| Forfatter |
|
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Beklager, at jeg må ty til at lave denne tråd, men jeg er ved at få grå hår .
Hvordan udnyttes en alm. ringkernetrafo på 55V/1000VA lydmæssigt bedst?
Trafoen har som vanligt 2 sekundærer vindinger med 2 ledninger til hver d.v.s 2+2 ledninger ialt 4 (undskyld, det er nok skrevet for omstændeligt).
Trafoen skal bruges i en monoblok til et modul, der max. må belastes med 80V.og der bruges kun èn enkelt elektrolyt på 22000uF/100V, da modulet kun har brug for + og O(-).
Jeg ved da godt, at jeg bare kan lade være med at bruge 2 af de sekundære ledningerne til en ensretterbro, men så udnyttes trafoen jo kun halvt og det irriterer mig lidt.
Jeg har på et billede set en, der bruger 2 ensretterbroer og dermed bruger alle trafoens sekundære ledninger. Vedkommende har såvidt jeg kan se, så forbundet - fra den ene ensretter til - på den anden med en ledning dog med en kondensator imellem. Det samme er gjort ved + på ensretterne. Et dette en lydmæssigt den mest optimal måde?
Er det muligt evt. bare at parallelforbinde de 2+2 sekundære ledninger med hinanden, så de udmunder i kun 2 ledninger, der så bare kan forbindes til en ensretterbro. Giver denne metode ikke for mange Volt (max 80).
Og jo, jeg syntes jeg har ledt meget på nettet efter forskellige koblinger trafo, ensretter og elektrolytter imellem, men de viste løsninger er altid vist ved brug af 2 elektrolyttere, der som vanligt er koblet - +- +, men som sagt jeg har kun brug for èn elektrolyt.
Jeg håber, at der er nogle derude, der har mere tjek på den bedste og lydmæssige måde at gøre det ovenstående på, end jeg har p.t.
På forhånd tak. Basil
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som et ICEpower500A modul du har gang i? En 1000VA trafo er nok lidt overkill til sådan et, men jo større jo bedre. 
Det næmmeste er at parallelfobinde de to viklinger, det giver samme spænding men dobbelt så meget strøm. Du skal dog lige sørge for at vende fasen rigtigt.
Om 2 broer giver bedre lyd tør jeg ikke sige noget om, teoretisk burde der vel ikke være nogen forskel, ud over at man fordeler strømmen på 2 broer og undgår evt. fase problemer.
Er ikke helt med på hvad den kondensator du snakker om sidder imellem? Sikker på at det var en single supply du har set diagram over? Det er dog ret normalt at sætte små kondensatore over ensrettere for at dæmpe hf støj.
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darkwin skrev: Lyder som et ICEpower500A modul du har gang i? En 1000VA trafo er nok lidt overkill til sådan et, men jo større jo bedre. Ja, det kan jeg nok ikke løbe fra.
Det næmmeste er at parallelfobinde de to viklinger, det giver samme spænding men dobbelt så meget strøm. Du skal dog lige sørge for at vende fasen rigtigt. Hvordan kan jeg nemmest finde ud af, at fasen vender rigtigt?
Om 2 broer giver bedre lyd tør jeg ikke sige noget om, teoretisk burde der vel ikke være nogen forskel, ud over at man fordeler strømmen på 2 broer og undgår evt. fase problemer. O.K.
Er ikke helt med på hvad den kondensator du snakker om sidder imellem? Sikker på at det var en single supply du har set diagram over? Det er dog ret normalt at sætte små kondensatore over ensrettere for at dæmpe hf støj. Nej, bare det var et diagram kig lige på disse billeder på side 2 og 3 http://www.hififorum.nu/artiklar/rimfrost/index.htm . Det er ikke det letteste at se, men er der ikke forbunden en kondensator på - fra ensretter1 til - på ensretter2 og det samme fra + til +?
Mvh Basil.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sagt det før, men gentager gerne:
Har man ikke styr på grundlæggende elektroteknik, så skal man holde sig væk fra 230V fra lysnettet. Det er ikke legetøj! Det er ikke tilladt selv at rode med konstruktioner der skal på lysnettet., og ikke uden grund. Det kan være livsfarligt at begå en fejl!!
Men.... man er vel selvbygger....
Mit råd er derfor, at hvis man ikke selv er 100 meter mester i elektronik, så få lige en faguddannet til at kigge konstruktionen igennem, inden du sætter den i stikkontakten!! Det virkede fint for mig, inden jeg selv fik min elektronikuddannelse...
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med hurtig og jeg synes ihvertfald ikke at du skal bruge
den konstruktion du linker til som forlæg. Hvis man kaster
komponenterne ned i kassen på den måde skulle man nok lade være
med at tage billeder af det og lægge på nettet
Jeg ved ikke hvordan du har skaffet dine moduler, men hvis du har
fået hele dokumentationspakken med il dem, så står der hvad du
skal bruge i det. Hvis ikke, så klag der hvor du har købt dem!
/U.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af grundene til, at man ikke kan købe ICEPower løst er i øvrigt, at man ikke vil risikere et dårligt rygte, fordi en eller anden hjemmefusker har lavet en fejl.
Tænk nu hvis din ICE komer til at lyde dårligt, fordi du får den samlet forkert. Eller måske endda brænder af. Så har du en dårlig oplevelse med ICE, og vil sikkert fortælle det til dine bekendte osv... Og ret hurtigt er der en hel del mennesker, der kender til problemer med ICE... men ingen husker at det var selvforskyldt!
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Til Hurtig og Carrotman, jeg kan godt følge Jer og jeg beklager da, at min dybere viden inden for elektronik ikke er så stor, da jeg desværre ikke har en uddannelse inden for dette og jeg er da overhovedet ikke duperet over over den måde at den i linket henviste effektforstærker er lavet, det ser jo næsten ud som om at det er kastet ned i kabinettet med en skovl, men det var mere princippet i monteringen af trafoerne hen til ensretterne og til lytterne jeg ville have belyst.
Det skal så siges, lidt til mit forsvar, at jeg da har lavet mange selvbyg konstruktioner (riaa, forforstærkere, cdafspillere, dac`s og effektforstærkere m.m) uden nævneværdige problemer, da jeg er meget omhyggeligt og prøver at få et nogenlunde overblik over, vha. informationer og viden om hvordan produktet nu laves lydmæssigt mest fordelagtigt. Jeg har bare altid lavet mine psu`er med flere end en elektrolyt og det er nok det der gør mig lidt usikker og forvirret.
O.K. Kan I så fortælle en Newbie indenfor dette område, hvis jeg vil parallelforbinde de 2 sekundære vindinger med hinanden, hvordan kan jeg så finde ud at deres indbyrdes fase, så de forbindes korrekt?
Mvh Basil.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil, det var ikke specifikt for at hakke på dig, men det er altså
flere kræfter i de moduler end folk går og tror og der er ingen
sikkerhedskredsløb overhovedet hvis noget går galt. Hvis du har
fulgt med på hififorum.nu i de sidste par dage vil du se at der nu er
en der er ved at bygge et par moduler ind i en trækasse!! (= han
bygger er 1 kW forstærker uden kortslutningssikring ind i et kabinet
der kan brænde!  ) Jeg synes sq ikke det er så underligt at
ICEpower ikke vil sælge til private...
Kort sagt, der er altså forskel på at bygge en forforstærker eller en
lille effektforstærker og så noget der forsynes med en 1 kVA trafo
/U.
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke se ret meget på de rimfrost pics, men kunne måske være at hans trafoer er på 2x28Vac og de er serie forbundet efter broerne. Kondensatoren sidder sansynligvis over "udgangen".
Hvis du skal tjekke fasen kan du forbinde en ende fra hver vikling og måle spændingen imellem de 2 løse ender, hvis der er ca 0Vac er den god nok, hvis der er 110Vac skal den ene vikling vendes om.
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Basil, det var ikke specifikt for at hakke på dig, men det er altså flere kræfter i de moduler end folk går og tror og der er ingen sikkerhedskredsløb overhovedet hvis noget går galt. Hvis du har fulgt med på hififorum.nu i de sidste par dage vil du se at der nu er en der er ved at bygge et par moduler ind i en trækasse!! (= han bygger er 1 kW forstærker uden kortslutningssikring ind i et kabinet der kan brænde! ) Jeg synes sq ikke det er så underligt at ICEpower ikke vil sælge til private...
Kort sagt, der er altså forskel på at bygge en forforstærker eller en lille effektforstærker og så noget der forsynes med en 1 kVA trafo
/U. |
|
|
Ja det er nok en god ide med en sikring imellem trafo og modul.
Træ bør holdes på ydersiden af et metal kabinet.
Inden vi går helt i spåner over ICEpower DIY, hvad så med de ZAP folk kaster sammen hjemme på køkkenbordet?  
|
| Til top |
|
| |
Basil Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja, jeg skal vist lade være med at nævne hmmmm. linolie og silke her...Selvom det ikke er specielt brændfarligt, når linolien er hærdet.
DarkWing skrev: Hvis du skal tjekke fasen kan du forbinde en ende fra hver vikling og måle spændingen imellem de 2 løse ender, hvis der er ca 0Vac er den god nok, hvis der er 110Vac skal den ene vikling vendes om.
Takker, det er jo så simpelt, at jeg er helt flov over ikke selv at have regnet det ud.
God Weekend, Mvh. Basil.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
DarkWing skrev:
Inden vi går helt i spåner over ICEpower DIY,
hvad så med de ZAP folk kaster sammen hjemme på køkkenbordet?
  |
|
|
Du har da ret, men bliver det bedre af det?. Igen: Linolie/Silke-fusk
er ikke noget (stort) problem hvis man ved hvad man laver, men gør
man ikke det så....
/U.
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
DarkWing skrev:
|
Inden vi går helt i spåner over ICEpower DIY, hvad så med de ZAP folk kaster sammen hjemme på køkkenbordet?

|
|
|
Du har da ret, men bliver det bedre af det?. Igen: Linolie/Silke-fusk er ikke noget (stort) problem hvis man ved hvad man laver, men gør man ikke det så....
/U. |
|
|
Nej jeg vil mene værre. 
Linolie klude i trækabinetter skal nok gå godt. 
|
| Til top |
|
| |