Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Batteridrift - generelt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg går og fusker med en idé...

Jeg fik idéen i går da jeg sad og bladrede Harald Nyborg's katalog igennem. Her stødte jeg på en inverter, tror jeg den hed, eller omformer, fra 12v til 220v.

Aha tænker jeg så, kan man ikke knalde et større bilbatteri på, og trække sin, f.eks. CD-afspiller med dette?

1) Total afkobling fra nettet? Positivt?
2) Hvor lang tid kan man trække en almindelig cd-afspiller med et bilbatteri på 12v og lad os sige 60Ah? Kan dog fåes kraftigere...
3) Lader det sig gøre, eller vil denne omformer støje mere end lysnettet?
4) Andre problemer der bør tages i betragtning?

Mvh. og håber der er nogen der kan hjælpe?

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Meninger er jo forskellige, men her er min :)

1) Bestemt positivt
2) Du kan ikke aflade batteriet helt og strømforbruget varierer
selvfølgelig alt efter hvilken CD der er tale om. Mit gæt er ca. et
døgns tid (kontinuerlig afspilning) på 60 Ah.
3) Det kan godt lade sig gøre, men jeg tror at du er nødt til at koble
det samme så laderen kun er tilsluttet når afspilleren ikke bruges.
Ladere til bilbatterier er som regel bare en transformator og en
enkelt diode samt evt. en lille udglatningskondensator.
4) Kun at et bilbatteri er lidt "uhygiejnisk". Det er ikke lukket så
skulle det på en eller anden måde lykkes dig at få det væltet så kan
du risikere svovlsyre på gulvet. Du må heller ikke lukke det inde i
f.eks. et skab uden ventilation fordi det lækker brint når det lades.
Desuden skal det vedligeholdes og en gang imellem påfyldes vand og
syre. Har man børn eller dyr skal det selvfølgelig også stå et sted
hvor de ikke kan nå det.

Det er bestemt ikke umuligt, men efter min mening heller ikke særlig
praktiskt.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Ja, så er du også selv skyld i at du får støj, prøv lige at måle på den sinuskurve der kommer ud inverteren.

En inverter er opbygget således at sinuskurven, simuleres af henholdsvis positive og negative firkantede impulsspændinger, for at generere sinuskurvens positive og negative del (PWM). Der køres med en svitchfrekvens der noget højere en den frekvens der ønskes genereret, typisk 2,5 - 5kHz, dette medfører at den genererede sinuskurve er noget ujævn, jævnfør overharmoniske spændinger(også kaldet støj).

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Meninger er jo forskellige, men her er min :)

Desuden skal det vedligeholdes og en gang imellem påfyldes vand og
syre.

/U.

Du skal da kun påfylde destileret vand. Syre fordamper ikke, derfor er det heller ikke nødvendigt at efterfylde.

Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

De fleste power invertere giver det de kalder for en modificeret sinus ud.. Hvilket egentligt bare er en firkant med lidt pause mellem pulserne.. Og så er der dem som Gorm nævner.. Ægte sinus generatorer.. Som nok ikke er så ægte.. Tror ikke fordelene opvejer ulemperne..

Mvh

Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hmmm, lyder ikke godt... DROPPET...

Men tak til alle!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Ja, så er du også selv skyld i at du får støj, prøv lige at måle på den sinuskurve der kommer ud inverteren.

En inverter er opbygget således at sinuskurven, simuleres af henholdsvis positive og negative firkantede impulsspændinger, for at generere sinuskurvens positive og negative del (PWM). Der køres med en svitchfrekvens der noget højere en den frekvens der ønskes genereret, typisk 2,5 - 5kHz, dette medfører at den genererede sinuskurve er noget ujævn, jævnfør overharmoniske spændinger(også kaldet støj).

mvh Gorm

Nemlig ja!

Du kommer godt helt fri af lysnettet. Til gengæld kan du være 100% sikker på, at der er langt over 100 gange så meget egenstøj i inverteren, end der nogensinde kommer på lysnettet. Så hold dig fra dette projekt...

Skal man bruge batteridrift, så skal batteriet forbindes direkte til de følsomme audiokredsløb, uden nogen form for støjende elektronik imellem.

I øvrigt tror jeg ikke helt på ideen om at bruge batteridrift. Man kan sagtens lave regulatorer der er lige så støjsvage og lavimpedante som et batteri. Og ve at placere regulatorerne klods op af de kredsløb der skal bruge strømmen, får man en meget kort vej, og dermed endnu lavere impedans. Og så slipper man for bøvlet med batterierne, der er ganske upraktiske i brug.

Men det er klart, at hvis man sammenligner batteridrift med at bruge en enkelt 7805 til en hel CD-afspiller, så er batteridrift at foretrække.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved har Holif eksperimenteret meget med batteridrift i gamle dage...muligt jeg husker forkert!!

SATMIT

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:

Du skal da kun påfylde destileret vand. Syre
fordamper ikke, derfor er det heller ikke nødvendigt at efterfylde.

Øhh, jeg mente selvfølgelig hvis man vælter batteriet så skal der
syre på igen (OK, den kan vist ikke rigtig reddes )

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

hej alle

jeg har kigget lidt på solstrømsanlæg de koster ca 10-15000 der er en inverter der laver 12v om til 220 hvis nu man dropper den og fører 12v direkte til forsyningen er der så støj

mvh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

man kunne jo bruge flere batterier til at opnå en ønsket spænding og på den måde undgå støjen ved forskellige former for støj forbundet med op-transformeringen.

Technics lavede også en betteri drevet forforstærker der blevet testet i High Fidelity for nogle år tilbage. Da de testede NLE (19?) forforstærkeren for ikke så langt tilbage prøvede de sig også med batteridrift. De de prøvede med alm. betterier var lyden skuffende, men det hjalp vist da de gik over til nogle kraftigere.

Solanlæg... hmm så når solen endelig skinner bliver man nødt til at udnytte det til at høre musik...

I de mindre effekt krævende og mere støj følsomme virker ideen ikke helt dum, men mon ikke bare der kommer støj fra effekt forstærkerens stel?

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Thel Audioworld har et modul til batteridrift med de 1,5v batterier sat i serie og et ladekredsløb lavet til dette.Se her http://www.thel-audioworld.de/module/akku/akku.htm

Det var er nok ikke lige den type batterier der tænkes på i dette indlæg, men de er sikkert udmærkede til forforstærkere og apperater med et mindre strømforbrug.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Til eksempelvis en DAC der bruger 12-14 volt. Ville man så ikke kunne bruge et aflagt marinebatteri?
Er ved at købe en Alchemy Dac DDE 1.0, men uden en ordenlig strømforsyning. Vil et batteri kunne have for mange ampere? (Jeg er ikke så velbevandrert i elektricitet) Ellers har det jo langt større kapacitet end mange strømforsyninger... Eller er jeg helt gal på den?
Vil det kunne lade sig gøre at nedjustere spændeningen til foreksempel 6 volt uden at lave dårlig strøm ud af det? 

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Har selv eksperimenteret lidt i forbindelse med et DIY projekt og prøvet 3x 12V tørbatterier altså ca. 36V til nogle Thel moduler (forforstærker) dog unden kondensatoer (ladebank) Det virker lidt lagsommere end trafobaseret lydmæssigt ..dog meget klart god opløsning.Dog er resultatet lidt usikkert nogle ting var/er nok ikke helt optimalt.

Til Bojsenbord uden at være ekspert så er det nok bedre med en 6V knallertbatteri eller det modul der er vist ovenfor på billedet, husk der skal jo også lades på en eller anden måde.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Ok.. Men til dac'en  der vil have 12-14 volt, vil det da være en optimal løsning? Eller bare en klodset og grim lidt nørdet løsning? :-)
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hvis din regulering til daccen ikke er god, kan batteri være en fordel. Det afhænger også af konverteringen. Umiddelbart vil jeg tror du måske kan ane det som en lille fordel med den omtalte dac. Husk at bruge et par lytter efter batterierne.

Jeg bruger selv bilbatterier med nogle kæmpe lytter til mine små effektforstærkere. Men her er det også kun en fordel da jeg ikke har mulighed for at regulere strømmen inden forstærkerne.

Jeg synes det er fedt at du vil rode med det, men min erfaring siger mig, at du lige så godt kunne starte et andet sted. Prøv at søge på optimer dac under selvbyg med billeder, der har jeg en gammel opskrift du måske kunne gå frem efter. Det er meget der vil give bedre lyd for færre penge.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Vil lige vende tilbage med lidt mere erfaring omkring batterier som jeg har testet i forbindelse med et par Thel pre. moduler.Har som sagt 3stk Panasonic 12V tørcellebatterier i serie og lander på ca.37V.Et godt spørgsmål er hvor meget kondensator kapasitet og hvilke størrelser og typer er godt her.Syntes lyden bliver langsom uden, måske er det et subjektivt bedrag fordi såden tænker man jeg gør i hvert fald.

En meget påfaldende ting ved testen er/var at det faktisk ikke brummer ikke subjektivt i nær samme grad som andre forforstærkere som jeg har haft.Og lyden vel tæt eller over Daner Detal som er det bedste jeg har hørt her på adressen.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Der er vel INGEN brum med batteridrift, eller hvad men jeg kender nu heller ikke til brum med mine standard forsyninger

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

hey....

hvis du skal køre fra batterier, så bil jeg råde dig til at få et deepcycle batteri (dem fra rullestole go løbehjul og sådan) de har den eneskab at du kan trække en god mængde strøm ud i længere tid, uden at de "dør" langsomt, de døre pludseligt, i modsætning til alm. batterier...

ellers kan du bruge NI-HM der skal du bare huske at de skal FULDT oplades og fuldt aflades hvergang..

ellers er der Lithium, de har stor kapasitet, de holder spændingen længe, og så skal de ik fuldt aflades hver gang..

ved ikke hvor stabile de invertere er, og hvor meget brumm de vil give, den brumm de giver kan nok godt fjernes med en "støj" spole lige inden strømmen sendes ind i apperatet...

- men under alle omstendigheder vil jeg sætte en god stor kondensator efter batteriet, hvis det skal drive en forstærker.....

Til top Vis Sponkii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sponkii

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med batteridrift er lidt blandet. Det lyder klart bedre at føde analogdelen med batteri og gerne med seperat stel til hver kanal (et batteri pr. side). Problemerne opstår når batterierne bliver gamle. Det er faktisk svært at lave et batteri-drift.

Min LC frontline kørte med batterier, men døde for vildt efter 5 år...hele strømforsyningen klappede sammen som følge af gamle batterier.....ja ja.....min egen skyld. Det samme skete for min "Vitus audio" forforstærker. Nye batterier hver 2-3 år hvis de er på konstant "standby" ladning. Man skal huske at spændingsregulatorerne æder en hel del effekt og derfor er forbruger nok lidt mere end man regner med.  

Budskabet herfra, batterier og batteridrift er "audio-godkendt". Der er rigtig meget at hente, men besværet kan nemt overskygge fordelene. Det er nu fedt at knalde 220 volt i stikket og skidtet virker! Måske for nemt.

Måske bør jeg genoplive min frontline snart?

Mvh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes