| Forfatter |
|
pskcl Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står foran at skulle lave et subwooferkabel og ville lige høre om nogen har erfaring med dette emne? Er det i princippet bare et standard signalkabel? Mine signalkabler ml. CD og forstærker er DIY pseudobalancerede sølvkabler, vil noget lignende være et godt valg? Har læst et sted at kobber er at foretrække til bas, hvad mener eksperterne?
Nogen gode forslag, gerne detaljerede...?
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ingen der ved hvordan man laver et subwoofer kabel, jeg har fundet frem til noget med et RG6 koaksial kabel, er det en god løsning og hvordan skal det loddes?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
diy folkene er ikke online på denne tid.. vent et døgns tid, så er der vist bid..
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et subwoofer kabel er et ganske almindeligt signalkabel. Grunden til at mange bruger et coax-kabel, er at sådan et er godt skærmet.
Jeg bruger selv sådan et her, som jeg selv har lavet (M1 special edition):
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Produc tNo=M1&VersionNo=2
Du kan købe det færdiglavet, hvis du ikke selv har mod på at lave det. Mit eget kabel til subwooferen er 7 meter kangt, og med det kabel som fulgte med til subwooferen, havde jeg problemer med brum. Med coax-kablet er problemet løst. Der er absolut nul brum.
Coaxkablet er billigt og virker fortrinligt. Men som alle jo ved, så er der delte meninger om kabler. Jeg hører ikke til dem, der mener at et kabel skal koste det samme som en folkevogn, for at kunne bruges. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
pskcl Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt på om dette kabel der kan købes hos ELFA kunne være sagen?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5811.htm
ellers tænkte jeg på (inspireret af Kedde) at trække noget teflonrør udover en ren sølvtråd efterfulgt af en flettet kobberskærm, efterfulgt af endnu et teflonrør. Vil dette virke og vil det være et koaksialkabel? Er det til at have med at gøre?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er et std signal kabel, hvis du har en aktiv sub.
Det er min erfaring at signalkabler til subben ikke har den store betydning, så jeg ville vælge et rimeligt std kabel.
mht dit sidste inlæg, så JA det ville være et coax kabel men som sagt jeg ville ikke mene at det er besværet værd.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne lige oplive denne tråd igen. Hvilke krav stilles til et sub kabel? Kan man bruge et almindeligt phono signal kabel med RCA stik loddet på? Skal kablet være skærmet for at undgå brum? __________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Jeg vil gerne lige oplive denne tråd igen.
Hvilke krav stilles til et sub kabel? Kan man bruge et almindeligt phono signal kabel med RCA stik loddet på? Skal kablet være skærmet for at undgå brum?
|
|
|
i princippet kan du godt bruge et almindeligt kabel med RCA stik, om der kommer brum er vel bare at prøve sig frem __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal bruge et signalkabel til mine sofa shaker. Kan jeg bare bruge noget alm. el ledning (to ledere - uskærmet), og så lodde et RCA-stik på, således at jeg lodder en leder fast til midterpinen, og ikke lodder noget fast til den kraven? __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du godt - men så vil jeg tro at du slipper lige så godt med en "sort lakrids-snor" hvor du får 10 meter for omkring en 50ér. Der er typisk en eller anden for for skærmning "indbygget" ved at lederen i midten har snoet noget skærm-lignende omkring.
Bedre vil det nok være med en stump alm. koax kabel, som netop skærmer.. og så lodde koax-center-lederen på midterpinden, og skærmen i kablet på kraven.
Jeg kører med QED´s mikro-tynde kabel, som er en koax konstruktion.. virker fortrinligt og uden brum, selv om det er trukket i kabelbakke med diverse andre kabler og endog et strømkabel i nærheden.
Og jeg splitter herfra - før subben - videre i y-stik til min sofashaker.. der kører jeg igen i noget almindeligt skidt-kabel. Men da det er svært at "høre med røven" og det er shakere der skal fødes med signal, ville jeg tage det billigste der virker.. aka lakrids.
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe. Jeg tænker også at man nok heller ikke kan høre så meget forksel med røven. Min tvivl gik på om et phonokabel overhovedet virker uden at sleeven er tilsluttet. I tiltro til at det gør, har jeg lavet dette:  Min surround processor har nemlig en indbygget 2 x 50 W zone 2 amp. Så hvis jeg kører subout i zone 2 indgangen, og sætter zone 2 til at spille samtidig med at jeg ser en film, kan zone 2 forstærkeren trække røvrysterne. Hypotetisk set.  Jeg har ikke sat det til endnu.
__________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - og virker det ikke - flår du bare krympeflexén af igen, splitter skærmen / sleeven op i 2, og prøver igen. (skærmen naturligvis til i begge ender så..) Mvh. og pøj pøj med det. Skriv lige hvordan det "lyder" hvis der kommer "shake" i sofaen  - jeg er selv fan af tactile transducers, og har valgt en test-løsning med 4 x T-hansen bodyshakers, som får lov at køre til de brænder sammen.. indtil videre virker de over ALT forventning. Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |