Emne: Problemer med Lars Nielsen DAC ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med at lave en Lars Nielsen DAC.
Det går ikke helt som det skal. Jeg har samlet strømforsyningen, og selvom den er lidt skæv, så er det ikke helt galt.
Målt på psu uden tilslutning af DAC.
+4,93V +3,45V +4,95V +15,12V -15,28V
Så bortset fra -15v-forsyningen så er de alle inden for den 0,2v-afvigelse som Lars Nielsen nævner. Så det er jo altsammen meget godt men problemer kommer når jeg slutter DAC'en til. Det skal siges at jeg kan få musik ud af den ene kanal, dog forvrænget, mens den anden blot "suser"
Hvis jeg måler på PSU'en efter tilslutning af DAC får jeg nogen lidt mystiske resultater på +/-15V-forsyningen. Jeg har desuden målt spændingen over ben2 og ben3 på de 4 opamps som skal være omkring 2,45v
Målt på psu efter tilslutning af DAC
+4,95V +3,46V +4,97V +1,37V -0,73V
U5 ben2 0,73V ben3 1,81V
U6 ben2 0,65V ben3 1,81V
U3 ben2 1,55V ben3 1,81V
U4 ben2 1,59V ben3 1,81V
Hvis vi fjerner det der skulle være +15 og-15 forsyningen, ja det er muligvis ikke en brugbar ide, men jeg var nysgerrig, så får jeg den korrekte spænding over ben 3 og ben 2 er mere ens selvom den er for høj.
U5 ben2 2,95V ben3 2,43V
U6 ben2 2,85V ben3 2,43V
U3 ben2 2,81V ben3 2,43V
U4 ben2 2,79V ben3 2,43V
Det skal siges at jeg har brugt en 2x15V 4,5VA i stedet for en 2x18V, men det kan da umuligt give alle de problemer. Er der nogen der kan gennemskue hvad der er galt? __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Første ting, du skal checke, er, om der der kortslutninger på DAC-boardet. Det kan du gøre med et ohmmeter: Mål fra plus hhv. minus til stel - og mål fra plus til minus.
En anden god test er at tage en modstand, f.eks. 1 kohm, og sætte den på de + hhv. - 15 volt og til stel for at se, om den kan holde spændingen.
Har du checket dine lodninger under en lup?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
| Første ting, du skal checke, er, om der der kortslutninger på DAC-boardet. Det kan du gøre med et ohmmeter: Mål fra plus hhv. minus til stel - og mål fra plus til minus. |
|
|
God ide, men det gav nu ikke noget. Der er høj modstand mellem stel og plus, stel og minus, og mellem plus og minus, og naturligvis ingen modstand mellem stelpunkter.
boholm skrev:
| En anden god test er at tage en modstand, f.eks. 1 kohm, og sætte den på de + hhv. - 15 volt og til stel for at se, om den kan holde spændingen. |
|
|
Den forstod jeg ikke helt. Skal det gøres med eller uden dac-boardet tilsluttet?
boholm skrev:
| Har du checket dine lodninger under en lup? |
|
|
Ja det gjorde jeg allerede inden jeg satte strøm til og jeg fandt faktisk en enkelt fejl. Jeg har tjekket igen sidenhen, men kan ikke finde flere fejl. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
Den forstod jeg ikke helt. Skal det gøres med eller uden dac-boardet tilsluttet |
|
|
Uden, selvfølgelig. Ellers kan du jo ikke se, om det er strømforsyningen eller DAC-boardet, der fejler.
Du kan også sætte en 100 ohms modstand i serie på hver forsyning og så til boardet og så måle spændingerne på begge sider af modstandene __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
lpm76 skrev:
Den forstod jeg ikke helt. Skal det gøres med eller uden dac-boardet tilsluttet |
|
|
Uden, selvfølgelig. Ellers kan du jo ikke se, om det er strømforsyningen eller DAC-boardet, der fejler.
Du kan også sætte en 100 ohms modstand i serie på hver forsyning og så til boardet og så måle spændingerne på begge sider af modstandene |
|
|
Ja du må undskylde men jeg havde egentlig overbevist mig selv om at fejlen var på Dac-boardet så derfor misforstod jeg dig. Psu'en kan IKKE holde spændingen på +-15v-forsyningerne så nu har jeg noget konkret at gå efter. Tak for hjælpen (igen) Boholm - du er en knag! __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velsekomse __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 03 Marts 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
fik du det til at virke????
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 05 Marts 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
| fik du det til at virke???? |
|
|
Og når du svarer "JA", hvad er så lytteindtrykket? Har faktisk overvejet at bygge den...
Ser frem til din tilbagemelding. __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej ikke endnu. PSU virker som den skal nu, men jeg har forkert spændninger på ben 3 på mine opamps. Jeg ved ikke hvorfor endnu, og jeg har ikke så meget tid, men jeg skal nok vende tilbage når der sker noget nyt.
Mht lytteindtryk så er der en ret god tråd af Micma hvor han fortæller om sine lytteindtryk med forsk. opamps på Nielsen Dac'en. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
cdl-77 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 31 Maj 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik du det til at virke, Lars?
Jeg har lige fået min op at køre igår... havde også lidt problemer med løjerlige spændinger på ben 2 og 3, men opdagede at det var min lodning af DAC kredsen der ikke var helt appelsinfri.
Visuelt var der fin forbindelse, men da jeg så prøvede at måle fra printet og op på DAC benet med et ohmmeter, kunne jeg godt se at det ikke lige var tilfældet. Det viste sig ved efterfølgende måling af spændingerne, at der ikke var 5V på alle de 3 ben der skal forbindes til +5V :-(
Så jeg var efter alle lodningerne igen, og så funkede det. Men faktisk var der åbenbart lidt fejl på printet ved ben 28 - i hvert fald kom der heller ikke fulde 5V derop, før jeg loddede en lillebitte tråd direkte mellem benet på kredsen og 5V på printet. Det kan være det er en lignende fejl du har...
Der var i øvrigt heller ikke korrekte spændinger på ben 3 af mine opamps uden 15V tilsluttet - men det er vist OK, kredsen har jo ikke spændings-output, men strøm-output, så det kræver en modstand at få den rette spænding. Når du har fikset strømforsyningen, så prøv at samle det hele og lige måle efter ben 3 igen.
/cdl
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 31 Maj 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Er dac-siden nede??? kan ikke komme ind på den mere. Har jo kun hørt positivt om dac'en, og det lyder som et spændende projekt...
mvh
|
| Til top |
|
| |
cdl-77 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 31 Maj 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
|
Hejsa
Er dac-siden nede??? kan ikke komme ind på den mere. Har jo kun hørt positivt om dac'en, og det lyder som et spændende projekt...
mvh
|
|
|
Ja, jeg tror den (de) er taget ned allesammen... hvis det har interesse, er der er dog nogle forskellige der vistnok ligger inde med kopier af filerne. Ved ikke om Lars har sagt god for at de må distribueres.
/cdl
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|