Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kan ZAPpulse betale sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Her et lille indlæg til en debat som jeg gerne vil høre jeres mening om:

Kan det betale sig at bygge en ZAPpulse forstærker, eller kan noget lige så godt fås til samme penge (5000-6000 kr)?

Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:

Hej alle

Kan det betale sig at bygge en ZAPpulse forstærker, eller kan noget lige så godt fås til samme penge (5000-6000 kr)?

Tjaa... Jeg er ganske tilfreds med min efter mange problemer.. Men du får altså en rigtigt god effekt til pengene.
Til top Vis enoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af enoch

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:

Hej alle

Hvad med en Tact 2175 Fra klubben den koster ganske vist 8900 Kr men er et færdigt produkt. Er der nogen der har erfaringer med den. Den kommer sidst på året som integreret fjernbet. til lidt højere pris 

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Alt er relativt, ZAPpulse er en rigtig god forstærker for ham der har lyst til at bygge selv (husk de mange timer), mens andre som bare vil have en forstærker som er komplet og færdig, kan købe en sådan til ca. den dobbelte pris (8000-10.000kr.).

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

ucd180 fra hypex kunne være et billigt alternativ (60 euro for et modul) - aner ikke hvordan de lyder. 
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Nu tager det jo så kun lige 1 time eller 2 at samle en Zap, så de mange timer er vist lige at overdrive.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

All4HIFI
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Nej kan ikke betale sig...

Køb en NAD 3020, et klart bedre køb.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&T PN=25

Til top Vis All4HIFI's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af All4HIFI

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

forudsat det folk siger med at man med ti tommelfingre godt kan samle en zappulse, så mener jeg det største problem er kabinettet. men er man god til lidt pladearbejde eller kan skaffe et andet kabinet, ja så er det bare at gå i gang. jeg går selv og afventer et kabinet, jeg gerne skulle få i hænde ved nærmere lejlighed.

men husk, det er sjovere med noget man selv har bygget

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej Pascal

De gange jeg har bygget DIY selv, har jeg faktisk brugt mange timer, først til planlægning af hvilke ting der skulle bruges og hvordan disse så skulle sættes sammen, herefter kommer så montagen når endelig delene er hjemme (evt. laver man selv kabinettet = rigtig meget tid), når så delene er samlet, skal der kontrol måles og tændes, og herefter er der altid nogle efterjusteringer og optimeringer, så regn altid med det tager 3 gange så lang tid, som først beregnet.

Dette indlæg er ikke for at være lyseslukker, for jeg nyder selv at bygge tingene, men det tager tid, specielt hvis det skal være rigtigt godt.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Vil man kunne forvente samme eller bedre lydkvalitet som en SDA2175 med en hjemmebygget ZAPpulse?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

bedre.. men det er selvfølgelig en meget subjektiv betragtning.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Her er lige nogle lytteindtryk:

Vi har lytte til en masse effektforstærkere "nede" hos Bech ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =1) - med min Daner som forforstærker.

Og der har vi sammenlignet følgende med effektdelen i Bechs integrerede (Thorens) Restek Fable - en 15 år gammel slæde:

Den nyeste Tact semi digitale effekt"blok" - Føj for en lad sæk kartofler, ingen liv, ingen glød... ingen dynamik

DIY bygget over ICE-Power - OK øvre mellemtone og diskant - men hvor er bassen !?

Zap-pulse 2.2 SE med hele svineriet - Efter en times opvarmning kom der faktisk perspektiv. Virkelig "tryk" i bassen, men nok ikke så mange "toner", diskanten er god - men mellemtonen er lidt tilbagetrukket. Opstart og udklingning af toner er ikke så levende som Restekken. Men trykket i bassen....

McIntosh ??? (konstrueret i 1975) - For s.... da Saft og kraft. Ikke speciel mørk klang (som forventet) - men en bas, klang og kontrol, der bare sparker r..
"Har det hele... lidt til - og meget mere"
Det skal lige nævnes, at den har udtag til 16, 8, 4, 2, 1 og ½!!! Ohm

NAD 3020iiiiii - Skal lige have støvet min af og sammenlignet

Vi har lige prøvetlyttet en "gammeldags" DIY: Kan bygges for ca. 1000. kr. pr. side - gennemprøvet konstrktion - 70Watt - klasse A/B - bliver kun håndlunken - nul støj - og så banker den alle de smarte nye digitale fætre på noget så enkelt som sammenhæng, liv og "musik".

Alle der var til stede kunne høre, at Bechs 15 år gamle klasse A/B forstærker var bedre end de nye digi-fyre - også ejerne til dem

Hvis jeg skulle bygge en forstærker til en subwoofer ville jeg kraftigt overveje en Zappulse - men til musikformål foretrækker jeg altså en klasse A/B (endnu).

Nyt og digital behøver altså ikke være lig med godt.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Madhouse,

Min lommefilosofi omkring dette spørgsmål (og mange variationer heraf) gør det simpelt:

Hvis du har lyst til at bygge selv - så gør det. Hvis du er i tvivl, så har du formodentlig ikke det påkrævede gå-på mod, eller mangler evnerne (sjovt som man ofte selv er bedst til at vurderer dette).

Lidt flabet - det ved jeg godt, men det holder 100!

Download ZAPpulse byggebogen fra LCaudio, så kan du tydeligt se hvad du skal igennem, kabinettet kan du købe 90% færdigt og hvad er der så tilbage..................... nemlig ja, lysten til at gøre det eller ej.

En gammel 3020 er ikke en fair sammenligning (har selv en som jeg er 90% tilfreds med) hvis det handler om strøm ressourcer, tryk i bassen eller energirigtig hifi lytning ved efterbrænder niveau..(kender ikke dine motiver for at overveje zappulsen).

Hvis du har lyst - er der mange steder at blive inspiret omkring ZAPen. En del tråde i dette forum, og tilsvarende på det Norske.

På med vanten

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

HeJu skrev:

kender ikke dine motiver for at overveje zappulsen.

Mine motiver var at jeg tror jeg får mere ved at bygge selv, men jeg er lidt i tvivl om kvaliteten af Zappulse modulerne. F.eks. hvis man kigger på indmaden i en TACT SDA2175 ser det ud af mere end de ting man får med en Zappulse (nok ikke det bedste mål for kvalitet, men man ved jo aldrig)

Selve det at lave den, skræmmer mig ikke, da jeg på mit studie har lavet både et elektronisk stetoskop og en EEG-optager (hjernebølger).

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

jamen så venter vi bare på billeder

uden at have lavet en A/B test mener jeg nu ikke der er noget i vejen med zap i forhold til tact.

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:
HeJu skrev:

kender ikke dine motiver for at overveje zappulsen.

Mine motiver var at jeg tror jeg får mere ved at bygge selv, men jeg er lidt i tvivl om kvaliteten af Zappulse modulerne. F.eks. hvis man kigger på indmaden i en TACT SDA2175 ser det ud af mere end de ting man får med en Zappulse (nok ikke det bedste mål for kvalitet, men man ved jo aldrig)

Selve det at lave den, skræmmer mig ikke, da jeg på mit studie har lavet både et elektronisk stetoskop og en EEG-optager (hjernebølger).

Madhouse,

Jeg har IKKE selv haft fornøjelsen af at hører en ZAP i en for mig kendt besætning, og så er vi vel begge henvist til at vurderer om det andre har hørt, er noget vi kan lide - alias anmeldelser. Da ZAP'en jo sælges kommercielt som Predator har den være anmeldt både her på siden, i HF og af mange der har tråd stien før dig på diverse fora på 'inder' nettet.

Jeg ville ikke selv tøve med en ZAP på bagrund af det jeg har læst - og jeg er bestemt meget en 'mest for pengene' type. Så jeg ville da tilslutte mig koret der råber 'På med vanten' - og husk billederne til os andre hungrende

Mvh

HeJu

Til top Vis HeJu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HeJu Besøg HeJu's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes