| Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil forsøge mig med et lidt større projekt, til min hjemmebio.
Det skal bestå af 2 stk trevejs fronthøjttalere, en tovejs center samt 4 stk. tovejs baghøjttalere. Fronthøjttalerne skal bestykkes med 2 basser, 2 mellemtoner og 1 diskant. Centerhøjtaleren skal bestå af 2 bas/mellemtoner samt 1 diskant, og baghøjtalerne af 1 bas/mellemtone og 1 diskant. Fronterne og centeren skal formodelntlig konstrueres som D'Appolito. De eneste enheder der er fastlagt er fronternes basser, da jeg har 4 stk 10" til at ligge fra Vifa. Det er M25WO17-10, som er den samme enhed der sad i Dali 909. Resten af bestykning har jeg to forslag til, som jeg har lidt svært ved at vælge imellem.
1) Samme bestykning hele vejen rundt, bestående af Vifa DX25TG05 Domediskant og Peerless SDS 134 mellemtone
2) Forskellig i front og bag, bestående af Visaton MHT12 8 ohm bånddiskant og Peerless HDS 134 mellemtone i fronten, og Visaton SC 10 N Domediskant og W 100 SC 8 bas/mellemtone i baghøjttalerne
Jeg hælder lidt til 2) da det forhåbentlig vil give fronterne et løft kvalitetsmæssigt, men er lidt nervøs for at der ikke vil være sammenhæng nok i lydbilledet når der er film på programmet.
Jeg er også lidt skeptisk over at hverken HDS 134 eller SDS 134 er magnetisk afskærmet, da centerhøjttaleren bliver placeret direkte oven på fjernsynet, og jeg ikke kan lide folk der er grønne eller lilla i hovedet.
Højtalerne skal bruges sammen med en Yamaha RX-v630 surroundreciever og en subwoofer med 2 stk 12" nonameenheder. De skal anvendes meget til baggrundsmusik, men ellers lige dele musiklytning og filmlyd. Musikstilen er meget bred, med både rock, pop, jazz og klassisk. Anlægget står i en stue på ca. 30 kvm, hvor der hvor der er ca. 4,5 meter til loftet skrånende ned mod midten af stuen hvorfra der er normal loftshøjde i resten af stuen. (se tværsnit i ascii-grafik nederst) Fronten af anlægget står i den høje del af stuen.
Delingen skal i første omgang foregå passivt, men når der kommer en ny sub til bliver min gamle Luxman fri til at trække basserne i fronten med aktiv deling.
Budgettet for hele projektet er omkring 10.000 inklusiv finish.
Jeg håber der er nogle der har nogle kommentarer eller gode råd, specielt om der er nogen der har hørt bånddiskanten fra Visaton.
På forhånd tak
Lars Mikkelsen
Skitse af stue(Kopier til notesblok hvis den står mærkeligt):
/|
__/ |
| |
|____|
|