilsen
Nørd
|
|
|
|
|
|
Enig med nørd.Selv bruger jeg en tråd ophængt 8" scanspeak enhed (Duelund-
modificeret) med kevlar membran. Problemmet med dårlig spredning, er ud-
over det af Nørd omtalte, at man så at sige skal sidde med hovedet i en skrue-
stik.Dog mener jeg at have løst problemmet med dårlig spredning, ved ikke at
gøre membranen plan.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|

Det eneste der mangler er at den lyder metallisk ligesom alu-dome diskanter - dem bryder jeg mig ikke om 
Jeg er på udkig efter noget der står mål med diskanten i Dali Grand serien. Nu, hvor jeg har prøvet at eje et sæt coupé'er, skal mine hjemmebyggede ikke nøjes med noget der er ringere - så bliver jeg aldrig 100% tilfreds. Bruger 9700 i på prototypen i øjeblikket, men den mangler lige det sidste  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at skulle gøre mig til ekspert i bånddiskanter, forstår jeg ikke helt at der skulle være et problem med spredningen - i hvert fald ikke vertikalt. Domer spreder ikke bedre end diameteren, og i tilfældet med bånd, bredden.
Der kan købes meget effektive bånd, der arbejder ned til 1,2kHz - desværre er prisen osse 'effektiv' .
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|

Det eneste der mangler er at den lyder metallisk ligesom alu-dome diskanter - dem bryder jeg mig ikke om 
Jeg er på udkig efter noget der står mål med diskanten i Dali Grand serien. Nu, hvor jeg har prøvet at eje et sæt coupé'er, skal mine hjemmebyggede ikke nøjes med noget der er ringere - så bliver jeg aldrig 100% tilfreds. Bruger 9700 i på prototypen i øjeblikket, men den mangler lige det sidste 
|
|
|
Er grand serien bygget over en modificeret 9700 ?
- jeg synes nu ikke helt de har det attack en 9700 har. Men der er da en lækker velopløst, ørevenlig, lyd. I øvrigt synes jeg at dali euphonias løsning er tæske lækker i lyden. Sammenhæng til mellemtonen, god spredning, dynamik og samtidigt en velopløst og meget ørevenlig lyd.
Min erfaring med 9700 er at frekvensområdet der skal deles inden for er temmeligt smalt ift. en 9000 enhed dvs. i området fra 2,8 til 3 k. Dernæst skal filteret være 3 ordens, og den lyder bedst med impedans korrektion. Det giver jo nogle kontruktionsmæssige skavanker ved enheden, så mon ikke det derfor ofte kan være en fordel at anvende en 9300 eller 9500 type.
Jeg bruger Jensen kondensatorer i 3 ordens til 9700 enheden og det virker harmonisk i lyden.
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener >Troels Gravesen havde noget om billige båndiskanter:
http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/
JPL eller NDR eller sådan noget. __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
- jeg synes nu ikke helt de har det attack en 9700 har. Men der er da en lækker velopløst, ørevenlig, lyd. I øvrigt synes jeg at dali euphonias løsning er tæske lækker i lyden. Sammenhæng til mellemtonen, god spredning, dynamik og samtidigt en velopløst og meget ørevenlig lyd. citat Kramer71.
Hvis man vil have attack i et bånd skal de laves lukkede.Så er det bare principielt
ikke længre et bånd . Der er på en af hf cderne en skæring, hvor der spilles
på glas, her har jeg oplevet med 9300 diskanten, at der opstår et mærkeligt
fænomen ved højt lydtryk. Det lyder simpelthen som om mine trommehinder
begynder at blafre. Dette har jeg ment så at sige var en fejl i ørene .
Efter jeg er gået over til bånd hvor dette fænomen ikke opstår, hælder jeg
mere til det er uliniær forvrægning fra domer. Er der nogen der har en bedre
forklaring.
MVH
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bånd ...
Jeg har i tidernes morgen (1985-1990) eksperimenteret en del med hjemmefuskede bånd. Ud over det har jeg lagt øre til en hel del båndhåndtalere ... af forskellig art.
For mig at se så har bånd nogle ret enestående kvaliteter, som jeg primært vil beskrive som en lethed i gengivelsen. En svævende naturlig ikke mekanisk lethed, som giver en dejlig ro i lydbilledet.
Svaghederne eller problemer er der også nogle af ... og de tiltager efterhånden som man kommer længere ned i frekvenserne!
Og hvad er det så for svagheder eller problemer ... ja .. i virkeligheden er det måske ikke båndets skyld ... det er snarere at man ved at kombinere dynamiske enheder med bånd kommer til at udstille de to princippers svagheder. De dynamiske enheder lyder langsomme, og båndet mangler måske lidt attack ... ihvertfald tilsyneladende!
En stor del af disse problemer kan dog overkommes, men der er et par ting man skal være opmærksomme på ... lav delefrekvens mellem dynamisk enheder og bånd øger problemerne med integrationen. Det kan løses ... men her skal man på en eller anden måde sikre sig at båndet har tilstrækklig attack til at spille ned til bassen ... ellers får man et "dynamisk" hul midt i det hele! Det kan gøres ved lukkede bånd eller andet ... og selvfølgelig kan det lade sig gøre!
En anden ting er valget af dynamiske enheder. Her er der så meget diskussion .. om smag eller behag .. men jeg tror jeg ville forsøge mig med nogle Focal enheder ... der jo netop er kendt for deres hurtighed og lethed. Men ok ... de er ikke altid lette at få styr på ... men det er da et forsøg værd.
Nå .. nok om det ... min viden er jo efterhånden bedaget!
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt konstrueret mener jeg bånd er langt bedre en domer. En ting er, at den bevægelige masse er meget lav, men langt vigtigere er det i mine øjne (ører), at den magnetiske kraft påvirker hele båndets overflade. En dome bliver jo trukket frem og tilbage af en svingspole, der KUN er fæstnet langs domens kant.
Men som flere skriver, så kan en af ulemperne være, at det er svært at finde tilstrækkelig gode basser til at mødes med et bånd. Korrekt, men deler man tilpas langt nede, er man ofte ude over dette problem.
Er du nysgerrig for at prøve et par ordentlige bånd-højtalere, kan jeg anbefale Infinity Renaissance 80. Dette er efter min mening en perle. Her benyttes både bånd diskant og mellemtone i transmissionslinje).
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er på en af hf cderne en skæring, hvor der spilles
på glas, her har jeg oplevet med 9300 diskanten, at der opstår et mærkeligt
fænomen ved højt lydtryk. Det lyder simpelthen som om mine trommehinder
begynder at blafre. Dette har jeg ment så at sige var en fejl i ørene .
Efter jeg er gået over til bånd hvor dette fænomen ikke opstår, hælder jeg
mere til det er uliniær forvrægning fra domer. Citat ham selv .
Jeg har fundet den hf cd. Den har nr. 64 skæring 9. Prøv selv og lyt
MVH
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Er du nysgerrig for at prøve et par ordentlige bånd-højtalere, kan jeg anbefale Infinity Renaissance 80. Dette er efter min mening en perle. Her benyttes både bånd diskant og mellemtone i transmissionslinje).
|
|
|
Hmm hurtig. Jeg er sgu ikke helt enig med dig. Man kunne jo så passende sammenligne lyden med en snell type E eller A, så ser man hvordan selv en gammel meget billig dome har nogle lydmæssige kvaliteter som et bånd ikke kan nå. Det høres kun med ordentligt high-end udstyr. Det er en kropslighed, nærvær og naturlig vægt i lyden fra diskanten som et bånd har endda meget svært ved at opnå. Det at ansigtet på sangeren træder frem i en fysisk form, - der nærmest kan gribes i luften.
|
| Til top |
|
| |