Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Det lodningsfrie filter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 December 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg brugt en hel eftermiddag på at lave det mest simple lodningsarbejde, og det gik mildest talt dårligt.

Jeg sidder nu med ondt i hovedet, brændskadede fingre og tænker at det må da kunne gøres nemmere.

Så fik jeg en god ide - eller det vil sige, i skal fortælle mig om den er god eller dårlig! Har du mod på det, så læs endelig videre...

Altså pointen, tænkte jeg, er at undgå at lodde, hvis man kan. Derfor overvejede jeg, om det var muligt blot at klippe små stykker kabler og bruge som samlemuffer, hvori  man stikker de små stænger på delefilterkomponenterne ind. Man skubber så denne "stang" så langt ind så muligt, så der er fysisk kontakt mellem kablets plastikkappe, og komponentens plastikkappe, og så limer eller taper man de 2 dele sammen.

Kan det lade sig gøre at få lyd igennem på denne måde, og vil denne lyd i så fald være bedre, dårligere eller lige så god som i et loddet filter?

Håber nogen kan hjælpe...

MVH OBI

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

hej Obi

Det kan gå som en midlertidig løsning til at justere delefiltret på plads.

Men som permanent løsning holder det ikke. Med alderen kan skruerne i mufferne blive løse ( især hvis filtret er monteret i højttaleren) og alle overflader bliver irrede, hvilket giver dårlig kontakt.

I øvrigt er det da også mere besværligt end at lodde. Måske du bare skulle øve dig lidt mere.

Husk god udluftning ( så du ikke får hovedpine) og en meget varm loddekolbe til store luftspoler osv.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

HEj Nrik.

Ja jeg kunne godt bruge mere loddetræning, og hvis det er den eneste udvej, må jeg jo tage den...

God udluftning husker jeg helt sikkert næste gang. Loddekolben var ret varm (i hvert fald på fingrene) men ikke af specielt høj kvalitet - det betyder formentligt noget.

Det var nu ikke deciderede samle muffer jeg vil bruge, altså ingen skruer. Hvis man nu bare "stikker" stangen på filter-komponentet ind i et stykke ht-ledning, limer dem sammen (eventuelt giver en gang krympeflex for at undgå irring) kan det så virke? Mit spørgsmål går nok på, om der ville være tilstrækkelig kontakt mellem kabel og komponent på denne måde.

NB: Jeg kører med eksternt filter.

Borg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 December 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Måske jeg har en løsning på dit problem.

Jeg lægger alle delefilterkomponenterne op på den plade de skal sidde på og finder den optimale placering. Når det er gjort fastgør jeg komponenterne til pladen. Herefter kommer jeg små stykker kobberrør (ca. 5-10 mm. lange) ud over de ender der skal loddes (find en tykkelse der passer til det der skal loddes eller klem røret lidt). Det er herefter meget nemt at fylde kobberrørene med loddetin.

Jeg har anvendt denne metode fordi jeg er sikker på optimal forbindelse og fordi jeg er sikker på at lodningen ALDRIG knækker men samtidig er det nemt!

Glædelig jul

Filip   

Til top Vis Borg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Borg

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Borg: For du ikke kolde lodninger på den måde? JEg kunne forestille mig at den varmeafledning som kobber rørene give, ville forårsage kolde lodninger?

Men efter som du siger at de aldrig knækker, kune det tyde på at jeg tager fejl.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 24 December 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Borg: For du ikke kolde lodninger på den måde? JEg kunne forestille mig at den varmeafledning som kobber rørene give, ville forårsage kolde lodninger?

Men efter som du siger at de aldrig knækker, kune det tyde på at jeg tager fejl.

Til gengæld går forbindelsen gennem lodningen hvilket ikke er meningen. Det optimale er direkte kontakt mellem de to emner hvorefter lodningen skal fastholde denne

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 December 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Du får da slet ikke kold lodninger. Du skal bare have en ordentlig loddekolpe.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:
Ja jeg kunne godt bruge mere loddetræning, og hvis det er den eneste udvej, må jeg jo tage den...

Der  er kun en vej frem. Øvelse gør mester!

obi jon kenobi skrev:
God udluftning husker jeg helt sikkert næste gang. Loddekolben var ret varm (i hvert fald på fingrene) men ikke af specielt høj kvalitet - det betyder formentligt noget.

Loddetin består af bly, tin og flussmiddel af harpiks og kemi. Det er giftige sager, og længere tids indånding er skadeligt og giver hovedpine. Men hvis man koncenterer sig i lang tid kan man også få hovedpine. Derudover skyldes 90% af alle hovedpiner (inklusive tømmermænd) vandmangel. Drik et stort glas vand eller to og din hovedpine er væk om ½ time.

350-400 grader er nok ikke for meget til store delefilter-komponenter. Men det gør helt sikkert av at tage den forkerte ende. (Et andet tip: Grib heller ikke efter kaktussen når katten vælter den ned fra vindueskarmen. Nej pjat, men håndteringen kommer med erfaringen. Alle os loddehajer har også haft brændemærker da vi startede.)

Et problem er ofte at man prøver at holde både kolbe, tin, komponent og en lampe og alt muligt med to hænder munden og alt muligt - det SKAL gå galt. Køb en af de der 'tredie hånd' og husk at bruge den.

obi jon kenobi skrev:
Det var nu ikke deciderede samle muffer jeg vil bruge, altså ingen skruer. Hvis man nu bare "stikker" stangen på filter-komponentet ind i et stykke ht-ledning, limer dem sammen (eventuelt giver en gang krympeflex for at undgå irring) kan det så virke? Mit spørgsmål går nok på, om der ville være tilstrækkelig kontakt mellem kabel og komponent på denne måde

Lyder besværligt i mine ører, og du får aldrig god kontakt hvis det bare ligger op ad hinanden, og lim det leder jo ikke men isolerer. Krympeflex er ikke lufttæt og derfor irrer det stadigvæk. 

Respekt for det forslag med kobberrørene, men det er da helt sikkert endnu sværere for en nybegynder i lodning.

Her er lige et par fif til gode lodninger Obi:

HELT rene kompont-ben! brug isopropylalkohol (standardinventar sammen med loddekolben) + evt ståluld først hvis det er slemt.

Loddetinnet skal smeltes af komponent-benet. Man skal altså ikke tilføre tin til loddekolbens spids, men derimod varme komponentbenene op så de kan smelte tinnet. Ellers risikerer man at tinnet lægger sig i en kugle/klat ovenpå kobberet istedet for at reagere med det. (tinnet skal reagere med kobberet for at hænge fast og dermed skabe ordenlig kontakt)

Et gammelt trick er at tjekke en lodning på f.eks. en ledning ved at give den ordentligt ryk. LAD VÆRE MED DET. En lodning kan krakelere ved bare 10grams belastning! Derfor er det også vigtigt at lodningen ikke bærer komponenten. Den skal hvile på en printplade, eller være limet til et underlag.

Og så skal lodningen køle af og tørre af sig selv. Ikke puste til lodningen, og hold emnerne helt stille. Små rystelser eller stress (pusteri) ødelægger processen.

En god lodning er glat, blank og smyger sig til emnerne som chokoladesovs til en softice. Hvis den er mat, ru eller har sin egen struktur så fjern det gamle tin og start forfra.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Ja det er vel ikke sidste gang du skal lave delfilter vel ?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 December 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart burde det være bedst at lodde komponenterne direkte sammen,

Jeg ved ikke om det holder i praksis, men jo mindre kabel og vej, jo bedre kontakt.
Der er jo ingen grund til at muffe store kabler til højtaleren hvis du bare lægger den i en normal printbane ???

eller er det mig der er gal på den ?

Jeg ved at for at lave de bedste "Lyd" lodninger, kan man få lodde tin med højere sølv indhold, som er med til at forbedre lede evnen.

Er det ren volapyk det jeg siger ????

Glædelig jul til alle

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
Umiddelbart burde det være bedst at lodde komponenterne direkte sammen,

det er i hvert fald den løsning der giver den bedste kontakt og den længste holdbarhed, hvis det er lavet ordenligt.

XenoCypraZ skrev:
Jeg ved at for at lave de bedste "Lyd" lodninger, kan man få lodde tin med højere sølv indhold, som er med til at forbedre lede evnen.

Tja - teoretisk set - sølv er jo den bedste leder, men de få % sølv der i de skaber ingen mirakler, og den lille signalvej der er igennem lodningen fra komponent-ben til komponentben eller printbane, der burde have meget meget lidt at sige.

Men ofte kan man høre ting bedre end man kan måle dem, så der er måske noget om det du siger Xeno. Men hvis man ender med en kold lodning, så er det i hvert fald ligegyldigt om det er med eller uden sølv.

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 December 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

ofte kan man høre ting bedre end man kan måle dem, så der er måske noget om det du siger Xeno. Men hvis man ender med en kold lodning, så er det i hvert fald ligegyldigt om det er med eller uden sølv.

Hehe, der har du ihvertfald helt ret i. Men mener bare at have hørt, at det mest "rigtige" til hifi brug, skulle være det med forhøjet sølv indhold, men som du siger, det skaber nok ikke mirakler.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 25 December 2004 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Så længe det er enkelte komponenter, kan du hardwire dem. Altså vikle f.eks. to kondensatores sammen, med en masse viklinger af deres egne "ben". Har set det brugt i blandt andet Holfi udstyr. Det er uden brug af loddetin eller lignende.

Til højttalerkabler er der egentlig ikke noget i vejen for at tage den sidste komponents ene "ben" og skubbe ind i selve højttalerkabler - men bedste ledeevne bør du kunne få hvis du vikler komponentens ene "ben" rundt om et stykke afisoleret højttalerkabel. Bagefter kan du beskytte det mod irring med krympeflex. Det burde give udemærket ledeevne. Loddetinnet bør kun være der for at holde kablet på plads og sikre det ikke ryger fra hinanden. Selve forbindelsen bør ikke kun gå igennem loddetinnet.

- Jeg mener ikke loddetinnet skal lede signalet, det er loddetin ikke godt nok til, heller ikke med "sølv"-loddetin.

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 December 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en fumleplade med terminaler der hvor komponenterne skal sidde, på denne måde kan jeg hurtigt bygge et delefilter op, men også hurtigt ændre nogle af værdierne mens jeg tilpasser delefilteret.

Når jeg så har fundet værdierne til delefilteret så sætter jeg komponenterne på en plade med huller, jeg stikker komponenternes ben gennem hullerne, og snor benene sammen på bagsiden, her efter lodes alle snoningerne. Tilsidst bruger jeg lidt varmlim på komponent siden til at fastgøre komponenterne.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Borg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Sendt: 25 December 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
sjorslev skrev:

Til gengæld går forbindelsen gennem lodningen hvilket ikke er meningen. Det optimale er direkte kontakt mellem de to emner hvorefter lodningen skal fastholde denne

Jeg har kobberrør i forskellige størrelser og jeg gir rørene et lille klem så jeg er helt sikker på at der er kontakt før jeg lodder. Det er min overbevisning at forbindelsen ikke kan blive bedre men hvis jeg tager fejl vil jeg meget gerne høre om det..?

Det kan da godt være at det er lidt overkill med de kobberrør, men det er vel også det DIY handler om – at gøre noget så godt man kan, uden at skele til tidsforbruget???

Glædelig jul

Filip  

Til top Vis Borg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Borg

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Borg skrev:
bjørn skrev:
sjorslev skrev:

Jeg har kobberrør i forskellige størrelser og jeg gir rørene et lille klem så jeg er helt sikker på at der er kontakt før jeg lodder. Det er min overbevisning at forbindelsen ikke kan blive bedre men hvis jeg tager fejl vil jeg meget gerne høre om det..?

Det kan da godt være at det er lidt overkill med de kobberrør, men det er vel også det DIY handler om – at gøre noget så godt man kan, uden at skele til tidsforbruget???

Glædelig jul

Filip  

Skal der endelig brugs krympesamlinger går den ikke med forsigtige klem, du må ikke være i stand til uden videre at hive stumperne fra hinanden. Det er den metode der bruges i f.eks. biler og vaskemaskiner.

Til audiobrug er der absolut ingen grund til at indføre mere materiale end højst nødvendigt. En kort stram sammensnoning af komponentben/trådender og efterfølgende lodning er nr.1. Husk at rense/fortinne enkeldelene først. Ved overgang fra f.eks. folie til tråd kan du lave et par huller med en alm. syl. Nogle komponenter er forsynet med loddeøje/flige - brug dem.

Et par små spidstænger er praktiske 

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

OK - tak for rådene...

Jeg må bare i gang med at øve mig så :)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

OK - tak for rådene...

Jeg må bare i gang med at øve mig så :)

Det påstås at øvelse gør mester.

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 December 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

En god loddestation, som feks en weller, gør altså ½delen af arbejdet
Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Til højttalerkabler er der egentlig ikke noget i vejen for at tage den sidste komponents ene "ben" og skubbe ind i selve højttalerkabler - men bedste ledeevne bør du kunne få hvis du vikler komponentens ene "ben" rundt om et stykke afisoleret højttalerkabel. Bagefter kan du beskytte det mod irring med krympeflex.

Det virker måske lige her og nu, men det rasler løs med årene, og krympeflex beskytter ikke mod irring.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes