Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: sub: Peerless - Classic vs. SLS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 August 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej. Nu er jeg igen blevet i tvivl om hvilken 12" Peerless enhed jeg skal sætte i min kommende subwoofer.

1. Det ene bud er at lave S-12A subwoofer fra frequence (med nogle ændringer) http://www.frequence.dk/sites/s12-active.htm. Til denne sub bliver der brugt en 12" SLS enhed.
  2. Mit andet bud er at lave en næsten magen til bare med en 12" Classic enhed, 831857 315 SWR.

Begge enheder skal spille i 64-68 liters kabinet har jeg fået at vide ifølge forhandlerne (selvom deres parametre siger noget andet). SLS enheden kan købes før 750 kr og Classic enheden er ved at udgå men kan købes for 900 kr.

Hvor stor forskel er der på de to subwoofere? Selv har jeg fået at vide at de er meget ens de to, både i lyd og set på deres parametre. Classic versionen er THX godkendt mener jeg. Men skal man spare de penge der er til forskel eller er Classic enheden de ekstra kr værd?

Jeg håber der er nogen der kan svare mig, da jeg skal til at shoppe og igang med at bygge i næste uge

Mvh Michael Rygaard

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

Århus
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 26 August 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

prøv disse her gutter, de ved rigtig meget.

http://www.q-sound.dk/

Til top Vis Århus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Århus

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 27 August 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der evt. har nogle erfaringer?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 August 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

I realiteten er der ikke den store forskel mellem diss to enhed, hvad du jo osse selv nævner. Jeg tvivler på at du vil kunne høre forskel, såfremt de kun bruges under 200Hz. Men ligegyldigt hvilken du vælger, synes jeg at det kabinetvolumen du nævner lyder til at være i underkanten - de fortjener i det mindste ~85 liter .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 27 August 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Mollecon jeg har snakket med Dansk Audio Teknik og Frequence, de siger begge at der overhovedet ikke kommer nok tryk inde i kabinetterne ved så stor kabinetvolume. Jeg undrede mig også over hvorfor deres parametre ikke holder med det de selv anbefaler.

Sådan som jeg kunne forstå det har frequence selv eksperimenteret sig frem til de 64 liter for SLS enheden i deres S-12A subwoofer byggesæt.

Men hvis der ikke er meget forskel tror jeg da jeg hopper på (den billige) SLS enhed. Den spiller også 2,3 db højere og ifølge deres "målingsdiagrammer" ser de stort set ens ud. Jeg har bare hørt at Classic modellen er en model der er ved at udgå.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tror som sagt osse at den enhed vil fungere fint. Men jeg fatter ikke hvad DAT og Frequence tale om: "Ikke nok tryk inde i kabinetterne ved så stor kabinetvolume"??? Lyder som det rene vås, rent ud sagt - måske et forsøg på at tale 'pædagogisk' til kunderne? Håber ikke det er et udtryk for det reelle vidensniveau

Smides SLS' enhedens data i LinearTeams online beregner, sir den et lukket kabinet på ~130 liter for -3dB v. 40Hz, Q=0,7. Ved de 68 liter der anbefales er -3dB v. 43Hz, Q=0,88. Det er såmænd osse fint, men næppe helt 'optimalt'.

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 28 August 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Mollecon, Frequence sagde at deres S12A byggesæt ( 12" SLS'en) spillede med -5 db ved 20 Hz og med DB Boosteren der er på de thommessen forstærker de sælger kan kan komme op på fuld skrue ved 20 Hz, og det må jo siges at være pænt dybt.

Desuden skriver Peerless selv at du kan få F3 til 33 hz ved sølle 80 liters portet kabinet. (og 17 Hz! ved 160 liters)

Jeg kan godt selv se at det overhovedet ikke giver mening ifølge deres parametre, jeg har også selv smidt både Classic enheden og SLS'en ind i LinearTeam og har fået nogle "anderledes" tal. Men når Peerless selv har målt det, må det vel være ok ellers er det vel falsk reklame.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jo, men som du nok véd, bryder hverken fabrikanter eller forretninger sig om at indrømme, at deres enheder stiller krav om store bokse! Et 80 liters portet kabinet til enheden vil sikkert nok kunne levere noget bulder og brag til surround, men til musik? Nah...

Men det er da rigtigt at man kan EQ'e sig ned i frekvens . Og det er da fint nok, denne enhed er jo kraftig nok til at klare det. Problemet er, at bliver Q'et for højt på grund af et lille kabinet, vil man ikke få så megen glæde af EQ'ingen - Der vil optræde en maskeringseffekt forårsaget af slæben på impulser ved resonansen .

Mange fabrikanter af subs 'forbedrer' jo for øvrigt dataene på deres produkter ved at angive en 'in room' frekvensgang - selvom de ikke har en chance for at vide hvordan deres subs vil opføre sig i den enkelte kundes lytterum! Det afhænger nemlig af mange variable.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 August 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har lige kigget løst på det, og jeg ville nok mene at den SLS-12 skulle kunne spille fint i 80liter basrefleks, tunet til 35Hz. GroupDelay ryger ikke over 10ms over 30Hz. Ved godt at EBP er ca 50, men jeg tror faktisk den vil lyde bedere i basrefleks kabinettet. Den vil peak lidt i lukket kabinetter (GroupDelay) i forhold til i basrefleks.

Så en 80 liter, port Ø10 og port L17, så skulle du være godt kørende  Du får lidt extra peak på ca 3dB ved ca 50-70Hz, men jeg tror ikke det vil ødelægge din oplevelse af musikken.

Teoretisk vil den kunne klarae ca 150W fra sidst i 20Hz og op af, inden den rammer Xmax. Jeg har ikke kigget på lufthastighed i porten, men brug koniske portenheder, så skulle du ikke rende ind i portstøj.

Obs, beregninger er gjort ved brug af SCP på www.flexunits.com

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 29 August 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Mange tak syncroniq! Det lyder til at den at den kommer til at spille, så må jeg ændre mine kabinet beregninger lidt så den kommer op på 80 liter. Nu er syntes jeg ikke rigtigt jeg finde ud af det flexunit. Den siger 294 liter til mig

Jeg havde nu håbet på at den ville komme under 30 hz, ikke mindst med lidt ekstra par db fra forstærkeren.

Men 150 watt er vel fint? det er mest pga min nuværende sub er en meget billige enhed der ikke kan tåle ret meget effekt, og det lyder virkelig irriterende når subben pludselig mister alt effekten og siger "klunk klunk" Hvordan kan man sådan ca. regne ud hvor mange watt den kan klare?

BoomBoy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 August 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Micker skrev:

Hej. Nu er jeg igen blevet i tvivl om hvilken 12" Peerless enhed jeg skal sætte i min kommende subwoofer.

1. Det ene bud er at lave S-12A subwoofer fra frequence (med nogle ændringer) http://www.frequence.dk/sites/s12-active.htm. Til denne sub bliver der brugt en 12" SLS enhed.
  2. Mit andet bud er at lave en næsten magen til bare med en 12" Classic enhed, 831857 315 SWR.

Begge enheder skal spille i 64-68 liters kabinet har jeg fået at vide ifølge forhandlerne (selvom deres parametre siger noget andet). SLS enheden kan købes før 750 kr og Classic enheden er ved at udgå men kan købes for 900 kr.

Hvor stor forskel er der på de to subwoofere? Selv har jeg fået at vide at de er meget ens de to, både i lyd og set på deres parametre. Classic versionen er THX godkendt mener jeg. Men skal man spare de penge der er til forskel eller er Classic enheden de ekstra kr værd?

Jeg håber der er nogen der kan svare mig, da jeg skal til at shoppe og igang med at bygge i næste uge

Mvh Michael Rygaard

Hvor kan man købe de peerles til 750kr?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 August 2004 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

En QB3 afstæmning siger et stykke over 200 liter ja, men det behøver jo ikke være en QB3 afstemning. Du kan vælge "custom" nederst ved basrefleks output, og så selv indtaste volumen og tuningsfrekvens. Det samme kan man for lukkede kabinetter. Man bør bare holde øje med GroupDelay når man lejer selv.

Peerless forhandles af FreQuence.dk i videbæk, Speakerscorner.dk i københavn og os i Århus.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Sendt: 30 August 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

BoomBoy skrev:
Micker skrev:

Mvh Michael Rygaard

Hvor kan man købe de peerles til 750kr?

Q-sound.dk har den SLS til 755 kr.

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 August 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

har fået anbefalet at bygge en sub med, peerless 315 ppx (classic), 3 styks akustiske ventiler og et kabinet på 120-125 liter.

send mig en pb, hvis der er nogle der vil vide mere.

Til top Vis kagemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kagemand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes