Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: spartling og limning af MDF ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Sendt: 28 November 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger i til at spartle MDF med ?

Jeg har købt en opskummende lim (poly-et-eller-andet) jeg skal bruge til at få plader sadt sammen med - håber det ikke giver problemer med efterfølgende limning ....

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 November 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

Mdf er ikke velegnet til at spartle. Undgå for mange spartlinger, idet mdf synker 2-3 tiendedele mm efter noget tid; nogle måneder. Det er svært at få det spartlet nok til ex. pianolak; jeg har prøvet....

Polyerethanlim er rigtigt godt. Hvis du sprayer vand på med en forstøver skummer det rigtig godt op....

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2004 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Du skal endelig ikke bruge lim som spartelmasse... Polyurethan (eller hvordan det nu staves) er super til det rillede MDF når de skal fyldes ud. Men hvis det bare er plane flader af MDF der skal limes sammen, kan jeg anbefale almindelig trælim, da denne tørrer langt hurtigere og derfor er mere effektiv at arbejde med. Desuden er det langt lettere at tæmme evt. vildfaren lim da den bare kan tørres bort med en våd klud.

Jeg kan anbefale en grunder-maling eller Filler på spraydåse fra Motip (laver autolak, fås hos de fleste malerforretninger og bildillen) til at lukke porerne på MDF. Så suger det ikke i samme grad når man maler det.

Plasticpadding kan også anvendes med held da det ikke synker i samme grad som almindelig tubespartelmasse. Derimod kan det finde på at rejse sig i løbet af en nogle uger.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes