Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: diy subwoofer kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pskcl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Jeg står foran at skulle lave et subwooferkabel og ville lige høre om nogen har erfaring med dette emne? Er det i princippet bare et standard signalkabel? Mine signalkabler ml. CD og forstærker er DIY pseudobalancerede sølvkabler, vil noget lignende være et godt valg? Har læst et sted at kobber er at foretrække til bas, hvad mener eksperterne?

Nogen gode forslag, gerne detaljerede...?

Til top Vis pskcl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pskcl

pskcl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

ingen der ved hvordan man laver et subwoofer kabel, jeg har fundet frem til noget med et RG6 koaksial kabel, er det en god løsning og hvordan skal det loddes?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

diy folkene er ikke online på denne tid.. vent et døgns tid, så er der vist bid..

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Et subwoofer kabel er et ganske almindeligt signalkabel. Grunden til at mange bruger et coax-kabel, er at sådan et er godt skærmet.

Jeg bruger selv sådan et her, som jeg selv har lavet (M1 special edition):

http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Produc tNo=M1&VersionNo=2

Du kan købe det færdiglavet, hvis du ikke selv har mod på at lave det. Mit eget kabel til subwooferen er 7 meter kangt, og med det kabel som fulgte med til subwooferen, havde jeg problemer med brum. Med coax-kablet er problemet løst. Der er absolut nul brum.

Coaxkablet er billigt og virker fortrinligt. Men som alle jo ved, så er der delte meninger om kabler. Jeg hører ikke til dem, der mener at et kabel skal koste det samme som en folkevogn, for at kunne bruges.

pskcl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt på om dette kabel der kan købes hos ELFA kunne være sagen?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5811.htm

ellers tænkte jeg på (inspireret af Kedde) at trække noget teflonrør udover en ren sølvtråd efterfulgt af en flettet kobberskærm, efterfulgt af endnu et teflonrør. Vil dette virke og vil det være et koaksialkabel? Er det til at have med at gøre?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

ja det er et std signal kabel, hvis du har en aktiv sub.

Det er min erfaring at signalkabler til subben ikke har den store betydning, så jeg ville vælge et rimeligt std kabel.

mht dit sidste inlæg, så JA det ville være et coax kabel men som sagt jeg ville ikke mene at det er besværet værd.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Sendt: 26 September 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne lige oplive denne tråd igen.

Hvilke krav stilles til et sub kabel? Kan man bruge et almindeligt phono signal kabel med RCA stik loddet på? Skal kablet være skærmet for at undgå brum?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
Jeg vil gerne lige oplive denne tråd igen.

Hvilke krav stilles til et sub kabel? Kan man bruge et almindeligt phono signal kabel med RCA stik loddet på? Skal kablet være skærmet for at undgå brum?

i princippet kan du godt bruge et almindeligt kabel med RCA stik, om der kommer brum er vel bare at prøve sig frem

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge et signalkabel til mine sofa shaker. Kan jeg bare bruge noget alm. el ledning (to ledere - uskærmet), og så lodde et RCA-stik på, således at jeg lodder en leder fast til midterpinen, og ikke lodder noget fast til den kraven?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Det kan du godt - men så vil jeg tro at du slipper lige så godt med en "sort lakrids-snor" hvor du får 10 meter for omkring en 50ér.
Der er typisk en eller anden for for skærmning "indbygget" ved at lederen i midten har snoet noget skærm-lignende omkring.

Bedre vil det nok være med en stump alm. koax kabel, som netop skærmer.. og så lodde koax-center-lederen på midterpinden, og skærmen i kablet på kraven.

Jeg kører med QED´s mikro-tynde kabel, som er en koax konstruktion.. virker fortrinligt og uden brum, selv om det er trukket i kabelbakke med diverse andre kabler og endog et strømkabel i nærheden.

Og jeg splitter herfra - før subben - videre i y-stik til min sofashaker.. der kører jeg igen i noget almindeligt skidt-kabel. Men da det er svært at "høre med røven" og det er shakere der skal fødes med signal, ville jeg tage det billigste der virker.. aka lakrids.

Mvh. Offcourse

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hehe. Jeg tænker også at man nok heller ikke kan høre så meget forksel med røven. Min tvivl gik på om et phonokabel overhovedet virker uden at sleeven er tilsluttet. I tiltro til at det gør, har jeg lavet dette:

Min surround processor har nemlig en indbygget 2 x 50 W zone 2 amp. Så hvis jeg kører subout i zone 2 indgangen, og sætter zone 2 til at spille samtidig med at jeg ser en film, kan zone 2 forstærkeren trække røvrysterne. Hypotetisk set. Jeg har ikke sat det til endnu.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Ja - og virker det ikke  - flår du bare krympeflexén af igen, splitter skærmen / sleeven op i 2, og prøver igen. (skærmen naturligvis til i begge ender så..)

Mvh. og pøj pøj med det.

Skriv lige hvordan det "lyder" hvis der kommer "shake" i sofaen - jeg er selv fan af tactile transducers, og har valgt en test-løsning med 4 x T-hansen bodyshakers, som får lov at køre til de brænder sammen.. indtil videre virker de over ALT forventning.

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes