Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Radio Moskva (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dongo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe haft "ubudne gæster" ved aftentide i mit HiFi. Bedst som man laver andre ting, kommer der pludselig slaviske sprog eller mandolinmusik ud af højttalerne. Til tider er dette fænomen ganske kraftigt!

Troede længe at fænomenet stammede fra mit elektroniske delefilter, men nej. Fænomenet kommer fra den interne kabelføring i højttalerne. Nærmere bestemt fra den ende af kablerne der sidder på basenhedernes terminaler...

Hvis man, når fænomenet optræder,  tager et af disse interne kabler og adskliller + og - forsvinder fænomenet. Der er ikke længere tvivl om at det er de afisolerede ender af de interne kabler til basenhederne, der fungerer som modtager for "Radio moskva".

Nogle der har erfaring med dette fænomen?

Forslag til udbedring af fænomenet modtages med kyshånd. (Afstanden mellem + og - er jo dikteret af afstanden på enhernes terminaler). Kan man f.eks. "isolere" terminalerne/kabelenderne med noget?

Med venlig hilsen

Til top Vis Dongo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dongo

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt om taxaradioer der går i brødristere....men aldrig om signaler så langt væk. Du tror ikke det er den slaviske forening, "Radio Baltic Boy", der sender på en nødfrekvens nær dig ? 

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo helt sindsygt men jeg kan huske at min far har fortalt om problemet som var mere velkendt i 1970'erne. De fleste stationer sender nu ved så lav styrke at det ikke længere er et generelt problem.

Jeg tror du kan flytte højttalerne lidt og derved undgå ramme radiobølgerne. Er det begge eller kun den ene højttaler ?

Ellers aner jeg ikke hvad du skal gøre.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Årsagen til at det holder op kunne vel også være at hvis signalet var moduleret og kom fra anlæget: piller du enhederne fra så spiller de vel ikke under alle omstændigheder, kunne være derfor der blev stille.

Dongo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Brødristere...?!! Det er muligt at nogle forsøger at komme i kontakt med mig på alternetiv vis. Dog føles det lidet flatterende på den måde at være "The Chosen One"...

Det lyder faktisk lidt som når en kortbølgeradio har dårlig modtagelse.

En enkelt gang, hvor "unoderne" var særdeles kraftige, talte to herrer finsk i munden på hinanden, samtidig med at noget musik kom ind over deres tale (tre stationer?).

Fænomenet opstår altid om aftenen/natten mellem 22 og 5, og det er tilsyneladende betinget af atmosfæriske forhold eftersom det modtagne signal varierer såvel som styrken af signalet.

En løsning, tænkte jeg, må være at "reisolere" det afisolerede højttalerkabel henne ved enhedens terminaler, men hvordan gør man det, og med hvad?

Med venlig hilsen

Dongo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Troelskn skriver:

"Det lyder jo helt sindsygt (...)  Jeg tror du kan flytte højttalerne lidt og derved undgå ramme radiobølgerne. Er det begge eller kun den ene højttaler?"

Ja, det er helt sindssygt. Og det mest sindsyge er, at signalet der "modtages" i venstre  højttaler, afspilles i højre og vise versa.

Hvordan ved jeg det?

Filtret er som sagt elektronisk. Hvis man således piller ved basenhederne, medens diskant- og mellemtoneenhedernes forstærker stadig er tændt , høres fænomenet særdeles tydeligt: Spredes enderne i højre højttalers baskabel forsvinder "Radio Moskva" i venstre højttaler, medens signalet fortsat tydeligt høres i højre højttalers diskant og mellemtone.

Spredes enderne dernæst i venstre højttalers baskabel forsvinder "Radio Moskva" i højre højttaler. Men nu spiller højttalerne altså også helt uden bas...

Med venlig hilsen

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Da jeg var i lære i radiobranchen i 80´erne, var problemet meget udbredt. Radio Moskva var vistnok verdens kraftigste radiostation dengang, og der gik rygter om at sendestyrken var på mere end 1 million watt!

Der var især problemer med, at pick-up´er på pladespillere, virkede som ufrivillig modtager af Radio Moskva. Jeg har hørt at Radio Moskva nu enten er lukket, eller i de mindste sender med mindre sendestyrke, så problemet er ikke så udbredt længere.

I dit tilfælde, har du jo fundet ud af at det er de interne kabler i højttalerne, der fungerer som antenne. En løsning kunne måske, som du selv er inde på, være at skærme kablerne af på en eller anden måde. Eller hvad med, at lade højttalerkablerne gå igennem en ferritkerne? Det virker jo i andre sammenhænge. Jeg håber andre kan ryste en løsning ud af ærmet.

Schriver
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter egen anmodning

Bruger siden: 14 Marts 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

*

Til top Vis Schriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schriver

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Kablerne i ht. kan højst virke som antenne, det er noget andet i dit system der virker som modtager. Måske kan et par strategisk placerede ferritkerner eliminere problemet.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

det er godt nok langt ude...

har dog lidt samme problem..men jeg skal skrue væstnligt op for at høre det

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Ang. dit problem skyldes det at spolen i dine højtaler har en resonansfrekvens som uheldigt ligger på samme frekvens som en langbølgestation. Dine højtalerkabler funger som antenne. Og tilsidst er der et eller andet sted i din  forstærker er der et diodestræk som fungere som AM detektor og det demodulere signal bliver forstærket op i din forstærker.

Prøv at vikle noget af dit højtalerkabel op på en ferrit-kerne så tæt på forstærkeren som muligt og en god jording af dit anlæg da den opfangede HF godt kan ligge på stel i anlægget.

MVH - Daniel

Til top Vis DannyCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DannyCool Besøg DannyCool's Websted

Dongo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Tak for inputs

Der er bred enighed om ferritkerner må det konstateres, så det prøver jeg.

DannyCool: Det lyder plausibelt. Du mener altså, blot for at være helt sikker, at det er høttalerkablerne mellem forstærker og (bas)højttaler, som skal vikles op på en ferritkerne henne i forstærkerenden?

Ordentlig jording kan blive svær. Radiatoren dur ikke (hvorfor vides ikke), og der er fire etager ned til stueetagen...

Andre forslag til afhjælpning af problemet modtages stadig...

Med venlig hilsen

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er den måde jeg ville prøve komme af med sådan et problem på.. arbejder med det til dagligt.

Det er rigtigt at ferritkernerne påvirker lyder lidt især i diskantområdet men jeg kan se at det bliver svært med et ordenligt jordspyd der du bor.  Men feritkeren skal monteres så tæt på forstærkeren som muligt så al den indstrålede HF bliver filtreret fra... Men hvis du bor på fyn vil jeg godt forære et par feritkerner til dig hvis du selv henter.

MVH Daniel

Til top Vis DannyCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DannyCool Besøg DannyCool's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Der er da aldrig nogen der har taget skade af lidt russiske nyheder.

MVH WRONG

Dongo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

DannyCool: Tak for tilbuddet om et par vederlagsfrie ferritkerner.

Det er da alt for galt. Dog kan jeg dårligt tage imod tilbuddet. Ikke fordi jeg ikke vil, men brooverfart, benzin og alm. slidtage gør det vist alligebel billigere og nemmere blot at købe ferritkernerne herovre et sted (København).

Du kan måske sige mig om der er visse mærker/materialer/legeringer(?) der er at foretrække til formålet, eller om jeg med sindsro kan hugge til på de første jeg finder?

Med venlig hilsen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 05:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har SQ da hørt om en, som kunne tage taxa-radio på sine amalgam-fyldninger, slå lige det og find et sted at placere disse ferritkerner!!! Nej ikke der; det strammer!!!  

Alle slags ferritkerner til PC-udstyr m.v. kan bruges, men de skal helst være lidt for store i diameter; ikke noget med ikke at kunne nå helt rundt om kablet!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hej

De bedste kerner er dem man bruger støjspoler og bredbåndstransformatore. hvis du har en gammel PC strømforsyning sidder der højst sandsynligt 2 styk i net indgangen. De kerner man kan klipse på er ikke bedre end gode men de kan godt bruges af mangel af bedre og så er de dyre. Men hvis du siger københavn så prøv nede hos Brinck elektronik og bed om nogle Ferrit-Toroid-kerner de er runde og du skal bare trække kablet et par gange igennem og så koster de en 10-20kr/stk

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt vidre

Daniel

PS: Adressen til Brinck er

Brinck Elektronik KBH
Frederiksborggade 42
1360 København K
Tlf : 33 11 15 70

Erik K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej Dongo

Prøv at søge på Google

zobel-filter

den første side for neden viser hvordan du løser det lille problem, med en modstand og kondensator i serie.

Mvh.Erik K

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes