Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY Peerless, Vifa, Nautilus edt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 20 December 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hei!
Jeg skal i gang med en høyttaler nå.
Utseende:
Høyttaleren skal være en gulvstående høyttaler. Den kommer til å ha 2 "deler". En med bass element, og en med diskant og mellomtone element. Hver seksjon = ca 60cm høy. Disse kan boltes sammen.
Hver seksjon har et volum på ca 28l (hvis seksjoner slås sammen; ca 50l +).
Kassen skal være av MDF; jeg skal frese til avstivere som vist på bildet, og forme 3mm MDF plater rundt disse (i ca 8 lag). Front platen vil enten være 22mm eller 44mm (2*22mm) MDF.

Bestykkning:
Den skal ha en Vifa XT25 Ringradiator diskant.
Mellomtonen er et SystemAudio BIG 1400 element, antagelig produsert av Vifa. Jeg forsøker nå å komme i kontakt med vifa for å få Thiele Small parametere.
Bass'en er ikke kjøpt enda, men jeg tror det kommer til å bli en Peerless HDS 164 6 1/2".

Delefilter; ikke helt sikker enda, men vil tro at et 12db/okt 500/2500hz vil være bra. Kommer tilbake til dette når jeg får satt sammen kassen.

Problem: I hvilken kasse vil Peerless HDS 164 gjøre seg best? Jeg er ikk den beste til å beregne slike ting, og jeg lurer på om mine beregninger på kasse er bra;
Volum 20l
Rør: Ø=6.3cm, l = 22cm.
Dette skal visstnok gi en flat frekvenskurve ned til 50hz, og en -3db @ 38hz. (-12 @ 30Hz, så den synker fort).
Er mine kalkulasjoner fornuftige? Den trenger ikke spille så voldsomt dypt, da jeg har 2 stk Audiovector M-Sub Signature til å ta seg av den jobben.

Kassens volum er jo ca 28l pr seksjon, men jeg tenkte å fylle opp med avstivninger og eventuellt sand/bly.

Mellomtonen kan oppgraderes hvis jeg finner ut at den ikke duger.

Noen invendinger/forslag?
Til top Vis DethZaint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DethZaint Besøg DethZaint's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes