Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Mundorf AMT-diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 04:27 | IP-adresse registreret  

Ny AMT-diskant med temmelige gode målinger

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel/subdet372 .htm

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 04:53 | IP-adresse registreret  

Har selv kigget noget på den, men prisen er noget høj (for mit vedkommende). Spørgsmålet er så bare om den lever op til sin pris. I det prisleje er der et par Scan Speak diskanter, der kan blive svære at slå.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give Daniels ret: De er for dyre! Jeg har prøvet Etons udgave af AMT-diskanterne, de er billigere end Mundorf, men også her mener jeg markedet har mere attraktive alternativer.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Dongo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

De er i hvert fald dyre...

Der er jo andre alternativer:

http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/index_en.htm?/hifi/baen dchen_en.htm

Bruger selv AMT 1A. Kommer oprindeligt fra et par ESS højttalere som jeg bare kunne tage. Det gjorde jeg så (!), og må ærligt indrømme at der ingen domediskanter kommer inden for mine døre så længe AMT 1A er på markedet.

Dem jeg bruger er endda fra -78...

Ja, jeg er dog godt klar over at der er stærke følelser indvolveret når snakken går på pro et contra (metal)domer i.f.t. bånd - men tak for indlægget Andre ;o)

Til top Vis Dongo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dongo

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har også altid være vild med lyden (og ISÆR DYNAMIKKEN) fra den oprindelige AMT. Kan man styre den bagudstrålede lyd, er de fremragende.

Kunne man bare få mellemtone og bas der kan følge med i hurtighed og effektivitet.

Nogle gode tips?

Dongo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Så er det bare på med handsken:

Det er relativt nemt at styre den bagudstrålede lyd:

Du laver af mdf en 15,6 cm høj ligebenet trekantet "diffraktor", som stilles klods bag ved AMT-enheden, således at den spidse ende peger direkte ind mod enhedens midte, hvor båndet sidder.

Trekantens mål:

Grundlinje (bag"baffel"): 219 mm

Højde : 283 mm

Ligebenede sider : 316 mm

Nu vil den bagudstrålede lyd ud til siderne frem for at ryge ind i væggen og blande sig med den fremadstrålede lyd.

Trekanten skal IKKE diffraktionsdæmpes (!), men det kan man med stor fordel gøre på magneterne i AMT-enheden. Bagpå er det indiskutabelt en fordel!

Foran er det godt med filt, men ikke f.eks. med fleece, da sidstnævnte har negativ indvirken på den sublime lethed/luftighed, der er et af de unikke karakteriska ved AMT-1, sammenlignet med domediskanter.

M.h.t. matchende enheder er AMT-1 faktisk ikke så sart. De mellemliggende 27 år har jo efterhånden gjort dynamiske enheder så gode, at man kan få virkelig gode resultater uden de store armbevægelser.

En tidligere kollega til en af mine gamle studiekammerater (ja, det er lidt langt ude i bekendtskabskredsen) havde lavet et sæt 2½ vejs højttalere med AMT-1c og to Thiel enheder. Det var godt nok noget der rykkede, så længe vi primært taler om dynamik, wow!

Thiel C²92-6, var det vist, i et 17 l. lukket kabinet med Thiel C²220-T6 nedest i et 45 l reflekskabinet.

De her på siderne så roste ScanSpeak enheder gør det faktisk også rigtig godt med AMT-1, og det samme kan siges om Seas.

Det er ikke anbefalelsesværdigt at dele den lavere end 1,8 kHz, selvom ESS i sin til lod den spille helt ned til 800 Hz. Lige under dette niveau siger den nemlig ikke et klap grundet akustisk kortstutning mellem front- og bagudstrålede lydbølger.

Mvh

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Tak til Dongo for ideerne. Kunne være, man skulle gå igang med AMTerne igen. Det ER jo en af verdens 3-4 bedste diskanter.

Jeg har hørt Klang & Tons 2-vejs udgave, med 2 stk. 8 tommer Focal, men der er ESSernes kvaliteter "druknet" i delefiltertekik. Dvs konstruktionen er "død", udynamisk. Garanteret lineær, men det er vel ikke det vigtigste parameter?

Dongo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Nope, det er ikke det vigtigste!

Nu taler vi jo pludselig om smag...

Jeg er dog ganske enig i dine betragtninger: Vigtigst til enhver tid er at AMT-1 får lov at udfolde sine talenter så uforstyrret som overhovedet muligt. Igen: Der er faktisk ikke brug for så meget hokus pokus.

Optimalt er dog uden tvivl elektronisk filtrering. 4. ordens Linkwitz-Riley er uforligneligt.

Passivt giver 2. ordens filtre også fantastiske resultater.

Impedansen opgives til 4 ohm, men den er faktisk SNORLIGE på 3,7 ohm hele vejen op til 32 kHz. Toogtredive... Det samme gælder i øvrigt frekvensgangen +- 3dB...

Mellem 800 Hz og 1,3 kHz er der dog en ganske symmetrisk top på 4,3 ohm, som hænger sammen med resonansfrekvensen på ca. 950 Hz. Deles der ved et par kHz spiller denne dog ingen rolle i praksis.

Følsomheden er 100dB, så bliv på den baggrund ikke overrasket over at dæmpningen skal være større end man normalt er vandt til (Impedansen er jo også ganske lav).

Klang & Tons 2-vejs udgave har eg desværre ikke hørt, men jeg har lyttet på flere andre. Kvaliteterne ved Amt-1 er vanedannende ud over det sædvanlige.

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes