| Forfatter |
|
mofo89 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 18 December 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer, håber i kan hjælpe lidt med nogle spørgsmål:
Jeg vil gerne bygge en effektforstærker, har ikke helt bestemt mig for zappulse eller ucd... (Forslag pro/con velkomne) - men ucd er jo billigere... så dem hælder jeg til, regner med at købe ucd180 uden AD8620, eller ville det være synd?
Jeg har en gammel netdel fra et forlist the end mk2 projekt... (den spillede faktisk rigtigt godt, men så kom jeg til at brænde den af, og så kunne jeg ikke få den indstillet rigtigt derefter, måske transistorne ikke var parret ordenligt, nå ligemeget...)
spørgsmålene kommer så her:
1. lytterne, kan jeg bruge dem igen, de har ligget i et skab i 10 år, jeg ved ikke helt hvad kvalitet de er, de hedder "Terra 15000uf 80WV Ripple 18A 120Hz 20C" der er inkluderet et billede. Er der noget med at de bliver for gamle sådan nogle? Er jeg bedre afsted med en "predator" netdel fra lc? har også overvejet enten 4stk 10.000uF eller 2stk 22.000 rifa lytter fra elfa, er der nogen der har erfaringer med hvad der er bedst?

2. netstik: jeg har splittet en strømforsyning fra en computer ad, og pillet dette stik ud: (se billede) der er monteret en modstand og en kondensator mellem plus og minus, kondensator: 0,68uF, modstand: guld, grøn, blå (vidste engang hvad det betød) hvad gør de godt for? skal jeg bare lade dem side? dc/netstøj? Jeg har en sikringsholder fra dengang jeg vil bruge igen... og jeg skal have et dcfilter for jeg kan huske at trafoen brummede lidt.

3. på et af de gamle the end print sidder der to små philips 220u lytter, og to WIMA 0,22 kondensatorer, de skulle være af fin kvalitet, men måske også for gamle?. Dem kunne man jo bruge i parallel med 15k lytterne for at forbedre de lydmæssige egenskaber...

|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja lytterne kan sagtens være fine endnu, men drop de der riffa lytter i sammenhæng med zappulse, de mudre bassen... så er du advaret. (jeg ville ikke selv lytte, så må man jo føle )
Mest sansynligt er det dog at du skal have nye lytter, normalt er liggetiden uden strøm omkring 3-4 år, længere hvis det er med strøm på. så du skal nok ud at finde et par nye...
Kig evt på neuholdt elektronik i tyskland, de er billige og meget kompetente (både lytter og butik)
http://www.neuhold-elektronik.at/catshop/product_info.php?cP ath=41_51_146&products_id=249
jeg forstår tilgengæld ikke hvorfor du vil koble alle 4 lytter sammen som på billedet ? Hvorfor ikke holde dem 2 og 2, så kan du få en meget kortere strømvej.
(edit er det for at forhindre støj imellem modulerne eller ? )
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 19 December 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du sætter strøm til lytterne, bør du lige "varme dem op" først (noget med kemi inden i lytten). Du bør lade dem op via en 10 kohms modstand først og så aflade dem igen bagefter med en min. 100 ohms modstand. Opladningen kan tage lang tid  , så lidt tålmod er på sin plads.
Hvis du ved lidt om lytters op- og afladning, kan du måle og se, om de stadig er på ca. 15.000 µF. Hvis de ligger rimeligt tæt, er de gode nok. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep elektrolytterne er nok udtørret, men det kan godt være du kan få liv i dem ved at give dem lidt motion efter boholms opskrift.
Folie kondensatore udtørre ikke så de kan fint genbruges.
Hvad er data på din trafo?
|
| Til top |
|
| |
mofo89 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene,
Min trafo mener jeg er en 500VA ringkernetrafo, der står i hvert fald 33V, 250VA på begge sekundærviklingerne - det må vel give 500 ik'? :) og spændingen på 45V dc burde passe til både zappulse og ucd...
Jeg tror jeg køber nogle nye lytter de er jo ikke så dyre de lytter fra neuhold. Så dropper jeg nok kobberpladen, og lodder det hele sammen så nær på de to moduler som muligt. Altså køber jeg nok 4'10000 så der er to seperate netdele til hver(deler dog trafo og ensretter). Wima kondensatorne lodder jeg så også på henover lytterne.
(tanken med de gamle lytter var at montere lytter liggende, så kan de nemlig lige være i et 8cm højt kabinet. Jeg tænkte at jeg ville parrallelkoble lytterne for at mindske deres modstand, hvis de var lidt rustne i det. lytterne skulle så vende så der var mindst mulig afstand fra lytterne til modulerne...) og så kunne kobberpladen være et godt stelpunkt/jord
ingen kommentarer til netstikket?
ang dc filter læste jeg http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4597&PN =1 og jeg har nogle enretterbroer liggende, jeg forstår ikke helt hvordan de skal monteres, er det sådan: rød: ac forsyning, sort: ensretterbro, grøn kondensator (ja, jeg har brugt paint og jeg er stolt :);) det er jo noget billigere en de 250kr lcaudio tager :)

|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netstikket er fint nok men måske skal du overveje et rigtig netfilter med spole til at fjerne det hf støj pwm moduler vil sende ud på lysnettet.
Ang ensretterbro som dc filter skal du bruge ac terminalerne til ind og udgang (også der kondensatoren skal sidde over) og +/- terminalerne skal kortsluttes.
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netstikket ser lidt spinkelt ud efter min mening, LC har en netbrønd med sikringsholder og HF filter, tror jeg det er....
VIMA'er hen over lytterne har jeg prøvet (i 4 forskellige størrelser) uden resultat, så de skal nok monteres som DW foreslår det 
Ensretterbroer fås billigt (25-40,-)hos brinck o.lign, men når du er igang kunne du jo prøve BYV 79 ensrettere...
Glæder mig til billeder af projektet 
|
| Til top |
|
| |
mofo89 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool, tak, den kondensator der skal sidde der skal den kunne klare 230V eller kun dc spændingen, jeg må indrømme at jeg ikke er helt sikker på jeg forstår kredsøbet selvom det er ganske simpelt, hmm dioderne spærrer for jævnstrømmen, men vekselstrømmen kan løbe over kondensatoren, så skal den vel kunne tage de 230V?...
jeg har ikke kunnet finde nogle 1000uF/230V+ hos neuhold, og heller ikke hos elektronik-lavpris.dk, kigger jeg forkert, hvordan er det med nF og uF og pF? Var det 1000-2200uF du mente? Jeg kan vel altid få dem i århus radiolager så på forespørgsel...
og lige for at tjekke: dc-filteret:

|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal kun bruge en kondensator på enten 0,7 Volt eller 1,4 Volt. Der kan kun være max. 0,6 - 0,7 volt over en diode. Hvis du bruger din viste kobling vil du have to dioder i serie, hvilket medfører ialt 1,2 - 1,4 volt over diodebroen. Derfor kan du nøjes med en elektrolytkondensator på 16 volt.
Eller rettere to:
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_pics/hifi_100pr/dct01r 0schema_p1color.gif
At koble dem minus til minus, som vist, gør, at de bliver bipolare. Så er vi sikker på, at lytterne ikke brænder af pga. fejlspænding (minus ind på plus  ) __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
NEJ NEJ NEJ!!!!!
Den kondensator som skal placeres henover vekselstrømssiden af broen skal kunne tåle 230V AC!!!
Desuden skal den ikke være på mere end 100nF (nanoFarad), ellers ender det med bål og brand!!!
Læs den her, det er ret fornuftigt..: http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo Jo Jo
Der vil kun være 230 volt over dioderne, hvis de er defekte. De 230 volt skal jo ligge over trafoens primærside, eller kommer der ingen spænding ud på sekundærsiden
Denne er bedre at aflæse komponentværdier på: http://www.sjostromaudio.com/hifi_files/qrp/dct01r0schema_p1 .pdf Hans lytter er godt nok på 50 volt, men det gør ingen forskel. Mine egne er vist på 16 volt, men det må jeg lige checke op på.
JAZZ: Din link beskriver fint, hvordan en strømforsyning bygges op. Men der står intet om DC-spærre. Prøv at se på min link igen. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
Roy-E Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er tegninger på en strømforsyning jeg driver å bygger for en Zappulse 2.2SE monoblokk design.

__________________ (Kiss) Keep it simple stupid
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 31 December 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| JAZZ: Din link beskriver fint, hvordan en strømforsyning bygges op. Men der står intet om DC-spærre. Prøv at se på min link igen. |
|
|
Ahh.. Sorry.. Jeg havde overset at det var en DC-spærre og troede der blev talt om at støjdæmpe forsyningen.
Beklager.. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
mofo89 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer,
Tak for svarene! så skulle dc spærreren være på plads. men før jeg bestiller ting hos neuhold, har jeg lige et spm mere:
Ang HF filter, har jeg studeret
http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html
og han har monteret, (så vidt jeg kan se, billedet er meget gnidret) en kondensator(C2) på 220nF (=0,022uF?) i serie med en modstand(R1) på 9R1/11W? (=9,1ohm?) før trafoen er det et HF filter? Har jeg fat i de rigtige værdier? Hvis ikke det er et HF filter er der så nogen der har et skema på et?
|
| Til top |
|
| |