Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY ht’er(hvor svært kan det være) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

SÅ....... har brugt det meste af dagen i dag på at chekke indlæg omkring DIY HT'er...

Og er udemærket klar over at det ikke bare er sådan lige til at lave er par 'gode kvalitets HT'er' men;

Hvis man kikker på http://www.frequence.dk/ kan man jo købe hele pakker(?) så noget må de jo ha' regnet ud, så hvis man kender en der kan lodde og en der kan skære træ ud og lime det sammen, hvad kan problemerne så være ?
DAT (dansk audio teknik ?) har jo de 'samme' pakker med et lille + på kvaliteten så hvor svært kan det så være (har ses mange inlæg her hvor man laver det hele selv (regner diagrammer ud osv.) og DET kan jeg forstå er svært (er blevet nævnt meget om målinger)

Hvad jeg vil med dette er;
At designe en ht'er som kun jeg har (at jeg så ER designer hjælper jo lidt på det) og forestiller mig at hvis jeg designer noget som ligner Usher lidt;-) http://www.usheraudio.com/ (Dancer serien)... kan så se et problem i at jeg (vel)ikke bare kan lave et design uden at vide hvor meget 'plads' en enhed skal have i kabinettet og de 'Kabinet udregnningsprogrammer' jeg har set på nettet regner jo kun firkantet kasser ud, og DET skal jeg jo ikke have...

Så er der nogen der ved hvor jeg skal gå hen???

Pris; Det må jo koste det det koster, ellers kune jeg jo bare købe det sæt USHER til 50K (ktradio-kbh)

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Tjoh... Såvidt jeg husker er der vist en bruger herinde der har bygget noget i den stil, men jeg kan ikke huske hvem.

Såvidt jeg forstår er dit problem i denne forbindelse udregningen af boksvolumen på dine designs? Således at du kan anvende et færdigt byggesæt i dine bokse...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Såvidt jeg forstår er dit problem i denne forbindelse udregningen af boksvolumen på dine designs? Således at du kan anvende et færdigt byggesæt i dine bokse...

Det er jo det 'letteste' for mig lige nu, men håber jeg bliver lidt klogere, da jeg godt kan se en ide med at udvælge div. enheder og komponenter selv.

(kunne jo bare 'lave et byggesæt' (firkantet) og så 'klister' en masse smart design udenpå kabinetterne (skæve vinkler ogsår'n) men tror vist ikke lige at det er sådan man gør;-)

Art Gallery at
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du går ind på www.formel.dk er der masser af formler til beregning af rumfang på div. former.
Så må du da kunne regne på noget der.
Jeg benytter mig meget af siden, for jeg skulle gerne ha' brugt nogle vifa-enheder inden længe
og er livet ikke for kort til kedelige kabinetter.
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du ellers overholder volumen for enhederne og sørger for at placere enhederne nogenlunde som i det oprindelige design (typisk en firkantet kasse), burde du ikke løbe ind i de helt store problemer, selv om du designer kabinettet lidt anderledes.

Nogle hi-fi venner og jeg byggede på et tidspunkt hver vores udgave af den samme højttaler (2- vejs standerhøjttaler), men selv om vi udformede kabinetterne lidt forskelligt, løs højttalerne faktisk forbavsende ens - på trods af lidt varierende bredder på baflen osv.

Hvis du vil designe selv fra grunden og vælge enheder ud osv. osv., vil jeg foreslå, at du allierer dig med en, som virkelig ved, hvad det drejer sig om. Som du selv er inde på, så er det ikke så nemt, som nogen tror. Og der er faktisk en del faldgruber (jeg har selv været på vej ned i nogle af dem igennem de 20 år, jeg har "leget" med højttalere).

Som førstegangs højttalerselvbygger kan man være virkelig godt hjulpet ved at finde et godt, velbeskrevet kit (se også på nettet - der er masser), som man kan være rimeligt sikker på at få succes med, fordi det er gennemprøvet.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du er i tvivl om dit færdige volumen så lav det hellere lidt for stort (evt. ved at lave kabinettet lidt dybere da det ikke ændre på baflen. Så kan du altid efterfølgende fylde et par poser med sand i kabinettet for at justere volumen til enheden. Det dæmper også resonanser ganske udemærket. Du skal dog lave en eller anden måde til at sikre at dine sandposer ikke vælter rundt i kabinettet hvis du skal flytte rundt på højtaleren af og til. De kan feks. fæstes med kraftige kabel strips eller sikres med en plade af en eller anden art. Hvis du vælger et færdigt kit skal dit eget kabinet i store træk overholde mål på forpladen (baflen) da denne bidrager til lyden. Hældningen er også vigtig. Men ellers er der "næsten" frit slag. FÅ evt. et lyt på en færdig model først så du ved hvad du køber!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, nu har jeg jo lige lidt at tænke over...

Art Gallery at

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

Hvis du gerne vil vide lidt om hvad det er du bygger så kan du læse
lidt om det her (www.mamut.com/homepages/ Norway/1/18/
dynabel/ht_bok_2.pdf) . Ellers køb bogen "Sådan" af Niels
Nørby hos DAT (koster vist 125 kr.)

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Hej Henrik

Hvis du gerne vil vide lidt om hvad det er du bygger så kan du læse
lidt om det her (www.mamut.com/homepages/ Norway/1/18/
dynabel/ht_bok_2.pdf) . Ellers køb bogen "Sådan" af Niels
Nørby hos DAT (koster vist 125 kr.)
Jammen linket det virker ikke

/U.

Art Gallery at

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Takker

Art Gallery at

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes