Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dipole subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 08 August 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er lige blevet færdig med mine nye subwoofere og håber de kan give inspiration til andre selvbyggere:

http://home10.inet.tele.dk/dion/diyuk04.htm

Kom gerne med konstrutive ideer og kritik

- Dion

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

Thomas O.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud. Den må da godt nok kunne give noget bas med alle de enheder.

Det jeg umiddelbart studser over er, om ikke kabinettet bliver splittet af når det går hedt for sig - det ser mig umiddelbart lidt spinkelt ud. Måske hjælper den afstivning det giver at lave de interne vægge?

Spændende projekt

Thomas

Til top Vis Thomas O.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas O.

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 August 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Den ydre ramme er lavet af 20 mm bøge finéret tung spånplade og selve pladerne hvorpå enhederne er monteret er af 16 mm MDF med målene: 340 x 350 mm altså lige store nok til at enhederne kan sidde der. Dette kunne måske lyde spinkelt når man taler om traditionelle lukkede eller basrefleks kabinetter men dette her er en dipole konstruktion altså er helt åben hvor der ikke er noget indespæret luft som kan sætte væggene i bevægelse når der dannes over og under tryk.
Det andet er; hvis konstruktionen var lavet på en normal bafle som mindst skulle have dimensionerne H: 1300 x B: 1200 mm denne skulle laves meget tung eller have bagudvendte støtter for at hele plade ikke skulle stå og bevæge sig i takt med musikken. Men da jeg benyttter det såkaldte W layout hvor endhederne bevæger sig i mod hinanden og derved ophæver at hele konstruktionen "danser".
Så nej Thomas der er absolut intet "der bliver splittet af når det går hedt for sig"
Man kan knap nok mærke at der sker noget på "ydrevæggene"

Mvh
Dion

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 10 August 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej Dion,

Jeg har også lavet div. dipole subber!? hvis jeg skulle forslå noget! Jeg målte en del på dem, og fandt frem til at hvis man feks. skære membranen af en enhed, så vil man finde ud af, det meste af forvrængning "3 harmoniske" opstår i spideren, og denne er kraftigt stigende med membran udsvinget. Og i dipol er er jo en del membranudsving? Jer ville prøve at vende de to enheder, og dæmpe den side hvor spider sidderen sidder "det jo ret enkelt, da det er højre frekvenser" og lade den fase spille begud.

At bruge lidt tid på en simpel parametrisk EQ, kan oftest hjælpe en del og du kan få meget mere knald ud af den. og få forvrigningen meget ned.

Husk at den skal stå MEGET fast, en sådan dipol sag producere faktisk en del energi, og jeg fandt ud af at få den spiket igennem gulvtæppet til et beton gulv var klart det bedste, jeg kunne aldrig få det til at virke på trægulve. prøv måske også at øge vægten "denne hænger nøje sammen med hvor meget forvrængning der er" læg nogle have flise oven på.

PS: kan godt lide at du ikke har valgt den korte vej til lidt bulder får du det til at virke så kan det virkelig komme til at lyde godt.

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Spændende sub Dion, jeg har selv tænkt på at lave en dipole konstruktion. CPH, vil du uddybe dine erfaringer med 3. Harmonisk forvrængningen og hvordan man skulle dæmpe spideren?

mvh Hylle

Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 August 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hylle skrev:

Spændende sub Dion, jeg har selv tænkt på at lave en dipole konstruktion. CPH, vil du uddybe dine erfaringer med 3. Harmonisk forvrængningen og hvordan man skulle dæmpe spideren?

mvh Hylle

Med hensyn til forvrængning fra spider!? Så mener jeg, at oftest opstår forvrængning i enten kantophænget eller spider. Så kan man lave diverse eksotiske membraner som man nu vil. Kanten begynder at lave støj når den bevæger sig meget, og den ændre også sit forvrængnings mønster en del afhængig af temperatur. Jeg mener at de bedste kanter er skum! De vejer et minimum og ændre sig ikke ret meget ”desværre forsvinder de efter nogen tid” de enheder hvor man laver en overdrevet tyk og stor gummi kant, har det med at selve kanten lagre en del energi, som så sendes retur ”man kan vel kalde det en mekanisk kondensator” Disse bruges ofte i enheder hvor man har et relativt højt Q men en høj membran vægt, som i sig selv kræver både stiv kant og spider. Der er mange der har lavet forskellige kanter, JBL lavede lærreds kanter hvor hver anden fold udfasede hinanden, FOSTER ”Fostex” prøvede helt at undvære kanten, men det krævede at de lavede en meget stiv spider.

At spideren laver snavs er ikke noget nyt, i 70erne, hvor mange hi-fi folk brugte horn, og man fra enhedens bagside havde en kraftig forstærkning, havde disse folk observeret at hvis man fjernede spideren, lød det bedre ”der findes mange sindrige konstruktioner” Det ikke sådan lige at fjerne spideren! Hvis membranen er for tung vælter svingspolen i magnet gabet, og skraber på til følge, man mister også den mekaniske fjeder som konstruktøren har indregnet.

Men tilbage! Hvis man prøver at måle på en enhed, og derefter fjerner membranen, så man kun har svingspole og spider tilbage! Vil man ofte kunne måle samme mængde forvrængning som opstår fra spideren!? Er der så et problem NEJ...!? den spiller oftest ind i kabinetter som er dæmpet med noget, og kun et minimum kan komme ud fra porten ”så sæt så vidt muligt porten på bagsiden af højttaleren”.

Men i dipoler hvor vi jo skal lytte på begge sider af  enheden, er der ingen grund til at vende spideren så vi lytter for meget på den. Så vend den væk og husk at sætte meget filt omkring kabinet fladerne. Personligt syntes jeg at man skal lave høje kabinetter ”line souce” a`la Dali`megaline og benytte store enheder der ikke skal bevæge sig så meget. Hvis man ikke vil have mange enheder!? Så monterer en så tæt mod loftet og en mod gulvet som muligt ”kan man komme af sted med det så en i midten” på denne måde vil man også få vedhængt lidt mere luft på enheden gratis og et par dB i forstærkning, hvilket igen betyder, at enheden ikke skal bevæge sig så meget. For i dipoler bevæger enheden sig en del hvilket igen øger power kompression.

Så alt i alt! Når du går med konstruktionen i hovedet...!? så tænk ”den gule satan, larmer når den arbejder”

Håber at det gav lidt mening?

Hvis du vil vide mere om at fjerne spider! Så må vi prøve at få den kære hr.Duelund på banen! Jeg kikkede engang på en eller anden CORAL enhed, som han havde lavet tråd ophæng på...? Og sådan skal det vist gøresThumbs Up, men han har nok også været igennem et par stykker før han nåede dertil.

Hilsen

Peter

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Rigtig godt svar, men det efter lader alligevel mig med nogle spørgsmål.

En enhed med trådophæng, tror i ikke den vil bunde i polstykket, i en dipol konstruktion?, når enhederne skal arbejde hårdere en i f.x lukket kabinet. Ellers skal kantophænget vel være stivere?

Jeg har tænkt på at montere to 12" basser på en plade med magneten (spideren) fremad mod lytteren og den anden modsat, det skulle udbalancere en del forvrængning fra kantophænget. Men spideren vil jo så stadig vende mod lytteren på den ene..... mmm

mvh Hylle

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 August 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jo du har helt ret! trådophængte enheder egner sig absolut IKKE til dipol, for de vil bunde og skrabe med det samme.

Men i din plade, vil du klart hellere lytte til kantophænget, end spider, så lad magneten vende væk "mod væg" og så prøv at forstille dig hvordan du kan komme afsted med at klæbe filt på diverse steder så du dæmper den støj der kommer fra spider.

Og husk ikke at vælge en enhed der har for tung membran! Ikke disse"jeg kan lave en masse bulder i ikke noget kabinet" enheder. Faktisk kan du komme langt med nogle relativt billige pro enheder! de har relativ høj power handling, så hvis du vil eq lidt klare de det.

Jeg kikkede en gang lidt på nogle af deres. www.dynabell.no

Peter

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 August 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

For hurtigt! her er den rigtige. www.dynabel.no

Beklager

Peter

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 12 August 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hej igen,

For hurtigt! her er den rigtige. www.dynabel.no

Beklager

Peter

Der er en lille knap der hedder "RET"

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2004 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hej CPH-R

Måske dumt spørgsmål, men vil du klæbe filt nogen steder på enheden, eller er det på baffel flader omkring enheden?

Jeg går ud fra de enheder du ikke bryder dig om er bilstereo enhederne, men jeg synes pro enheder har som regl alt for høj Fs og ruller hurtigt af. De har godt nok høj følsom hed over 100 Hz, men det må jo være under 100Hz det virkelig er interessant at der er noget output, der synes jeg mange enheder med lavere følsomhed sagtens kan være med. Peerless SLS serie ser spændende ud synes jeg.

mvh Hylle

capsule
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej Dion,

Jeg ved ikke om der fortsat er nogen der er obs på denne tråd, men din dipol sub ser interresant ud. Jeg overvejer selv at bygge en dipol sub. Mit spørgsmål til dig er om du anvender et filter for at korrigere for det fald der sker når for- og bagside udliner hinanden? Kan man evt. benytte en Hypex forstærker der jo kan gi 6dB extra for at kompensere for dette? (Jeg går ud fra du bruger en seperat forstærker til subben)

Jeg har studeret Linkwitz site omkring Phönix subben og der står meget data, men jeg er i tvivl om hvor vidt Hypex'en -"couldt do the trick!" eller om jeg skal ud i en equalizer eller filter oven i!

Til top Vis capsule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af capsule

rvu84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Kan godt være jeg spørger dumt, men hvad er fordelen ved at lave subben dipol? får man overhovedet noget ud af alle de enheder?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

capsule skrev:

Hej Dion,

Jeg ved ikke om der fortsat er nogen der er obs på denne tråd, men din dipol sub ser interresant ud. Jeg overvejer selv at bygge en dipol sub. Mit spørgsmål til dig er om du anvender et filter for at korrigere for det fald der sker når for- og bagside udliner hinanden? Kan man evt. benytte en Hypex forstærker der jo kan gi 6dB extra for at kompensere for dette? (Jeg går ud fra du bruger en seperat forstærker til subben)

Jeg har studeret Linkwitz site omkring Phönix subben og der står meget data, men jeg er i tvivl om hvor vidt Hypex'en -"couldt do the trick!" eller om jeg skal ud i en equalizer eller filter oven i!

Det rigtigt at du vil altid få en eller anden form for kortslutning ”udfasning” derfor er det vigtigt at benytte enheder med et relativt højt Q. Idéen med at benytte en forstærker og eq enhederne med eks. 6db..!? er næsten umulig at få til at spille godt, da der en ting du altid kan være sikker på i sådanne en konstruktion! Og det er at impedansen og dit fasedrej ”reaktionen” fra subben, simpelthen kræver så meget effekt, at faktisk de færreste forstærkere kan leverer så meget ud, du skal ud og have fat i noget meget tungt og med et hav af parallel koblet transistorer.

Og der er jo en naturlig grænse for hvornår den kortslutter, så på et tidspunkt vil du kun opnå mere forvrængning! Da du beder enhederne om noget de ikke er designet til ”personligt mener jeg at eq er noget man skal holde sig fra” det kan ikke lyde godt, man belaster enheder og forstærker til noget som kun kan resultere i højre forvrængning.

Og det er jo med dipol at hvor ”normale” højttalere er tryk afhængig, ja så er di-pole hastigheds afhængig, med alt det gode og onde der høre dertil.

Peter

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

http://www.euronet.nl/users/temagm/audio/dipolesub.htm

Faldt lige over denne dipol-sub side. Ser ret interessant ud.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes