| Forfatter |
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg søger et byggesæt eller diagram til en god RIAA forstærker. Det behøver ikke være "spitzenklasse" men må dog alligevel gerne være bedre dem der går 12 på dusinet af. Den skal fodre et DENSEN sæt, for nu at angive niveauet.
Hint's og henvisninger modtages med taknemmelighed.

__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undersøgte det for noget tid siden.
Antallet af budget RIAA løsninger er forsvindende lille. Der findes en række "spitzenklasse" løsninger som du udtrykker det.
Noget af det mest gennemarbejdede jeg har set er:
Per Anders Sjöströms QSX mk. 2 Per-anders skriver også her på forum.
Han har også en model bygget på operationsforstærkere. Den er nok nemmere at gå til.
Ellers kan Google hjælpe. __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ligger inde med en L'Audiophile Le Tube rørforforstærker, der er strippet ned til kun at være RIAA forstærker.
Den har et rør i hver kanal, hvilket giver en ren signalbehandling uden så mange dikkedarer. Den kostede som ny 4.500 kr.
Indmaden kan pilles ud og sættes i et nyt kabinet med bedre RCA ind- og udgange. Så skal den nok leve op til dit behov.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvad med Densens egen? Den kan sikkert fåes til billige penge nu, enten som indbyg eller i seperat kasse fra Densen?
Ellers kan jeg selv anbefale NLE17 som fåes med alt klar til brug (uden kasse) til omkring 1500,-. Mere fleksibel riaa skal du nok lede længe efter, klarer nok alle pick-up'er på markedet. Meget neutral/kølig.
Noget andet er vel hvilken PU du har, da f.eks. MC ikke er så godt sammen med f.eks. billige rør konstruktioner. Eller tager jeg fejl?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Projects nye rørbaserede skulle give meget for pengene, men ellers vil jeg nok også anbefale NLE17. Milu skrev: Ellers kan jeg selv anbefale NLE17 som fåes med alt klar til brug (uden kasse) til omkring 1500,-. Mere fleksibel riaa skal du nok lede længe efter, klarer nok alle pick-up'er på markedet. Meget neutral/kølig.
Hmmm. mig bekendt har Niels Larsen ikke flere "løse" NLE17 mere, da de nu mest skal laves som færdigtsamlede modeller (måske hos Dact), da den "løse" NLE17 giver er for billigt indtryk både af udseende og pris. Hvis du ved et sted, hvor jeg kan købe en NLE17 til 1500kr, så vil jeg da tage imod det med kyshånd, det eneste sted i Danmark jeg er stødt på den kostede den 4-4500kr....   BAsil.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
UNDSKYLD, mente seføli NLE17 for 1500,- brugt! Det har jeg givet...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare iorden. Tanken strefede mig, da godt nok, at det nok var en brugt NLE17, der kostede 1500kr, men jeg blev nok lidt forblændet/forvirret af din lidt anderledes og måske reklamebetonede måde at formulere dig på  . Mvh Basil.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Det er bare iorden. Tanken strefede mig, da godt nok, at det nok var en brugt NLE17, der kostede 1500kr, men jeg blev nok lidt forblændet/forvirret af din lidt anderledes og måske reklamebetonede måde at formulere dig på .
Mvh Basil. |
|
|
Nej jeg sælger intet! Måske man skulle overveje det?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|

Tak for input - jeg fandt en anden tråd her på debatten, som også indeholdt nogle links og ideer.
Jeg har fået noget at arbejde med og er gået i tænkebox.
P.S. Den QSX-mk2 har godt nok mange komponenter ombord og er sandelig som Per-anders selv skriver det rene overkill. Det luner sgu' i mit gamle ingeniør hjerte at se sådan en kompromisløs attitude. __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |
klitgt Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 232
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wallin
Har du tænkt over det med LeTube'en (rør-riaa'en)?
Du kan låne den som den er og se om den spiller som du vil ha den til at lyde. Hvis den er OK kan du få den for en slik, hvis du ikke kan li' den får jeg den retur.
klitgaard@mail.tele.dk kan bruges som kontaktkanal
|
| Til top |
|
| |
sonnya Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 30 August 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Hej
Projects nye rørbaserede skulle give meget for pengene, men ellers vil jeg nok også anbefale NLE17.
|
|
|
Kunne du evt sige hvilken Riaa fra Pro-Ject du omtaler? - leder nemlig osse efter noget "nyt". __________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Phat Simon. Det er den, der hedder "Projects Tube Box Riaa" med både mm og mc, prisleje omkring 3000-3500kr. Bl.a god omtale i det norske Fidelity nr 6. Mvh Basil
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sat RIAA-projektet lidt på hold - måske til de mørke vinteraftener .
Imellemtiden satsede jeg kr. 599,00 på en NAD PP2, som faktisk klæder min Audiquest MC pickup ganske godt. Dette på trods af mine bange anelser, da jeg havde opdrevet nogle divergerende opfattelser af forgængeren PP-1. Grunden til dette impulskøb var er "nyinvestering" i en brugt Thorens som pludselig bragte en MC indenfor dørene og jeg skulle derfor have hul igennem lidt hurtigt.
Efter lidt kabelflytning og udskiftning er det lykkedes mig at få PP-2'eren til at være sågodt som død-stille. Med Thorens'en kørende og pick-up inde over pladetallerkenen er der sågodt som ingen støj (sus/brum) at spore. Det synes jeg faktisk er ret godt gået. PP-2 virker ret analytisk, måske med en tendens til at rode lidt med de høje toner. Bækkener står fx. ikke helt præcist. Men dette kræver lidt mere undersøgelse - jeg har ikke lyttet så meget endnu.
Efter nu at undersøgt lidt mere, så undrer jeg mig over at jeg ikke kan finde nogle (=ret mange) anmeldelser mv. omkring RIAA forstærkere på nettet. jeg har også trawlet lidt rundt i tidligere emner herinde og der synes ikke at komme alt for meget for dagen. __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |
peranders Branchemedlem

Sjöström Audio
Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klaus, vad är du ute efter? Ska det vara enkelt, komplext, low-end, mid-end, high-end,
billigt, dyrt? Det finns egentligen hela skalan och det finns bra
kretskort också. Du har ju fårstås mina två kort men det finns också
enklare och billigare.
Säg vad du är ute efter så kan jag ge dig tips vart du ska leta.
__________________ /P-A Min hemsida.
Min nya audiolänksamling Lägg till länkar själv om du vill.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
peranders Branchemedlem

Sjöström Audio
Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, och den är lite lurig. Han kör en "current feedback amp"
omotkopplad. Första gången jag har sett någon som använder en CFB
förstärkare på det viset. Och visst, Lars Clausens lösning är helt OK.
__________________ /P-A Min hemsida.
Min nya audiolänksamling Lägg till länkar själv om du vill.
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
peranders skrev:
Klaus, vad är du ute efter? Ska det vara enkelt, komplext, low-end, mid-end, high-end, billigt, dyrt? Det finns egentligen hela skalan och det finns bra kretskort också. Du har ju fårstås mina två kort men det finns också enklare och billigare.
Säg vad du är ute efter så kan jag ge dig tips vart du ska leta.
|
|
|
Tak for tilbudet peranders. Jeg tror jeg efterhånden har samlet (for) rigeligt materiale omkring mulige RIAA'er. Jeg går efter noget i 1000-2000kr. klassen og har et godt øje til LC-audio.
Samtidig har jeg tænkt at "teste" min midlertidige PP-2 op imod en simpel hjemmebygget RIAA, som jeg vil tweake lidt på i den tilstundende vinter. Som nævnt savner jeg anmeldelser og sammenligninger mellem de forskellige RIAA muligheder på markedet. Der er meget få oplysninger at hente på nettet synes jeg. __________________ - Klaus -
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 16 September 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes to danske riaa'er, som ikke er nævnt endnu. Det er Tiny Tube, vistnok fra Tekni-Fi/Lydbutikken på Frederiksberg Allé her i København og Dali Riaa. Jeg har kun hørt en Tiny Tube 1/2 time engang, men det samlede system lød rigtig fint, dynamisk og behageligt. Den er jo altså med rør, og var vistnok et byggesæt til en rimelig penge. Du kan jo ringe og tage en snak med Lydbutikken om det.
Dali Riaa (jo, det er højttalerfabrikken, som her puslede med noget andet) var en særdeles ødsel og fleksibel konstruktion med mulighed for MC eller MM forstærkning og justering af impedans og kapacitet med DIP-switches indeni. Den er baseret på transistorer, muligvis IC'er. Den kostede så vidt jeg husker 2500,- dengang for vel 15 år siden. Den er meget støjsvag, men lyden er nok for tyndbenet og uengagerende for de fleste, som jeg husker den. Måske passer den ind i et mørkt og fyldigt system. Den er ind imellem til salg brugt her på siden.
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |