| Forfatter |
|
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man har et kabinet, deler det op i to.
aktiv enhed yderst i den ene halvdel, passiv i skille væggen mellem de to halvdele.
vil man så ikke kunne få nogle af fordelene ved slavebassen, fx lav tuning.
og så slippe for faseproblemerne nå man kun har en udvendig kilde til lyd __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har rodet med den ide, men det sekundre baskammer gik hend og blev uhensigtsmæssigt stort for at gøre bassen impulsvillig nok. Ideen med en slave er at kunne få mere dybbass ud af et kabinet der er for lille til traditionelle konstruktioner. Det bliver med denne opstilling udlignet.
Måske kunne noget med en akustisk ventil opnå det ønskede resultat, da den dæmper det direkte output meget, men ikke selv er et reaktivt element som en slave er...hmm.. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det princip du beskriver, giver ubetinget dybere bas, end samme kabinet uden slaven. Den simple forklaring: Der skal arbejdes med en større membranmasse (vægt) til samme magnet / svingspolesystem, resultat: lavere resonansfrekvens.
Hvis du skal gøre det optimalt, så gør som Onkyo og Yamaha har gjort i nogle af deres subwoofere: Placer slaven så tæt på den aktive enhed, som det er muligt, selvfølgelig så der er plads til slavens udsving. Det "rum" der opstår mellem aktiv og slave skal neturligvis være så tæt som muligt, for at virke bedst.
Prøv det, prøv det. Det virker med garanti!
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor dog gøre det så snørklet. Brug det store kabinet og øg så vægten af det svingende system i den fronmonterede højttaler.
Skulle Q'et blive for højt, så er det bare at sætte ekstra magneter på. Det øger også den dynamiske masse, så der er kun fordele derved. Den ekstra masse skal helst tilføres svingspolen, så af med evt. dæksel og udnyt den sandsynligt forlængede svingspoleform. Husk at tætne eventuelle utætheder, så lim eller hvad der nu bruges ikke løber ned i svinggabet.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor dog gøre det så snørklet.
Den store "skalpel-svinger" har talt!
Klip og klister, det er sagen.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund har jo ret! At placere slaven så tæt som beskrevet på den aktive enhed, svarer i realiteten til at øge massen på det svingende system. Eneste fordel jeg umiddelbart kan se, er at den aktive enheds ophæng ikke belastes så meget, da den ekstra masse ikke bliver direkte påført...
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det duelund siger vil som jeg forstår det betyde at slaven bliver direkte radierende og det var hvad Tweellman ville undgå til at begynde med.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg forstår det som: drop slaven, forøg massen på den AKTIVE enhed, og smid flere magneter på og put så hele herligheden i et kabinet der er lige så stort som det ville være hvis man delte det op i to.. hvad nu hvis den indvendige enhed var ens med den der sidder udvendig, men at den bare ikke fik noget signal, så ville den ikke tune nær så dybt, men måske ville man slippe for en noget træghed ved 800 gram slave ?? http://img.photobucket.com/albums/v426/twellmann/lukketslave .jpg nu har jeg ikke lige vist billedet fordi det er 1100 pix bred http://img.photobucket.com/albums/v426/twellmann/tosse.jpgikke vigtigt. men kan nogen lige beregne group delay på den her.   __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg lavede en gang et sæt XLS 10" med 100g extra masse, limet direkte på spolen. ved samme leglighed lavede jeg nogen slaver med forskelig masse. de tungeste med 800g vægt på.
de blev prøvet i forskelige systemer. og ja, de kan bruges til at gå meget dybt, også i små boxe.
men det lyder ikke specielt overbevisende, slet ikke til musik. jeg tror mange forkusere på at nå ned til 20-30Hz, og glemmer at der kan være nogen ulemper, ved det.
det med at øge massen, gør ikke ligefrem enheden hurtig, læs; let at kontrolerer. og det blev prøvet med en 500W forstærker, så det var ikke der problemt var. og det blev prøvet med både lukkede, slave og relfex systemer.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ !
Var det ikke det JAMO gjorde/forsøgte i nr. 707i ???? .......ikke at forveksle med D590 - (jeg er ikke DIY-mand, så undskyld forstyrelsen vist det er helt hen i skoven, men alligevel)
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
At Forøge den bevægende masse "løser" et problem, men skaber en håndfuld nye. Hvis man øger membranens vægt vil det ud fra T/S give mere dybbas, men i virkeligheden dæmper det bare den øvre respons og du får en tilt kurve som der på papir kan se fordelagtig ud. Hvis man vil manipulere den naturlige respons på en enhed i et givent neumatisk univers,så er det min erfaring at pre amp signal manipulation er den bedste løsning, da det ikke nedsætter den generelle følsomhed eller forringer den direkte dæmpning på enheden. Enhedens transiet respons forbliver også uændret.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror Hasselhof har ret her...
|
| Til top |
|
| |
polodan Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 17 November 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg lavede en gang en kasse med 2 stk 12" bas og 4stk 8" bas, de 2 12"er spillede puss pull og kun den ene 12er var sat til de andre spillede a trykket.... og de 4 8"er sad så man kunne se dem..... den kasse spillede meget dyb og pracis
|
| Til top |
|
| |