Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: trafo problemer.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

ok.. jeg har en trafo...

med to sorte, en rød, en hvid en blå og en gul ledning.

jeg har to problemer:

trafo skal forbindes til va(venstre), gnd og vb(højre)

mit eget forslag er at koble de to sorte til gnd, rød til venstre og hvid til højre?

dernæst skal der strøm til det hele... men hvordan gør jeg lige det?jeg går ud fra at de to sidste skal sluttes til en eller anden form for strømforsyning, men hvordan???

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Ved du ikke mere om den end det?

Jeg ville nok være lidt forsigtig med at sætte den til før du ved mere.

Start med et multimeter, og find ud af hvilke ledninger der har forbindelse med hinanden. Måske er det een primær og to sekundære - eller måske er det en autotrafo hvor alle vindingerne er forbundet til hinanden i serie ( denne vil ikke kunne bruges som strømforsyning).

De to vindinger der har den højeste modstand mellem ledningerne må så være primær. Hvis du har en vario-trafo, en 110v trafo eller sågar bare en anden trafo med en kendt spænding kan du så koble den primære vinding til denne. Nu kan du så måle på de sekundære vindinger hvor mange volt de giver og så bare gange det op.

HUSK AT BRUGE SIKRINGER i serie med den du antager er primærviklingen. 1-5 amp Flink må være godt nok. Springer de er der noget galt, men du kommer ikke til skade.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

de to sorte er primære, rød  og gul sekundær og ligeledes blå hvid

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

jeg har et par nye ideer....

strøm;

han stik (til væggen..) ledning, han/hun stik. hun/han stik, monteres på trafoens blå og hvide kabler. de to sorte "knaldes" sammen, og monteres på gns. rød til va, og gul til vb?

er der noget jeg har overset?

er der nogle "regler " når blå og hvid loddes på stikket?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Jeg anser det som dybt uforsvarligt, at folk som dig Kim Olsen, uden nogen form for viden om grundlæggende elektroteknik, roder med 230 volt fra lysnettet! Hold dig til en flok batterier!

Det er ikke for at være grov, men dit indlæg viser med al tydelighed, at du INTET aner om det du er i gang med, og vælger du den løsning du selv foreslår, bringer du dig selv og dine omgivelser i fare. I tilgift kan du være 100% sikker på at konstruktionen bliver ødelagt.

Du skriver selv, at de to sorte ledninger er primær. Det er dem der skal i stikkontakten... deraf navnet primær-siden.

De sidste 4 ledninger hører sammen parvis. Du kan måle det med et ohmmeter... Der er direkte gennemgang mellem de to ledninger der hører sammen. Lad os antage at rød og hvid hører sammen, og gul og blå (Det er bare en antagelse! Mål selv efter). Så kan du sætte hvid og gul sammen, og derved få et nulpunkt til stel. Rød og blå bliver derved de to med spænding på. Men HUSK... Du kan ikke bare sætte dem direkte til en konstruktion... det er vekselspænding der kommer ud. Og sætter du det direkte til en elektronikkonstruktion, er du også 100% sikker på at få total nedsmeltning på under 1 sekund!

Der skal en ensretter til, og nogle udglatningskondensatorer!

Hvad ville der ske hvis du gjorde som du selv foreslår? Lad os antage, at din trafo er en 2 x 24 volt type. Så har den et transformationstal på ca. 10. Sætter du 230 volt AC fra stikkontakten til den ene sekundærvikling, vil du også få 230 volt AC på den anden sekundærvikling. Og så ryger hele elektronikkonstruktionen. Hvad værre er, at du på sekundærsiden vil få transformeret spændingen op, så du får 2300 volt AC. Og du kan nok regne ud, at det også brænder alt elektronikken af! Det er rigeligt til at få en elektrolytkondensator til at eksplodere. Og det er der i tidens løb mange elektronikkonstruktører der har mistet et øje på. Den kan skyde toppen af sig selv som et projektil!

Den alt for hje spænding på både primær og sekundærsiden, er i øvrigt særdeles skadeligt for transformatoren. Det kan sagtens betyde at den giver op. Og det er før set, at eks en stor ringkernetrafo rykker sig selv midt over. Det skyldes de ekstreme krafter der kan opstå i den ved forkert brug. Og tro mig... det er ikke sundt at få den ene halvdel i hovedet, hvis den kommer som et projektil!

Desuden vil den store spænding betyde, at man kan få et særdeles kraftig rap over nallerne! Og, da de 2300 volt er isoleret fra lysnettet gennem trafoen, kan du på ingen måde regne med at dit HFI-relæ slår fra.... så kan du sidde og ryste, indtil der kommer en og rykker stikket ud!

Nu har jeg skitseret hvordan man skal gøre, men jeg vil stadig opfordre dig til at droppe projektet. Det er ikke anbefalelsesværdigt, at lade uvidende personer lege med lysnettet. Og i øvrigt heller ikke lovligt!

Jeg synes det er helt fint, at folk er ivrige for at rode med elektronik.... det var også sådan jeg selv startede. Jeg var så heldig, at jeg havde min kære elektronikuddanndede far som supervisor. Og vi havde en fast aftale om, at jeg ALDRIG koblede noget til lysnettet, før han havde kontrolleret det! Nu hvor jeg selv er elektronikuddannet, kan jeg godt se fornuften i det.... det var til tider lidt uforsvarligt, at lade en 12 årig knægt lege med stærkstrøm....

Det ville derfor være ret smart, hvis du kender en der kan kontrollere dine konstruktioner inden du sætter ild til hele hytten.... Og måske du skulle overveje at tage en uddannelse indenfor elektronik, hvis interessen holder ved... eller måske nogle aftenskolekurser (ved ikke om det eksisterer mere). Så bliver det lidt mere forsvarligt!!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Kim: Lyt til hurtig - det er gode råd, han kommer med.

Jeg har engang kommet til at koble en lillebitte 6V, 12VA trafo til230v på sekundærsiden. jeg var heldig - den sprang ikke, men alt hvad der hed sikringer og ledninger hen til sikringsboksen spjættede og brummede indtil 16Amperes sikringen i skabet sprang, og trafoen hoppede og dansede 10 cm over bordet.

Hvis den var sprunget i luften (en 250 grams tætsamlet klump af blikplader og kobbertråd), havde jeg ikke siddet her i dag.

Hvis man bare een gang har set de informationsvideoer de viser på EFG skoler over hvad der kan ske med el, så tør man næsten ikke engang sætte sin CD spiller i stikkontaken efter at man har byttet op-amps i den.

Så hvis du - kære Kim - ikke er helt 100% klar over hvad det er du sidder med, så pleeease lad være! Vi vil jo gerne beholde dig lidt endnu her på forummet.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Du må sq undskylde Kim, men de andre har ret. Hvis du ikke ved
hvad forskellen er på primær og sekundær på en trafo, så skal du
nok holde dig fra at rode med noget der skal på lysnettet

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

ja, men er det jo som jeg skrev i et af de andre indlæg, hvilket står med store bogstaver på trafoen: primære er de to sorte, første sekundær er rød-gul, med rød som "startpunkt", og for at fortsætte hvad hurtig skrev, så må rød/gul og blå/ hvid altså høre sammen parvis?

jeg havde nu heller ikke tænkt mig at sætte noget som helst til i første omgagn,deraf mit indlæg, da den medfølgende byggebeskrivelse mildest talt har været mangelfuld.

jeg kender en der kan kontrollere skidtet, så det vil jeg da gøre..

og tak til hurtig for at redde mit liv indirekte.... jeg havde ikke sat den til så direkte, men alligevel.....

der står i beskrivelsenaf sættet at ensretning og udglatning er unødvendigt, da sættet er kontstrueret således at det ikke er nødvendigt....

jeg ved at dette ondlæg måske nok får mig til at fremstå som komplet idiot, men det skal her nævnes at jeg fortalte butikken at jeg intet anede, og at jeg skulle have alt hvad der var nødvendigt for at bygge en virkende konstruktion og grundige byggevejledninger. men det har åbenbbart ikke været tilfældet....   

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Man kan næsten ikke undgå at blive lidt nysgerrig,-
Hvad er det for et projekt, du har gang i ?

Kim

Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Ja vi vil vide hvad det er

Men det er da tarveligt hvis der ikke i byggevejledningen står hvor den blå/gule osv skal til. Eller at de i butikken ikke gav dig en lille vejledning i hvilke viklinger der skal bruges hvordan.

Måske skal du kun bruge den ene sekundær, måske skal du bruge dem begge, måske skal de bruges i serie, måske skal de bruges i parallel - men det er jo ikke til at vide, så det bør du finde ud af først

Og udglatningen foretages måske på selve kontsruktionen (eller også er det måske ikke nødvendigt), så det kan godt være at du har fået alt hvad du skal bruge.

Tell us more  tell us more

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Nah; hvad er det som ikke skal ensrettes??? Der er dog forskel på veksel- og jævnspænding!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Ja... fortæl endelig hvad det er for et projekt!!

Det er altid fedt at høre hvad andre folk roder med!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

det er et velleman kit... k4003...

http://www.velleman.be/common/product.Aspx?lan=1&id=9184

det skal dog siges at sælger har givet mig en grundigere vejledning efterfølgende....

for yderligere "samling" har jeg konsulteret en datateknolog og en elektriker(lærling)

jeg skal dog lige finde et "apparatstik" i en af de lokale el forretninger..

de ligger desværre godt gemt i et industrikvarter...

jeg kan da lige uploade den forløbige plan, som begge førnævnte har godkendt, men det er da altid rart med en second (third) opinion.....

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

råb endelig højt hvis jeg gør noget forkert, jeg slutter alligevel ikke strøm til før end jeg er helt sikker (og har købt en forlængerledning der går ud af stuen og et godt stykke ud i haven...)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes