| Forfatter |
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Efter at have læst en masse på UPS og strøm kabler, har jeg tænkt lidt over om man ikke selv kan lave noget spændende.
Det er jo noget med at få alle spids strømene væk, og sørge for at der er nok strøm.
Det er nok også noget med at fjerne støj.
Er der flere ting man skal være opmærksom på?
Hvad med sådan noget som stabilisering af strømmen. Her tænker jeg på at volten aldrig overstiger 230v.? Er det relevant?
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
peranders Branchemedlem

Sjöström Audio
Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normal utrustning ska tåla 200-245 volt utan problem om det är en kommersiell produkt.
Om du har problem med klent nät (bor ute på landet till exempel) så kan
du skaffa en (dyr!) stabiliseringstransformator. En stor tung klump som
surrar! Jag har en sån på jobbet.
__________________ /P-A Min hemsida.
Min nya audiolänksamling Lägg till länkar själv om du vill.
|
| Til top |
|
| |
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet med de kabler der er at finde på :
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html
De har også gang i en "mærkelig" stikkontakt :
http://www.tnt-audio.com/clinica/hydra_e.html
Men om nogen af delene virker, vides ikke - er først lige startet på deres The TNT Triple T kabel
Men regner da bestemt med at deres strømkabler skal prøves hvis TNT'en hjælper på mine Proac 
Om ikke andet, så er det billig tidsfordriv 
__________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 326
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt med på hvad du mener? Tænker du på at bygge din egen genarator? Du kan jo godt lave noget spænding. Det kan ske på mange måder. Men energien skal jo på den ene eller anden måde komme et sted fra. Hvad er det du har i tankerne?
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirro skrev:
De har også gang i en "mærkelig" stikkontakt : http://www.tnt-audio.com/clinica/hydra_e.html
Men om nogen af delene virker, vides ikke |
|
|
Hejsa Mirro!
Dimsen er en tilnærmet stjerneforbindelse, så det virker helt sikkert.
Dog er en ren stjerneforbindelse at foretrække, men måske også lidt mere bøwlet at konstruere. Fordelene er hørbart hurtigere start/stop af transienter i specielt det dybe område, men også opad. Faktisk en smule "spooky" første gang, man hører det.
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg tænker på er at forbedre stømmen.
Altså der kommer ~215->245v ind igennem stik dåsen.
Den svinger jo op og ned. Man må kunne stabilisere den til max 230v, og fjerne de peak strømme som kan komme.
Derud over tænker jeg på noget med at måle hvor mange watt der bliver brugt på udgangene.
Fjerne det støj der kan komme fra lys m.m. (Det er jo de færreste der har en seperat fase til dit hifi anlæg.)
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brinck elektronik har et støjfilter til ganske få kr,- - i byggesæt. Gå ind på www.brinck.dk og søg på støjfilter under byggesæt...
Men hvad mener du med 215-245 V ? Det giver ingen mening... Middelværdien på det danske net er mellem fase og nul 230 V. Basta! Peak-værdien er 325V. Ganske vidst kan der være tale om spændingsfald, men dette overstiger ikke 4% såfremt at det er lavet efter forskrifterne...
Jeg er slet ikke med på hvad du mener ud over det med at fjerne støj?
|
| Til top |
|
| |
Jesper001 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo ikke bare fjerne peak-værdierne og have 230V konstant! Kurven er jo sinus-formet og den SKAL "svinge op og ned" for at få den transformer der sidder i dit Hi-Fi til at funke som den skal! Du kan ikke bare lave det om til en DC-spænding på 230V hvis det er det du mener...
Vil hellere end gerne hjælpe folk herinde. Så misforstå mig nu ikke...Men...Det lyder som om at du ikke ved hvad det er du taler om! 
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Mirro skrev:
De har også gang i en "mærkelig" stikkontakt : http://www.tnt-audio.com/clinica/hydra_e.html
Men om nogen af delene virker, vides ikke |
|
|
Hejsa Mirro!
Dimsen er en tilnærmet stjerneforbindelse, så det virker helt sikkert.
Dog er en ren stjerneforbindelse at foretrække, men måske også lidt mere bøwlet at konstruere. Fordelene er hørbart hurtigere start/stop af transienter i specielt det dybe område, men også opad. Faktisk en smule "spooky" første gang, man hører det.
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
Hvordan laver man sådan en ren stjernefætter ?  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en EXpower
Mit strøm svinger fra 219v til 247v , ja det har været oppe på 249v for 1½ år siden der smuttet alle strømforsyninger i mine computer .
Jeg har nu tænk på at sætte en spæningsforstærker op før huset , det havde jeg i det sidste hus .
Men nu er jeg også heldig , min onkel er han der efterser alt herude så har fået lavet en del nyt for 0kr , jeg fik ny hovedekasse op og fik lagt et nye kabel ind til huset det hjælp en del .
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Høm-høm!!! Brinck´s netstøjsfilter indeholder en VDR (volt density resistor) på 250 volt og den tager så alle spændingsspidser over denne værdi, sådan nogenlunde, men kan 249 volt ødelægge dit udstyr, så ...
En "watt"-måler kan købes i H. Nyborg med flere til ca. 100kr!!!
|
| Til top |
|
| |
peranders Branchemedlem

Sjöström Audio
Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| VDR (volt density resistor) |
|
|
Voltage Dependent Resistor  Som en zener fast för AC och med inte en så brant karaktäristik som en zener.
__________________ /P-A Min hemsida.
Min nya audiolänksamling Lägg till länkar själv om du vill.
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper001 skrev:
|
Du kan jo ikke bare fjerne peak-værdierne og have 230V konstant! Kurven er jo sinus-formet og den SKAL "svinge op og ned" for at få den transformer der sidder i dit Hi-Fi til at funke som den skal! Du kan ikke bare lave det om til en DC-spænding på 230V hvis det er det du mener...
Vil hellere end gerne hjælpe folk herinde. Så misforstå mig nu ikke...Men...Det lyder som om at du ikke ved hvad det er du taler om! 
|
|
|
Selvfølgelig kan du da fjerne de peak værdier.
Se f.eks. en Continues UPS, hvor 230v oplader batteriet, og batteriet fødder de enheder som er sat til. Her vil du jo altid kunne måle 230v, så det kan da lade sig gøre.
Der findes jo massere af udstyr derude, som netop henviser til hifi og bedre strøm. Mit spørgsmål er så bare, om man ikke selv kan lave noget, som kan tage de spids strømme, og give en renere og mindre støj fri strøm.??
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv-kai-do, Per-anders!!! VDR = volt dependent resistor, beklager sprogforbistringen!!!
Svensk/dansk: fast = dog, brant = brat/stejl!!!
|
| Til top |
|
| |
OverKill-LaRSeN Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
"ben duncan" strømguru'en kan hjælpe dig, søg og læs.......det han anbefaler virker, og det er billigt......
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 07 Februar 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Mirro skrev:
| De har også gang i en "mærkelig" stikkontakt : http://www.tnt-audio.com/clinica/hydra_e.html Men om nogen af delene virker, vides ikke |
|
|
Hejsa Mirro! Dimsen er en tilnærmet stjerneforbindelse, så det virker helt sikkert. Dog er en ren stjerneforbindelse at foretrække, men måske også lidt mere bøwlet at konstruere. Fordelene er hørbart hurtigere start/stop af transienter i specielt det dybe område, men også opad. Faktisk en smule "spooky" første gang, man hører det. Med høflig hilsen G&S |
|
|
Hvordan laver man sådan en ren stjernefætter ?  |
|
|
Dav-dav hr. Acer!
Du køber ganske enkelt alle de løse dele og stikker dem op i stjernen
En (måske) lidt mere human måde at gøre det på, er at anskaffe sig en monteringskasse af dejlig uforgængeligt plast, nogle løse Schuko-hun, et apparatstik han, plus noget 1.5 eller 2.5 solid core kabel.
Fra Schuko'ernes respektive poler føres nogle lige lange tråde til samme punkt, hvor man så skal lodde hele dynen fra hver enkelt pol sammen med en enkelt core, så det kan monteres på apparat chassis stikket.
I stumper koster sådan en boks med 6 hunner ca. en god plowmand. Og den er hver en øre værd.
Med høflig hilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |