Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 14:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken mellemtone/bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg skal igang med at lave et par højttalere til de gamle.

Det skal være et 2 vejs system, i en gulvhøjttalere.

Jeg har besluttet mig for at bruge Vifa XT25 30-04 ringkerne diskanten. Den lyder jo så lækker.

Men spørgsmålet er nu hvilken mellemtone/bas jeg skal bruge.

Jeg har tænkt på at bruge en Scan-speak W18/4531G00.

Med den vil jeg ende på ca. 40Hz ved -3dB. i et 25l kabinet med bas reflex.

Jeg vil helst anvende en 4 ohms mellemtone/bas, så jeg kan paralel koble enhederne og komme ned på 2 ohm.

Højttalerne skal drives af en Densen B100, så den skulle nemt kunne trække sådan et par.

Er der nogen der har nogen forslag?

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 November 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Jeg vil helst anvende en 4 ohms mellemtone/bas, så jeg kan paralel koble enhederne og komme ned på 2 ohm.

Højttalerne skal drives af en Densen B100, så den skulle nemt kunne trække sådan et par.

nemt bliver det ikke for den stakkels forstærker, du kan ikke regne med at 2 4ohms enheder kun giver 2ohms belastning, alt efter type kan du risikere belastninger under 1ohm...

puf sagde den lille forstærker!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 12 November 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Ja, de går selvfølgelig et stykke længere ned, men spørgsmålet er bare hvor meget.?

Densen skriver at deres forstærkere er testet ned til 1 ohm, så mon ikke det går.

Hvordan kan man lige finde ud af hvor langt den SS kommer ned under load?

Mvh Michael

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 November 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvorfor ikke bare bruge 18W/8531G00 ?.....

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 12 November 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Det kunne også være en god ide, men det var mere af hensyn til at komme ned på de 2 ohm.

Mvh Michael

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 12 November 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hvorfor pokker vil du ned på 2ohm? Selvom en forstærker er testet ned til 1 ohm betyder ikke at den er glad for det, i længden vil du sikkert tage livet af den, for ikke at tale om at det er meget dårlig udnyttelse af den, da størmforsyningen er designet til at trække 4-8ohm belastning og ikke de strømme der kræves til 1-2ohm. Så tag at brug 2stk 18w8531 i stedet. Har du overvejet 2½vejs filter? det er måske lidt nemere at få til at spille.

Forøvrigt syntes jeg også det er lidt synd at bruge xt25 sammen med så fine dyre ss enheder, jeg ville nok bruge lidt mere af bugetet på en bedre diskant, feks ss 9700, 7000 eller 7100 hvis der er råd. Hvis bugetet er stramt så prøv at kig på vifa pl18 og m18 basser i stedet, de vil nok passe lidt bedre til xt25 prismæssigt. Du skulle også prøve at sammenligne dx25 med xt25 måske vil du blive overrasket. Smut forbi syncroniq han vil sikket gerne demo div enheder for dig.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Læste lige dit indlæg igen og bliver lidt i tvivl om hvad du entlig mener, snakker vi d'appolito med 2 basser, en over og en under diskant, eller snakker vi en alm 2vejs med en bas pr højttaler? Det er vel ikke bas og diskant paralel koblet du tror der giver 2ohm?

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 12 November 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Det er 1 bas og 1 diskant pr højttalere jeg mener.

Jamen en diskant på 4 ohm og en bas på 4 ohm = 2 ohm ikke? Ellers er jeg total forviret.

Grunden til at jeg har foreslået at bruge SS 18W/4531G00, er fordi jeg kan få dem temlig billigt, og derfor syntes jeg næsten det vil være synd ikke og købe dem.

Diskaten jeg har valgt, er mere af hensyn til at projektet skal være billigt.

Mvh Michael

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Ok der snød du os lige allesammen. Jeg vil nok foreslå at du starter med at læse lidt om hvordan et delfilter virker.  Kort fortalt så virker det sådan at forstærkeren kun ser enheder (impedansen) i det frekvensområde hvor den spiller. Så en ht med en 4ohm bas og 4ohm diskant har en samlet impadans på ca 4ohm, den vil dog altid svinge lidt op og ned, som du også kan se på div målinger.

Så valget af en 4ohm bas er perfekt når du kun har en pr ht.

Og hvis du kan få 18w4531 billigt skal du da købe den, men som sagt mener jeg ikke lige xt25 er kongen af diskanter, du bør i hvert fald overveje vifa dx25 og evt. ss 9300 som ligger i samme prisklasse.

En anden ting er at hvis du ikke har den store erfaring med delfiltere vil det være næsten umuligt at få et godt resultat, især uden måleudstyr. Så du burde nok kraftigt overveje et "kit" istedet, eller i det mindste finde en på nettet der har brugt de samme enheder og har et filter du kan kigge efter. Feks den her af Troels Gravesen med ss 9500 eller 9800 http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/SP95.htm

Det vil være synd at offre en masse penge på gode enheder hvis du ikke kan få dem til at spille sammen. (Typisk begynder fejl at undervudere hvor svært det er at lave et godt delfilter.) Hvis filteret ikke er i orden vil et kit med billige enheder fra feks frequence eller q-sound sikkert lyde bedre.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 12 November 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Enten er det mig det er galt med, men kig lige her!

Forestil dig at de to modstande er højtalere, på vær 4 ohm

Modstande i parallel.

To parallelle ledninger er som en tyk ledning, fordi elektronerne har flere veje at bevæge sig på over den samme afstand. Så erstatningsmodstanden for paralleltforbundne modstande kan udregnes på denne måde:

Dvs. (4*4) / (4+4) = 2 ohm

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Sorry men det ER dig den er gal med, du bliver nok nød til at læse lidt mere der hvor du har copyet det der fra. 10. klasses pensum er desværre ikke helt nok. Du glemmer at enhederne ikke sidder direkte parallel, der er et delfilter imellem. Prøv at læs lidt om hvad der sker når du sætter en spole eller kondensator i serie med en modstand. En ht enhed er heller ikke en ren modstand, svingspolen er som navnet antyder også induktiv. Faktisk er et delfilter en ret komplex affære som kræver et godt simulerings program, måleudstyr og mange mange timers trail and error lytning med forskellige komponenter. Men don't take my word for it, der står masser om delfilter design på nettet, ellers smut på biblioteket og lån 'The loudspeaker design cookbook'

PS. Troels siger det også ret godt her: http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/sorry_canno t.htm

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 November 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Sorry, men DarkWing har jo helt ret.

Filteret gør jo at forstærkeren kun ser diskanten over filterets delefrekvens, mens den kun ser bassen under delefrekvensen.

Og det er jo så meget forenklet, da der så er et område imellem, hvor den til dels ser begge enheder. Men med et korrekt konstrueret filter vil det ikke blive til 2 ohm i al fald.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 13 November 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hey,

Må man spørge hvor du kan få de gode mellemtoner billigt?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes