| Forfatter |
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen her i forumet, der har hørt forskel på disse 2 opamp's, eller endnu bedre hørt dem op mod hinanden. Jeg kender godt lyden fra NE5532AN, men ikke i forhold LM833N.
Jeg har påtænkt mig at udskifte LM833N med NE5532AN i min gamle kasserede MARANTZ cd afspiller, jeg åbnede denne for sjov, og fandt ud af der faktisk var brugt rigtigt mange gode komponenter i denne afspiller, så derfor vil jeg prøve at forbedre (eksperimentere) denne lidt, så derfor lodder jeg også sokler i analogdelen.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
sonnya Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har MARANTZ'en kørt i ca. 24 timer med de nye NE5532'ere, og sikke en ændring , den lyder næsten ligeså godt som ROTEL'en. Lyden vil jeg beskrive som neutral med en anelse varme, åben og musikalsk.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
neist Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lydern interesant!
Hvilket fabrikat NE5532 har du brugt?
Neist
|
| Til top |
|
| |
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder da godt specielt taget i betragtning af at det ikke ligefrem er en af de dyre opamps. Skrive endelig hvis du får lyst til at afprøve andre opamps.
AD811 og AD8065 er noget dyere med skulle være i følge LcAudio være rigtig gode.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er NE5532AN, og de er monteret i forgyldte tulipansokler, netop for at kunne eksperimentere med andre typer opamps. Men jeg er jo nødt til at lade opamp'sene tilspille min. 24 timer, da de ændrer sig en del i klangen/lyden.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 04 August 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu skiftet over til en anden opamp fra BB, opampen hedder OPA2132P, og denne lyder faktisk forrygende, så nu skal jeg bare have prøvelyttet nogle af de andre opamps, som jeg har hjemkøbt.
Låget løftet på MARANTZ'en.

Opampen NE5532 i IC soklen.

mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 04 August 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal have fat i ne5532an eller ap - de skulle være lidt bedre end n og p i følge databladet. Hvorvidt TI's er bedre end de andre ved jeg ikke. Men TI skriver p til sidst - de andre skriver n. Databladene er ens. Tilspilning er vigtig nok ja - opampsne lyder lidt kliniske i starten. NE5532 er lyder virkelig langt bedre end opa2134 og ad8065 hvis du spørger mig. Klangen er meget mere korrekt og ne5532 er mere detajleret og dynamisk. De andre er overfladiske og lyse. Kan godt lyde mere detajlerede i starten men det skyldes klangen og er snyd og bedrag - der er meget mere hul igennem ne5532 set over hele frekvensområdet. Og så er den rent musikalsk godt foran. 
Jeg tør godt sige at folk der siger andet lytter til specs frem for musik.  
Husk at pille soklerne ud når du er færdig med at teste - de bidrager bestemt ikke med vellyd. 
MVH Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 04 August 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke LM833, men jeg synes at 5532'eren er rimelig kedelig, og indelukket... derimod er jeg helt vild med AD843 (ved dog ikke om den findes i dual?) Men den er meget mere livlig, og spændene at høre på 
Det kan godt være de tekniske specs. ikke er så gode for AD843'eren som visse andre opamps, men i mine øre er det ihvertfald en af dem jeg foretrækker!
|
| Til top |
|
| |
Asbjørn Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 271
|
| Sendt: 04 August 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er typisk at fet opamps som ad843 lyder mere åbne og livlige, men det er bare så smask forkert. Det er helt iorden hvis du godt kan lide den lyd, men for mig er indelukket slet ikke noget negativt ord. NE5532 virker nemlig indelukket fordi den er mørkere end AD843. Og grunden til at det er godt er at AD843 er alt for lys og iøvrigt mangler stramhed, og det efterlader ne5532 som værende ret neutral. Fetter lider notorisk af manglede krop og stramhed, og præsentere tit bas (hvis de har nogen) og diskant som løsrevne (og lækre) fænomener - noget de overhovedet ikke skal være. Og det kan lyde fedt ja - men korrekt? Nixen bixen! Hvis du lytter godt efter er AD843 faktisk heller ikke mere detajleret end 5532, det lyder bare sådan fordi den er lysere og har den der lidt lækre lyd. Og med mindre dit anlæg er meget forskelligt fra mit vil jeg æde min hat på at du med tiden også vil finde 5532 langt mere musikalsk engagerende end AD843. Prøv at give den en ny chance en eller anden dag ude i fremtiden.
Med andre ord - jeg siger ikke du tager fejl - blot at tillægsord som "åben" og "livlig" der normalt bliver opfattet som værende positive er helt misforståede når vi taler korrekt gengivelse - ihvertfald i min verden.
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
| Sendt: 04 August 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har både prøvet NE5532AN og NE5532N, og må sige den hørbare forskel på disse to opamps er minimal, men NE5532AN har en lille anelse mere dynamik/krop, og er måske en anelse strammere i bunden. At det lige er en NE5532N der er taget et billede af er et tilfælde. Som sagt afprøves der lige for tiden en opamp fra BB, nemlig OPA2132P'eren, og denne lyder godt, her mener jeg, åben og dynamisk men stadigvæk med en god fasthed/stramhed i lyden, men den mangler stadivæk at blive ordentligt tilspillet, da den kun har kørt ca. 8-10 timer.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |