| Forfatter |
|
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom til at tænke på, at svjv. er ovale højttaler-enheder mest udbredt indenfor car-fi - hvorfor mon ? Er der kun lutter bagdele ved det skæve/asymetriske design en sådan enhed har ? Hvad med fordele ? Der må da være et andet mønster vedr. membranopbrydning. Og hvordan med spredningen. Den må da også have en anderledes karakter en den almindelige runde højttaler-enhed.
I den seriøse afdeling kan jeg kun komme i tanke om navne som TDL, Kef B139, ...
Kim
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Italienske RCF har vist også nogle af slagsen.
Jeg mener at have læst et sted at de ovale enheder i kraft af deres natur har højere forvrængning end de traditionelle.
Desuden kan det måske for en given kvalitet være billigere at fremstille runde chassiser, membraner, ophæng osv. da værktøjerne kan fremstilles i en roterende proces, hvem ved?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I England har der tidligere (og måske endnu) været et speciel afgifter på højttalerenheder over 8", derfor begyndte flere fabrikanter at byge ovale enheder, da disse kun skulle måles på den smalleste side.
Om der er specielle fordele ved ovale enheder, ved jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også at KEF brugte ovale enheder i nogle af deres gamle højttalere.
Men jeg har ingen anelse om hvorfor, og om det har en positiv indvirkning på lyden???
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en oval enhed kan man vel kombinere de fordele der er ved en stor enhed og en smal baffel
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
| Til top |
|
| |
Lar5 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der indgår da stadig en oval enhed i Kef's Q-serie.
Der var også en oval enhed i RDM-serien samt i andre modeller.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
RCF - endnu en..... KEF var nu allerede nævnt - den gamle velkendte B139
Jeg tænker i line-source baner. For en line-source med en given længde: Med ovale enheder placeret med den lange led på højkant, må man kunne klare sig med relativt færre enheder for samme samlede membran-areal som med konventionelle enheder med samme diameter som den ovales korte led's længde ( forståeligt ?). Vender man den ovale enhed på den anden led - altså den lange led vandret får man så en bredere baffel, og skal så evt. bruge relativt flere enheder end med konventionelle enheder, nu med diameter som den ovales lange led's længde. Det giver selvfølgelig ikke samme areal for de 2 eksempler, men hvad vil være bedst? (Flere enheder giver naturligvis potentielt større belastbarhed, så se bort fra det ) Ses stort på den ovenfor givne længde på linesourcen, men fokuseres i stedet på fx. antallet af enheder, hvad er så bedst: En smal - lang line-source eller en bredere - kortere line-source ? Hvordan er spredningsmønsteret for en oval enhed, på hvilken led, om nogen - spreder den bedst ? En line-source er jo svjv. kendetegnet ved god horisontal - og praktisk talt ingen vertikal spredning.
Kim
|
| Til top |
|
| |