Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Optimering af delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Halløj venner.

Lige et lille spørgsmål til alle DIY-guruer her på sitet.  Dem er der jo et par stykker af efter hånden, og håber selv at blive inkluderet en dag.

Jeg har fiflet lidt med mine gamle Dali 1288 ht'ere og har bl.a. skiftet diskanten ud. Tidligere sad der et diskanthorn i disse ht'ere, men det var nu lidt skarpt i lyden og ikke specielt detaljeret.

I delefilteret(i signalvejen til diskanten) sidder der en eller anden fætter ved navn 3R9-J 15W-A-I. Er det en transistor eller modstand, og hvad kan den med god samvittighed skiftes til?

Det skal i samme åndedrag siges, at diskanten, der nu sidder i mine Dali er en Vifa dx25tg05, som jeg synes har en rigtig fin lyd.

Når jeg nu har ofret lidt penge på en ny diskant, så burde jeg jo også ofre lidt penge på delefilterkomponenter. Og det er her, at I kommer ind i billedet, da jeg ikke har det mindste forstand på dette.

Den føromtalte modstand vil jeg altså gerne skifte til noget mere up to date grej og gerne resten af delefilterkomponenterne, hvis det altså ikke koster kassen.

Jeg går nemlig og leger med tanken om at bygge et sæt ht'ere, men har endnu ikke taget modet til mig, så det er jo begrænset, hvad jeg vil ofre på disse gamle kister.

Hvis der er en af jer, der ligger inde med nogle komponenter I ønsker at sælge, så smid lige en PM til undertegnede.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Det er en modstand - 3R9... 'R'et afslører det (Resistance=modstand), og den er så på 15Watt. Den er så på 3,9 Ohm.

Om det kan betale sig at skifte den er et stort spørgsmål - i diskantområdet er der normalt mest at hente ved at skifte kondensatorer.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Hej Flex

Hvis du gerne vil skifte modstanden til noget bedre, kan jeg varmt anbefale Vishay's tykfilm (25w). Der er dog et lille problem: Vishay lave ikke denne type på 3,9 ohm, så du bliver nød til at sætte to sammen (3,3+0,68). PRIS: ca 50kr/stk. Men - hvis dine kondensatore også skal upgrades bør du starte med dem. Du kan evt bypasse alle kondensatorene med små (0,1uF) fra Mcap, Jensen eller Audio Note. Prøv også at bypasse 3,9ohm modstanden med en lille (0,1-0,33uF) kondensator. Det kan give lidt ekstra "luft" i toppen.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Flex.

Jeg mener du bør starte med at skifte modstanden til en (*reklame!*) Duelundmodel, termineret med sølv og pakket i pertinaxrør, så kan du bedre høre når du skifter kondensatoren bagefter

Mvh. Jens/Modifix von DCA  -der fremstiller duelundmodellen til en 40-50,- stk.

duelundcoherentaudio@hotmail.com

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg mener du bør starte med at skifte modstanden til en (*reklame!*) Duelundmodel, termineret med sølv og pakket i pertinaxrør, så kan du bedre høre når du skifter kondensatoren bagefter skrev Modifix

Jeg kan kun tilslutte mig rådet. I det hele taget: jo flere Duelund-komponenter, jo bedre lyd. Ringkerne-spoler, rugbrødskondensatorer og de nævnte modstande, så kan du høre kvaliteten af enhederne!

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Flex.

Jeg mener du bør starte med at skifte modstanden til en (*reklame!*) Duelundmodel, termineret med sølv og pakket i pertinaxrør, så kan du bedre høre når du skifter kondensatoren bagefter

Mvh. Jens/Modifix von DCA  -der fremstiller duelundmodellen til en 40-50,- stk.

duelundcoherentaudio@hotmail.com

Hej Modifix.

Om der forekommer lidt reklame, når det er for at hjælpe en HiFi-broder, så går det nok.

Jeg har fundet ud af, at det er en modstand efter at have snakket med CarrotMan. Desuden har jeg allerede bestilt et par stykker hos Dansk Audio Teknik med værdierne 3,9 Ohm/20 Watt.

Da jeg ønsker, at optimere resten af delefilterkomponenterne, når jeg får mine andre enheder i løbet af denne uge, vender jeg nok tilbage til dig, kære Modifix, for at få lidt assistance i valg af komponenter.

Priserne er jo overkommelige og hvis det har en god indflydelse på det endelige resultat, så er det jo bare om at prøve.

Iøvrigt har jeg nogle gamle Avance Concrete 170, som jeg har puttet nue enheder i. I bas/mellemtonen sidder der nu en ny Vifa 8" med gummiophæng og som diskant har jeg en Seas tekstildome. Problemet er dog, at der er ligesom en smule for meget smæk på diskanten, det vil sige, at den har de der irreterende sss-lyde, som jo forekommer i visse DIY-projekter, samt et meget lyst lydbillede. Er der evt. noget jeg kan stille op for at ændre på dette lille problem?

Iøvrigt tak for svaret.

Mvh. Rune "FLEX" Skov

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Til jer alle, der er kommet med brugbare svar!

Tak for hjælpen. Nu er jeg da blevet en smule mere vis på optimering af delefilter, og det skader jo ikke.

Nu gælder det bare om at samle mod til at kaste sig ud i et fuldstændigt DIY-projekt, så der kan komme endnu mere vellyd i stuen.

Mvh. FLEX

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej Flex

Hvis du gerne vil skifte modstanden til noget bedre, kan jeg varmt anbefale Vishay's tykfilm (25w). Der er dog et lille problem: Vishay lave ikke denne type på 3,9 ohm, så du bliver nød til at sætte to sammen (3,3+0,68). PRIS: ca 50kr/stk. Men - hvis dine kondensatore også skal upgrades bør du starte med dem. Du kan evt bypasse alle kondensatorene med små (0,1uF) fra Mcap, Jensen eller Audio Note. Prøv også at bypasse 3,9ohm modstanden med en lille (0,1-0,33uF) kondensator. Det kan give lidt ekstra "luft" i toppen.

Hilsen LAST

God aften LAST.

Hvad mener du helt præcist med at "bypasse" de forskellige modstande med små kondensatorer samt alle kondensatorer? Har du en lille tegning/grafisk afbildning, der viser hvorledes dette lader sig gøre?

Jeg er næsten altid klar på prøve at tweake mit set-up i en ny og forhåbentlig positiv retning. Så fyr bare løs, blot der følger en smule forklaring med, da jeg er ganske grøn, når vi taler DIY/modificering af højttalere og specielt delefilter.

Tak for svaret.

Mvh. FLEX

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Flex skrev:

Hej Modifix.

Om der forekommer lidt reklame, når det er for at hjælpe en HiFi-broder, så går det nok.

Godt at vide..

Jeg har fundet ud af, at det er en modstand efter at have snakket med CarrotMan. Desuden har jeg allerede bestilt et par stykker hos Dansk Audio Teknik med værdierne 3,9 Ohm/20 Watt.

hvilken type har du så bestilt?

Da jeg ønsker, at optimere resten af delefilterkomponenterne, når jeg får mine andre enheder i løbet af denne uge, vender jeg nok tilbage til dig, kære Modifix, for at få lidt assistance i valg af komponenter.

Vi kan da heldigvis både rådgive om og sælge af komponenter..

Priserne er jo overkommelige og hvis det har en god indflydelse på det endelige resultat, så er det jo bare om at prøve.

Iøvrigt har jeg nogle gamle Avance Concrete 170, som jeg har puttet nue enheder i. I bas/mellemtonen sidder der nu en ny Vifa 8" med gummiophæng og som diskant har jeg en Seas tekstildome. Problemet er dog, at der er ligesom en smule for meget smæk på diskanten, det vil sige, at den har de der irreterende sss-lyde, som jo forekommer i visse DIY-projekter, samt et meget lyst lydbillede. Er der evt. noget jeg kan stille op for at ændre på dette lille problem?

Så er der jo ikke meget Concrete 170 tilbage, andet end kabinettet. Det lyder lidt som om du skal dæmpe din diskant med en såkaldt"spændingsdeler"denne består af en seriel og en parallelkoblet modstand, stukket ind imellem diskantenhedens delefilter og en eventuel impedanskorrektion.

Måske har du også et nyopstået/men vel egentlig hele tiden eksisterende problem i/med noget baffelkompensation for diskanten, eller måske har diskanten en forplade med kant,fas eller ligefrem huller,der giver nye "interessante" betingelser for din gengivelse? 

Jeg ved tilfældigvis at bla. Forsøgsstation, der også er bruger her på siden, har forsøgt sig med et omtrent lignende projekt omkring en Avance-betonhøjttaler, måske en PB til ham var en rigtig god idé?

Iøvrigt tak for svaret.

Mvh. Rune "FLEX" Skov

Altid en fornøjelse.

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hej Flex

Det jeg mener er at du skal montere de små kondensatore PARRALELT. Du skal IKKE gøre det på alle dine modstande, KUN den (dæmpningsmodstand) der sidder i serie med diskanten. Det vil give en lavere dæmpning af diskanten i toppen. Det er billigere at montere små ("super") kondensatore parralelt med de standart kondensatore som allerede sidder i filteret, end at udskifte dem til en "super" type. Resultatet kan blive NÆSTEN lige så godt.

Håber det hjalp dig lidt.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej Flex

Det jeg mener er at du skal montere de små kondensatore PARRALELT. Du skal IKKE gøre det på alle dine modstande, KUN den (dæmpningsmodstand) der sidder i serie med diskanten. Det vil give en lavere dæmpning af diskanten i toppen. Det er billigere at montere små ("super") kondensatore parralelt med de standart kondensatore som allerede sidder i filteret, end at udskifte dem til en "super" type. Resultatet kan blive NÆSTEN lige så godt.

Håber det hjalp dig lidt.

Hilsen LAST

Hej LAST.

Tak for svaret. Nu er jeg med på, hvad du mener. Det kan godt være, at jeg vælger den løsning.

Mvh. FLEX

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Halløj Modifix.

Jeg har bestilt nogle IKKE induktive modstande, så håber jeg de er ok i første omgang. Endvidere går jeg lige og venter på 4 stk. 8" bas/mellemtoner, der skal erstatte de eksisterende. Det er coatede papmembraner med gummiophæng, men kan desværre ikke huske producenten, men det vender jeg lige tilbage med, når de dukker op. Endvidere er kabinetterne blevet forsynet med pyramideformet skum som dæmpning og acoustilux. De var tidligere dæmpet med noget, der lignede gamle hampmåtter. Slutteligt er al indvendigt kabel blevet udskiftet med NO Flatline Gold.

Som du nok kan se, så er der ikke meget tilbage af de gamle Dali 1288 højttalere, og det havde sikkert været endnu smartere at investere i et sæt nye, mere letdrevne, men det er jo altid sjovt, at forsøge at tweake sit set-up til bedre ydelse for små penge. Om ikke andet, så lærer man da en del om højttalerkonstruktioner osv. Og det er jo ingen skade til.

Med hensyn til mine Avance Concrete, så har du ret i, at der ikke er meget andet tilbage end det oprindelige kabinet. Det skal i den forbindelse siges, at jeg har lavet en ny baffel, til disse højttalere, i 22 mm MDF, der så skal påhæftes fronten. Jeg har eftersigende hørt, at diskantenheden ikke spiller specielt godt, når den er monteret direkte i et betonkabinet.

Jeg arbejder fortrøstningsfuldt videre med disse små projekter til jeg får den bedst mulige lyd ud af ht'erne. Det er jo også sjovt, at "skabe" en ny speaker ud af noget eksisterende og se hvad udfaldet bliver.

Tak for de gode svar, og jeg vender med sikkerhed tilbage, når de nye enheder dukker op, og MDF-bafflen er blevet monteret på mine Concrete.

Mvh. FLEX

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes