Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fairchild stealth dioder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 05:01 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvor man kan købe dem henne? - Jeg leder specielt efter FFH50US60S og ISL9R3060G2. Det må gerne være inden for EU.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Farnell har ISL9R3060G2:

http://dk.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=49 69431&N=0

Hos RS giver FFH50US60S kun nogle gode matches.

Det må ikke være noget andet godt?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Tak for farnell-tippet.

Jo det må godt være noget andet godt, men kun hvis de har lige så gode "soft recovery"-egenskaber.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Fandt endelig denne:

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/rfb01/index.html

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Bo

Tak for linket, men jeg kender godt PerAnders (altså ikke personligt, men fra DIYaudio.com). Det er også en fin bridge han har lavet der, men han angriber problemet fra den modsatte side af hvad jeg vil gøre.

Det skal siges at jeg ingen elektronikuddannelse har, så bær venligst over med mig hvis jeg siger noget sludder, og ret mig endelig hvis I har overskuddet til det.

Grunden til at bruge alt andet end 1n4xxx-dioder til en ensretterbro er at nogen påstår at visse typer af dioder giver en bedre lyd. Det er et lettere kontroversielt emne og ikke noget jeg vil starte en større diskusion omkring.

Det er blevet på mode at bruge Schotky’s eller andre highspeed-dioder i forsøget på at komme tættere på vellyden. Personligt har jeg (indtil videre) tilsluttet mig den lejr der siger, at det væsentligste ikke er hastigheden (Ultra Fast diodes) men ”blødheden” (Ultra soft diodes) hvis man vil have bedre lyd.

Okkay, here goes nothing: Sådan som jeg har forstået det forudsager diodens ”skift” at broen ”ringer” ved en bestemt frekvens. Den ligger over det hørbare område, men snavser alligevel det hørebare område til. (Gennem modulationer tror jeg nok, men det er nu lige meget). Det forsøger man så at kompensere for ved et snubber-kredsløb bestående af en kondensator og en modstand. (Ligesom PerAnders har gjort) Det smarte er at man ved at måle på sine komponenter kan regne sig frem til de optimale værdier for henholdsvis kondensator og modstand, og derved minimere ringningen. Det usmarte er at jeg ikke har de måleredskaber der skal til. (www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf)

Så vidt jeg har forstået så er det et meget mindre problem med dioder med ”soft recovery” og det er derfor jeg er interesseret i at prøve dem. Det er muligt at snubbers stadigvæk ikke er til at komme udenom, men problemet burde være mindre.

Uha, det ville nu alligevel være dejligt med et par kommentarer fra nogen der har forstand på al det her? – Er du ekspert Bo? Eller er du ”bare” hobby-bygger lige som mig?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt nok uddannet elektronikingeniør, og jeg har også fulgt med på www.diyaudio.com. Trådene med Carlosfms snubbers og P-As spørgsmål om, hvad der er om det, har været spændende læsning, men også til tider frustrende læsning.

Jeg har dog ikke fulgt så meget med ang. diodebroer og grundene til de forskellige valg, så derfor kan jeg ikke udtale mig med den dybe viden. Indtil jeg støder på mere læsning herom, holder jeg mig til, at der er meget mere at hente andre steder. Det drejer sig om korrekt ledningsføring - internt og eksternt - også på print, komponentvalg og deres indbyrdes samarbejde, arbejdspunkter og temperaturer.

Med den viden, jeg har akkumuleret, vil jeg tro (ja, tro ), at det med diodebroen vil give de sidste 0,001%, og det er ikke nok for mig til at bruge tid og kræfter på det. Men hvad, der er jo masser af opskrifter, og mange siger også, at der er noget at hente, så hvorfor ikke bare gøre det? Jo, det kan man have ret i. Men indtil videre er mit focus på noget andet, så det må lige vente lidt. Desuden "tror" jeg mere på, at en spole i serie med forsyningen er mere effektiv, da den netop virker som et lavpasfilter. Så sparer man både specielle dioder og et snubber-kredsløb.

Men det er rigtigt, at der kan opstå ringninger. De er som regel i MegaHertz-området og på godt under 1 volt (hvor meget præcist kan jeg ikke lige svare på)

Og så er der så enormt meget mere i at optimere placeringen af sine højttalere og i at dæmpe rummet.

IMHO

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Der er meget fornuftigt i alt det du siger, men jeg kan nu ikke lade være med at være nysgerrig, og prøve mig frem alligevel. Mest af alt fordi jeg vil finde ud af hvor jeg selv står, eller rettere sagt hvad jeg selv kan høre.

Meget af det der snakkes om er helt sikkert flueknæpperi, uanset hvor mange der påstår at der er markant forskel. Der er markant forskel på om stikket vender den ene eller anden vej.  Godt så, men kvaliteten af netkablet er endnu vigtigere. Endnu vigtigere end kablet er siganlkilden, og endnu vigtigere er forstærkeren, og endnu vigtigere er højtalerne osv. Hvis der er markant forskel på netkabler så må forskellen på højttalerplacering jo af en størrelse at der ikke længere findes ord for det. Det siger sig selv at begrebet "markant forskel" har mistet sin betydning efterhånden som vi bevæger os op i kæden, og nogen gange er det egentlig ganske morsomt at tænke over.

Men for pokker det er nu spændende at læse om alligevel, og så er alt jo godt.

Tak for indsparket Bo.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Når lysten og nysgerrigheden driver værket, så skal man bare køre på. Så . . . god jagt - og meld gerne tilbage.

Måske burde du teste begge typer dioder, både med og uden diverse afkoblinger og snubbers. Som du sikkert også ved, så er tro ikke alt (og vi taler ikke om religion ). Selvfølgelig kan et ræsonnement være et udemærket udgangspunkt, men det er intet bevis i sig selv. Det kan dog koste en del kroner i div. dioder, kondensatorer og modstande for at få testet igennem.

Hvis du kan, så find databladene for de to dioder. Læs dem og bemærk dig de egenskaber, du vil lægge vægt på. Gå så ind på fabrikanternes hjemmesider og se, om der er noget, du kan bruge i stedet.

Her er noget at starte på (Datablade):

http://www.holmqvist.dk/elektronik_links.htm

www.epanorama.net er også et godt sted at søge oplysning. Og Farnell har faktisk også et rimeligt godt søgesystem. Her skal man så bare købe for mindst 1000.- for at undgå et gebyr på 500.-, men så langt er vi vist ikke endnu ?

Og: I alt det, du har studeret, er der så kun blevet nævnt de to dioder?

Jeg må indrømme, at jeg har købt 4 Shottky dioder - http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MBR1060-D.PDF - men jeg har aldrig testet dem. De er købt hos Aage Nielsens, men jeg har ikke check på, hvilken type de er.

Nok engang: God jagt.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hvad så Bo,

Det er jo hulme svært at blive klog på, om det er noget man skal kaste energi efter. Nu er det selvfølgeligt ekstremt situations bestemt, men har du givet "fred stealth dioden" et lyt nu ?

Se evt. diskussion på:

http://groups.google.dk/group/rec.audio.high-end/browse_thre ad/thread/a6c8d232263131f8/3804d3a32ec3b10f?lnk=st&q=fai rchild+fred+diode&rnum=2&hl=da#3804d3a32ec3b10f

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Nej, det har jeg ikke. Og jeg gør det nok heller ikke, fordi:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=66 542&perpage=10&pagenumber=7

Læs især Evas svar.

Det eneste, jeg overvejer er at bruge to diodebroer i stedet for kun en pga. denne:

http://perso.wanadoo.fr/jm.plantefeve/alim.html

Læg især mærke til denne:

Men jeg er ikke så god til at eksperimentere med mit anlæg, da jeg så skal flå det ind og ud af stuen. Og ledningerne er gemt pænt af vejen bag reoler, så det er også lidt besværligt.

Desuden er min effektforstærker delt op i to dele: Indgang+spændingsforstærkning og strømforstærkning. Dette for at have en reguleret og altid tændt forsyning til indgangen og spændingsforstærkningstrinnet. Udgangstrinnet bliver kun tændt, når det skal bruges. Derfor mener jeg, at min forstærker er mere ufølsom overfor unoder ved diodebroen. Såvidt jeg kan se, så er det mest indgangstrinnet og spændingsforstærkningstrinnet, der bliver påvirket af trafoens, diodernes og lytternes unoder. Udgangstrinnet kun i lille grad, da dets job er at følge spændingen fra spændingsforstærkningstrinnet, hvilket er uafhængigt af udgangstrinnets forsyning. Men det er selvfølgelig afhængigt af forstærkerens opbygning - især brug af lokale spændingsreferencer og konstant-strøms-generatorer.

Egentlig tror jeg også, at der her er tale om et menneskeligt fænomen, der er udbredt i de mere tekniske DIY-kredse. Nemlig at "jeg har egentlig ikke ckeck på en s*** om elektronik, men her er der noget jeg måske lige kan forstå og i hvert fald "lege" med. Og så bliver jeg "ekspert" i elektronik." Og det uden at forstå grundprincipperne i elektronik. Man hører én detalje - et ord, og så skal man straks bruge det alle vegne. Tag bare ordet "hurtig". "En hurtig bas" blev resultatet. og nu også en hurtig diode. Men da diodens job kun er at ensrette en 50 Hz vekselspænding, hvorfor skal den så være hurtig?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

lidt info fra Metaxa.com omkring hurtige dioders nødvendighed:

HIGH SPEED POWER AMPLIFIER SUPPLIES:

Every power amplifier uses a large, high-current power transformer which feeds a 'high-current' bridge rectifier to convert the AC from the transformer into DC voltages which are then mains ripple filtered using massive, computer grade capacitors.
The rectifier bridge that is normally used is relatively large, handles high current and low voltage which slow switching speed because of its inherent high internal capacitance.
It has a response time measured in milliseconds which if converted to frequency would mean that it would have a frequency response from DC to around 100Hz (or 1 kHz). Frequencies above 1 kHz would be unable to draw current instantaneously from the power transformer and would need to rely on the charge stored in the large filtering capacitors whose capacitance decrease with frequency because of their high internal impedance.
These capacitors are designed to operate optimally at 50-150 Hz to reduce the frequency of the mains 50-60 Hz ripple, and its second harmonics at 100-120 Hz and therefore are unable to supply significant instantaneous energy reserve at high frequencies.

MAS power amplifiers replace this slow DC rectifier with ultra high speed diodes wired in parallel with switching times in 'nanoseconds' which when converted to audio frequencies have a frequency response from DC-10 MegaHertz.
High and low frequency currents can be drawn from the power supply more effortlessly to drive difficult speaker impedances which sonically translates to an increased sense of focus on the sound stage with superior bass and high frequency dynamics.
Because of their high voltage operation, VALVE amplifiers have traditionally used discrete diodes which partly explains one of the reasons of their sound quality.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om I har kigget på MUR og MSR-dioderne fra On-semi. Hvis ikke kunne det også være en mulighed

/U.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

lidt info fra Metaxa.com omkring hurtige dioders nødvendighed:

.
.
.
It has a response time measured in milliseconds which if converted to frequency would mean that it would have a frequency response from DC to around 100Hz (or 1 kHz). Frequencies above 1 kHz would be unable to draw current instantaneously from the power transformer and would need to rely on the charge stored in the large filtering capacitors whose capacitance decrease with frequency because of their high internal impedance.
.
.
.

Sikke noget sludder at skrive. De siger altså, at der kan trækkes strøm ud af trafoen, imens fasen drøner gennem nul . . . ? Og så må en 1kHz tone være afhængig af en kondensator . . . ? Ja selvfølgelig. Det er det, den er der for. Det er derfor, at den skal have en hvis størrelse. Størrelsen er afhængig af den strøm, der skal trækkes ud, og af det spændingsfald, man vil acceptere i processen: C*U=I*t.

Prøv at pille lytterne ud og lyt engang. . . . . Nej, vel?

Det er også derfor, at man parallelkobler lytter med flere lytter og med mindre kondensatorer - for at få en lav impedans til de høje frekvenser. Der er endda nogen, der mener, at man skal satse på kun én elektrolyt pr. halvdel i forsyningen, da der ellers igen vil være fare for ringninger, som åbenbart er mere skadelige for lyden end antaget. Man skal så "bare" vælge nogle lytter med ultralav impedans, såsom f.eks Panasonics PE serie SVJH eller Sanyos Oscon serie:

http://diyparadise.com/cap/dare_to_compare.html

CarrotMan skrev:
Jeg ved ikke om I har kigget på MUR og MSR-dioderne fra On-semi. Hvis ikke kunne det også være en mulighed

/U.

Det er "sjovt", du nævner de dioder:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=69 167&perpage=10&pagenumber=1

Her er der nogle lytte-erfaringer med sådanne dioder. Og de kan høre forskel på dem. Hvad det skyldes, kan jeg ikke umiddelbart forklare med andet, end at de påvirker de svingningskredsløb, der findes i koblingen trafo - kondensator (lyt) - modstand i ledninger, terminaler og dioder. Og nogle mere heldigt end andre. Det kan så også godt være, at Schottky-dioder kan have samme effekt, men SVJKS så kan det ikke have noget at gøre med deres hurtighed .

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Her er der nogle lytte-erfaringer med sådanne dioder. Og de kan høre forskel på dem. Hvad det skyldes, kan jeg ikke umiddelbart forklare med andet, end at de påvirker de svingningskredsløb, der findes i koblingen trafo - kondensator (lyt) - modstand i ledninger, terminaler og dioder. Og nogle mere heldigt end andre. Det kan så også godt være, at Schottky-dioder kan have samme effekt, men SVJKS så kan det ikke have noget at gøre med deres hurtighed .

Jeg forstår sgu ikke noget af det, så på en eller anden måde tror jeg faktisk at jeg forstår lidt

Det er så uhyre komplekst et samspil, at der ikke er andet frem end at prøve. Hvad der er tydeligt her er, at en udskiftning til f.eks. fred typer lige så meget kan have en negativ som en positiv effekt (hvor ønsker man støjen - vælg :)). Hvis det usandsynlige overhovedet skulle ske, at man kan høre forskel. Man skal ikke være afvisende. Se f.eks. John Curls erfaringer på:

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=tweaks&n=15274 &highlight=rf+equipment+john+curl&r=&session =

Jeg prøver det med noget "soft" typer -, så må vi se om det kan høres. Jeg tror det sgu ikke - men måske bliver lyden mere blød - ha-ha

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=tweaks&n=15274 &highlight=rf+equipment+john+curl&r=&session=

Det beviser også "bare, at "man" kan være for hurtig på aftrækkeren og konkludere meget mere, end testresultater egentlig viser. Jeg refererer til teksten i linket, hvor John skriver, at ikke alle hurtige dioder kan bruges. Og lidt til min egen foreløbige konklusion

På den anden side ser det så ud til at CarlosFM, som skriver på DIYAudio.com og som anbefaler "snubbere" i strømforsyningen, faktisk har ret, selvom det lyder usandsynligt. Snubbers eliminerer RF genereret af cocktailen trafo, diodebro og lytter, hvis de ellers implementres korrekt, Han har fundet nogle værdier, som ser ud til at passe - i hvert fald til GainClones.

Men det var jo også det, Eva fandt ud af, for han kunne også påvise højfrekvente svingninger.

Men meget gerne prøv. Det er altid godt at få tingene eftervist. Har du måleinstrumenter til at se, hvad der sker (IMHO vigtigt)?

Ellers ser min reviderede og foreløbige konklusion sådan ud: Det gælder om at eliminere alle højfrekvente svingninger i strømforsyningen. Om det sker med specielt udvalgte komponenter, eller om man bruger snubbers kan være lige meget, så længe det lykkes.

Desværre ser det for mig ikke ud til at være noget, man bare gør, da trafoer, dioder og lytter findes i et hav af forskellige typer og deraf et hav af forskellige resultater, at en løsning på en strømforsyning nok ikke kan overføres til en anden.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugbart måleudstyr. Og da slet ikke viden til at anvende og fortolke det ordentligt.

Jeg vil ikke bruge snubbers. Jeg tror principielt ikke på den type lappe løsninger hvor man øger kompleksiteten, og hvor sideeffekterne er uoverskuelige.

Det bliver
IXYS
FRED 600V 8A 50W 35ns TO220AC
 fra elektronik-lavpris.dk til både dac og rør-pre. Jeg skal vel ikke over 50w for en rørforforstærker 3 * ecc82/83 eller hva - jeg har ikke en anelse om det ?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det vigtigste redskab er et oscilloskop. På det kan du direkte se, hvad der foregår, se evt. igen på Evas billeder. Voltmetre, amperemetre og lign. giver kun et overfladisk og gennemsnitligt. Og de kan slet ikke registrere de små højfrekvente oscillationer, der opstår.

Edit: Husk at måle både strøm og spænding !

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft oscilloskop men brugte det faktisk ikke.

Jeg tror man skal have en spektrum analyzer for at få modulations eller ringningsproblemerne frem i sin helhed og dynamiske natur - og der skal jo måles efter minimum de første regulatorer i rækken - det er det endelige resultat der tæller. Men det bliver ved teorierne og ørerne :),

Tak for reminderen omkring strøm og spænding !

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Ang. spectrum analyzer får du kun frekvenserne at se, men ved et scilloskopkan du se, hvor i "processen" det går galt (hvis det går galt;-)

Og det kunne da være rart, hvis teori og praksis stemte overens. Det kunne være fedt at sige, at "denne detalje gør sådan ved lyden, og denne gør sådan".

Den slags er der desværre alt for lidt af. Og det, der er, er alt for teknisk for "lægmand", som så vender øjnene mod noget, han kan overskue. . . desværre.

Jeg har et skop, og jeg vil prøve at måle lidt strøm og spænding, men julen nærmer sig, og hele hytten er fyldt med små mænd med rødt tøj og røde huer på. Så jeg venter nok til efter jul.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

BTW

. . . læste lige tråden igen . . .

LPM76 må vist være den korrekte at spørge om testresultater . . . ?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes