Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Findes der HiFi loddetin? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kays
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 17 November 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hej,

Findes der HiFi loddetin? Jeg spørger for lidt for sjov og for at få en anledning til et tillægsspørgsmål.

Jeg bruger pt banastik til mine højtalerkablers forbindelse til forstærkeren, da kablet er for tykt til skruebøsningen på min Maranz PM7000. Desværre er jeg nødt til at efterspænde bananstikkets greb om lederne en gang i mellem. Så jeg tænker mig, det ville være smart at fortinde enderne på mit højtalerkabel. Teorien er at den bløde tin vil virke let fjedrende og holde bananerne stramme?

Spørgsmålet går på om en sådan fortinding vil forringe forbindelsen?

På forhånd tak
PS min første post, men har luret på forum længe, alletiders sted

Til top Vis Kays's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kays Besøg Kays's Websted

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 November 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Velkommen til, selvom du har luret længe

Der findes garanteret Hifi-loddetin, men lur mig om du ikke får lov at betale en arm for det, som ikke kan retfærfigøres i udbytte i forhold til ganske almindelig elektronik loddetin.

Teoretisk ville loddetinnen lave modstand, men er det mon hørbart? Jeg tror det ikke

Om det ville kunne hjælpe på fastholdelsen af ht-kablet har jeg ikke de store erfaringer med, men en prøve på et stykke kabel ville sandsynligvis give et svar!

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 November 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på LC Audios hjemmeside, hvor der bl.a. forhandles WBT.

WBT har sølvholdigt loddetin, der skulle være State of The Art !

VH

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet flere phonostik og print, med både alm. loddetin og sølvholdigt loddetin, netop for at sammenligne disse, og jeg kan faktisk ikke høre forskel, og forklaringen skal nok findes i at sølvindeholdet kun er ca. 1,5-4%.

En af grundene til man tilsætter sølv i loddetinnet, er bla. at sølvet giver lodningerne styrke og vedhæftningskraft/vedhæftningsevne, samt at lodningerne ikke bliver skrøbelige sammenlignet med alm. tin/bly legeringer.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

pstkk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Kimber sælger noget specielt loddetin sammen med deres stik, tror også det kan købes alene.
Til top Vis pstkk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pstkk

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Der er ikke noget der hedder hifi loddetin, wbt, kimber osv. sætter bare deres logo på og tager det dobbelte. Sølvholdigt loddetin burde give det bedste resultat.

Århus radio lager har haft sølvholdigt (2%) loddetin på tilbud til 125,- for en rulle. Ellers har elfa.se et ret stort udvalg.

Den bedste løsning er at lodde ht kablet direkte på bananstikkene, så slipper du helt for problemerne med at spænde efter og det giver en bedre kontakt.

Folk skal nok også skynde sig at købe loddetin nu, blyholdigt loddetin bliver vist forbudt efter nytår?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 20 November 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Kays skrev:

Hej,

Findes der HiFi loddetin? Jeg spørger for lidt for sjov og for at få en anledning til et tillægsspørgsmål.

Jeg bruger pt banastik til mine højtalerkablers forbindelse til forstærkeren, da kablet er for tykt til skruebøsningen på min Maranz PM7000. Desværre er jeg nødt til at efterspænde bananstikkets greb om lederne en gang i mellem. Så jeg tænker mig, det ville være smart at fortinde enderne på mit højtalerkabel. Teorien er at den bløde tin vil virke let fjedrende og holde bananerne stramme?

Det vil ikke afhjælpe dit problem som er af mekanisk art. I dit tilfælle bør kablet loddes direkte på stikket eller du bør skifte til et stik hvor kablet kan spændes ordenligt fast 

Spørgsmålet går på om en sådan fortinding vil forringe forbindelsen?

Kan ikke udelukkes hvis stikket får endnu sværere ved at fastholde kablet

På forhånd tak
PS min første post, men har luret på forum længe, alletiders sted

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes