| Forfatter |
|
Hylle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der kan anbefale mig en måde at lave en 500-700KHz sawtak eller trekant generator til en klasse D forstærker. Kan det i det hele taget lade sig gøre at lave sådan en uforvrænget generator på så høj frekvens?
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ingen der kan hjælpe med at lave sådan en højfrekven trekant generator?
mvh Hylle
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
hvorfor ikke undgå HF-generatoren og lave et selvoscillerende design, som f.eks. Johan Sörensen har gjort her:
http://listen.to/audioexperiment
ICEPower og LC gør det samme  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ADVARSEL ovenstående link er spækket med GAIN spyware.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også holde mig fra metoden med trekangenerator. Det stammer fra dengang, hvor man endnu ikke havde fundet ud af at lave klasse-D forstærkere med integratorkoblingen.
Integratorkoblingen giver MEGET bedre resultat, og når den først kører, er den MEGET mere stabil. Tror ikke der er firmaer der længere benytter den gamle metode, da den simpelthen er for ringe.
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hylle,
Du er da ret ihærdig med at lave en "zap" selv - spændende om det lykkes...
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej PPP_dk, det er ikke en Zap, den ligger langt fra det. Zappen bruger ikke en trekant carrier.
Den eneste grund til som jeg kan se det at man bruger "selvsving" princippet er at det er billigt, og det er jo penge der styrre verden........ Ellers er i velkomne til at forklare mig hvorfor "selvsving" er bedst, jeg vil da gerne have udvidet min horisont!!
Crown bruger i øvrigt det gamle princip, de er nok måske den producent der har flest klasse D modeller på markedet.
mvh Hylle
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu vi kan forklare dig at det selvoscillerende princip er mindst ligeså godt, og så - som du selv siger - billigere, vil det så være godt nok ?
Eller har du allerede besluttet dig? __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej musifix.
Jeg har faktisk bestemt mig, ikke fordi jeg synes det selvoscillerende princip er dårligt, jeg vil bare teste et andet modulationsprincip og en alternativ måde at modkoble på.
Men lad os nu se, om det bliver til noget, jeg har mange skuffe projekter, dette skulle nødigt blive et af dem......
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af fordelene ved at benytte det selvoscillerende princip som du kalder det, bygget over en integrator, er netop selve integratoren. Den fungerer som en analog ækvivalent for den noise shaper, som bl.a. benyttes i 1-bit D/A-convertere. Og selve udgangstrinnet i en pwm-forstærker arbejder som en 1-bit converter.
Derfor er noise shaping strengt nødvendigt, hvis man vil lave noget der spiller fornuftigt.
Et argument for ikke at benytte en selv-oscillerende topologi kunne være, at det er ret svært at lave stabilt (til gengæld er det MEGET stabilt når først det virker).
Ikke for at blande mig, men hvad er din teoretiske baggrund for at "udvikle" en pwm-amp??? Hvis man har kompetence hertil, vil jeg også mene at man burde være i stand til at lave en trekantgenerator.
Husk på, at man ikke bare skal tage de få blokke, som indgangstrin, trekantgenerator, udgangstrin og modkoblingssløjfe og sætte sammen. Hver enkelt del skal designes til at passe med det andet. Ellers bliver det MEGET ustabilt!!
|
| Til top |
|
| |
Hylle Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt en IC til at generere trekanten nu. SÅ ikke mere bøvl med det. Modkoblingssignalet fra udgangen af forstærkeren sendes også tilbage i en integrator i min amp.
Nu skal jeg bare lige lægge et super print layout.......
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Idéerne strømmer jo ud Hylle - håber du får den til at spille!
Vi (mig og zap) glæder os til at sammenligne, hvis det kommer så vidt 
|
| Til top |
|
| |