Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: B&W dm7 ombygning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
clabif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej
Er der en vismand, der ved hvilke fabrikat og evt type enheder B&W bruger i de amle dm7 (gul kevler membran)

Gl. B&W ht er kendt for deres høje drifteffekt, skyldes det konstruktionen, delefilteret ell hva'.
Jeg tror personeligt ikke det er enhederne selv.

Jeg påtænker at ombygge dm7'erne, dels fylder de for meget, delt bygger jeg en sub til hjemmebioen.
Jeg har overvejet at benytte enhederne til center kanal.
Så hvis der er en, der har lidt spefikationer, på enhederne vil jeg blive meget glad.

Claus
Til top Vis clabif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clabif

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil ombygge dine DM7. Var det ikke en idé i stedet at sælge dem til nogen der påskønner konstruktionen og har effekten der skal til at drive dem forsvarligt? Der er stadig folk ude i virkeligheden der mener at dette er en af B&W's bedste konstruktioner, ikke at jeg helt forstår hvorfor

En to-tre tusind kroner burde du nok kunne få for sættet, hvis de er velholdte.

Mvh. Jens/Modifix von DCA -der skam også har haft det meste af overkroppen inde i et par DM7..

clabif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg havde også overvejet at sælge dem.
De spiller fremragende, så det kunne godt være jeg skulle prøve at"skyde" dem af
til en rimelig pris

Claus
Til top Vis clabif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af clabif

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Modifix' forslag lyder umiddelbart fornuftigt! Så kan du jo bruge pengene på at lave en god center fra grunden - der er mange herinde der vil være villige til at komme med forslag og hjælp, osv. - såfremt du ikke vælger at benytte et 'færdigt' selvbyg sæt til formålet.

Mht. "den høje driftseffekt": Jo, det skyldes sådan set enhederne - de er nemlig designet til at levere en rimeligt dyb bas i ret små bokse, sådan som over 95% af markedets hifi-enheder er. Den uundgåelige konsekvens er en lav effektivitet/høj driftseffekt. De er næppe værre end mange andre på det punkt! Naturlovene lar' sig ikke snyde, selvom man i visse tilfælde kan krybe lidt udenom .

B&W har nok brugt egne enheder, de er et af de få højtalerfirmaer der osse laver egne enheder - det gjorde de i hvert fald dengang.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

clabif skrev:
Jeg havde også overvejet at sælge dem.
De spiller fremragende, så det kunne godt være jeg skulle prøve at"skyde" dem af
til en rimelig pris

Claus

Ja, jeg vil helt klart også anbefale at du sælger dem. Jeg synes det ville være synd at slagte dem. Som tidligere nævnt, så er der stadig en del der sværger til de ældre B&W højttalere (uden metal-dome!), og da enhederne ikke længere fås som reservedele er der kun brugtmarkedet tilbage, hvis en enhed brænder af. Det har gjort at der stadig kan opnås fornuftige priser på disse "veteraner".

Og ja, B&W lavede selv enhederne til DM-7, og du har ret i at de er lidt tunge at drive. Udover de ting, som mollecon nævner så skyldes det at DM-7 er en lukket (trykkammer) højttaler, som ikke er så effektiv som en basrefleks konstruktion. Til gengæld ruller en lukket konstruktion langsommere af under sin nedre grænsefrekvens så man får mere af den helt dybe bas.

Jeg ejer forøvrigt selv et par B&W DM-14, som jo er meget lig dine. Jeg bruger dem ikke længere, men jeg nænner ikke at skille mig af med dem. Jeg var lærling da jeg købte dem og jeg husker stadig hvor lang tid jeg var om at spare sammen til dem

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes