Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til HT´er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-DD-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

HeY!

Jeg vil gerne vide om i evt. kan hjælpe mig med nogle tegninger og med lidt regning efter som min regning ligger på 00

Der skal være en 10" bas og en 5" mellem og en 1" diskant i hver HT´er

Ved stadig ikk hvilken enheder der skal være i dem, og hvis i har nogle godr råd til hvilken enheder til billige penge må i gerne sige til..

På forhånd tak

LydKilde: Computer
Til top Vis -DD-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -DD-

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Du skal selv lave nogle højtalere? right?... Har du aldrig lavet højtalere før? Hvis du ikke har er det sQ et stort projekt du har kastet dig ud i...
Kig ind på www.frequence.dk så kan du måske få nogle idér derfra!...Det der med at selv begynde fra bunden er meget svært og det tager en helveds lang tid.. desværre!....

Mvh...........

-DD-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Det er den første gang jeg begiver mig ud i noget så stort.... Og er lidt ligeGlad med hvorlang tid det tager bare så længe det bliver godt. Hvad med enhderne? Hvor kna man få fat i dem henne? Hvad ascon i Ålborg?

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke bare bygge en højtaler hvis du ikke har noget mål...

Skal det være en højtaler der spiller bragende højt..?

Skal det være en højtaler til 100.000 kr./stk..?

Hvis man skal bygge en højtaler skal man have et budget. Ellers løber det løbsk.

Har man intet værktøj og skal man ud og købe alt bliver det hurtigt dyrt.(stiksav, båndpudser, overfræser, skruetvinge, hulbor... osv...)

Man kan heller ikke bygge en højtaler før man har valgt hvilke enheder der skal bruges.

Bas enheden stiller krav til kabinettets størrelse.

Den bas enhed du måtte vælge vil altid have en kabinet volumen den spiller bedst i.

Mit råd.... Lav en budget. Tænk over om du har gør det selv hænder,, ellers køb noget færdigt.

Gør det selv højtalere er ikke billige men giver en behagelig tilfredsstillelse hvis man er tilfreds men sit resultat...

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

-DD-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Som jeg har skrevet skal ikk være alt for dyre enheder... De skal spille "behageligt" højt, men jeg lægger mere vægt i om de spiller hifi. Værktøjet er ikk det største problem. Men mere hvordan man regner volumen ud osv. (Mit regning er helt i bund) Hvordan højtaleren skal bygges op ved jeg godt... Så det er heller not et problem. Og hvilket delefilter skal man bruge(Aner ikk hvad det gør). Så jeg er meget grøn på det her selvbygger område! Så alt hjælp lander på et tørt sted    

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Mht. enheder kan du jo starte med a 'tjekke' de forskellige forhandlere - Frequence er nævnt, der er osse Dansk Audio Teknik og flere andre.

Men altså, prøv at starte med at finde en målsætning for højtalernes formåen, og i hvert fald et ca. budget. Der kan indgå mange ting i sådanne overvejelser, f.eks musiksmag, hvad slags rum spiller ht'erne i, hvor store må de være osv.

Udregning af boksen finder sted på grundlag af basenhedens såkaldte Thiele/Small parametre, og alle blot nogenlunde seriøse forhandlere opgiver disse på deres enheder. Derefter kan man anvende et 'puterprogram til udregninger.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Kan da godt forstå at du gerne vil bygge selv. Men som jeg kan forstå er du meget grøn indenfor dette område.

Jeg vil forslå dig at gå en tur på biblioteket og lån nogle bøger om højtaler byg.

Større indsigt i det man laver giver et bedre færdigt resultat.

Her er også lidt om højtaler byg : http://www.aarhushifi.dk/mjht.htm

Beregning af firkantet kabinet:

Liter = dm * dm * dm

dm = 10 cm

Eks.1

En højtaler har målene : Bredde = 40 cm , Dybde = 30 cm , Højde = 60 cm

Liter = (40/10) * (30/10) * (60/10) = 4 * 3 * 6 = 72 liter

Eks.2

En højtaler skal være på 80 liter : vælg 2 mål :  F.eks.   Bredde = 40 cm , Højde = 80 cm

Dybden = 80 liter / [(40/10) * (80/10)] = 2,5 dm = 25 cm

Håber dette kunne hjælpe dig lidt…???

Hvad angår delefilter beregning, så skal du først have valgt dine højtaler enheder før dette kan beregnes.

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Helt enig. Læs til du opgiver, eller ved præcis hvordan du skal gøre. Der er MEGET langt fra at kunne regne kabinet volumen osv. til at ende op med noget der spiller acceptabelt!

Når folk siger det tager lang tid, skal det tages seriøst. Det skal regnes i år før man har regnet den ud!

Vær opmærksom på at det uanset hvad du gør bliver dyrere end hvis du køber nogle fabriksbyggede af tilsvarende kvalitet!

Mit bedste råd: Tæl skillingerne og køb noget godt brugt. F.eks. Dali 850 (siden du nu er til Dali)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

En god ide vil være at læse denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266&PN=2
Den forklarer de grundlæggende principper i byggeriet af højttalere.
Hvis læsestoffet bliver for tungt, så vælg hellere en "færdig" løsning, med et kit. Kig evt. under DIY sektionen herinde, måske finder du et projekt du kunne tænke dig at gøre efter, og snak så med konstruktøren. De fleste er villige til at hjælpe hvor de kan.

Det er ikke for at spolere dine højttalerbyggedrømme, men dit projekt er lidt som at henvende sig hos BMW, og spørge om de vil hjælpe dig med at bygge en BMW 750i Det er ikke nemt at få et godt resultat, uden at have noget erfaring på området.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

ljm21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej -DD-

Jeg går om kort tid i gang med at bygge et projekt der ligner lidt det du snakker om. Jeg bruger bare 2 stk 10" og 2 stk 5" samt en diskant.

Mit projekt tager udgangspunkt i centerhøjttaleren VP5-C fra www.frequnce.dk og tilføjer de 2 10" basser. Prisen ligger på ca 3000 pr. stk.

Jeg bor i Aalborg ligesom dig, så det var måske en mulighed for dig at lave en kopi af mit projekt.

Sig til hvis du er interesseret.

Lars

Til top Vis ljm21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ljm21

-DD-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg kan se inde på siden er det en reol/bag ht som du ville bygge. Tager jeg helt fejl?

Jeg tænkte mere på noget alla Alliance. Men det kunne da være en idé at evt. Sætte boldene sammen om et evt. projekt.. Har arbejdet for Audio Magic for nogle år siden! Så jeg har en mindre idé om hvordan de skal sættes sammen med stivere osv!

ljm21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Ja du tager helt fejl :-)

VP5-c er centerudgaven af den du har set på. Den udbygger jeg med 2 10" basser. Det resulterer i en stor gulvhøjttaler på knap 1,5 meter. Den kan jo selvfølgelig godt placeres i en reol hvis man vil... ;-)

Lars

Til top Vis ljm21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ljm21

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hey,

Tag ud til nogle forskellige forhandlere af selvbygger enheder, og få en god snak med dem. Lyt altid til ting inden du køber dem, ligesom forstærkere, kabler osv.

En god forhandler vil også kunne give dig en lytteprøve på de enheder du finder interessante. Der er efterhånden selvbygger forhandlere over hele landet, og de fleste har også måleudstyr til at hjælpe dig med. De kan også hjælp med kabinet og filter beregninger.

Vi har ikke samme smag nogen af os, og nogle er tilfreds med mindre end andre. Derfor bør man kun stole på sine egne øre, dog stadig lade sig inspirere af andre.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Tag ud til nogle forskellige forhandlere af selvbygger enheder, og få en god snak med dem. Lyt altid til ting inden du køber dem, ligesom forstærkere, kabler osv.

En god forhandler vil også kunne give dig en lytteprøve på de enheder du finder interessante. Der er efterhånden selvbygger forhandlere over hele landet, og de fleste har også måleudstyr til at hjælpe dig med. De kan også hjælp med kabinet og filter beregninger.

Vi har ikke samme smag nogen af os, og nogle er tilfreds med mindre end andre. Derfor bør man kun stole på sine egne øre, dog stadig lade sig inspirere af andre.

Hvor på sjælland ligger sådan nogle butikker? Helst i nærheden af Roskilde (der bor jeg nemlig ) Har aldrig støt på sådan butikker, så ville være fedt af vide hvor jeg skal køre hen næsten gang jeg sætter min i bilen....

Mvh..........

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Prøv Dansk Audio Teknik i København.

Kender ikke nogle i nærheden af Roskilde
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes