Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyggeri friis’s HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
m.friis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2004
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Hej….

Jeg påtænker mig at bygge et par højtaler så langt så godt…..

Jeg har et par ESS AMT stående som jeg vil bruge toppen fra ( diskant enheden )

Har I nogle forslag til enheder som vil lyde godt sammen med ovenstående, jeg har ikke lagt mig fast på volumen eller design endnu …

Lyden på de færdige højtaler må gerne ligge tæt på ESS AMT måske med en lidt strammere bas…..

Mvh Mads

Til top Vis m.friis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m.friis

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hej Mads.

Nu kender jeg ikke til diskant enheden, men der er mange ting der skal tages i betraktning.

Hvor mange ohm er diskanten på??

Snakker vi 6.5" bas? 12"? mellemtone? 2. 2,5. 3 vejs?

Bas reflex? lukket?

Så vidt jeg har kunne finde ud af, er ESS AMT en bånddiskant der går ned til 1.7kHz.

Jeg tror du vil få det bedste resultat, hvis du kan finde nogen på nettet der i forvejen har bygget et højttalere, med enheden. Ellers er det næsten et must og skal igang med måleudstyr, for at beregne delefilter.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Bruger siden: 24 April 2005
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

jeg lavede engang en HT bestående af = 1 stk. 10" + 1 stk. 8" (begget trådophængt) + 1 stk. 3" mellemtone (13M) med acoustisk ventil og den store HEIL AIR, med 24 db L/R filter (dog med ekstra spole på 10"eren (22 mh) - delefrekvenserne var 60 hz / 300 hz / 2500 hz - - ganske fint resultat og de spiller stadig fornemt hos en kammerat.
Til top Vis casey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casey

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Maj 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg husker, fik Heil-enheden, i hvert fald på de ældre AMT modeller, lov til at spille helt ned til 1,2kHz. Men OK, det var nok osse at presse den lidt. Men den skulle kunne matche fint med f.eks et par 8", evt. i et 2½-vejs system.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

m.friis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene…. jeg er ny i det her så jeg er ikke helt med på hvad trådophængt går ud på…. Er der nogen religion omkring store (12"-15") kontra små(6"-8") bas enheder

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

både og - en 12" kræver et noget større kabinet end en 8" - ellers kan man sige at en 8" er "hurtigere" end en 12"

2 x 8" modsvarer CA en 12", men en 12" vil alligevel være mere magtfuld ved de dybe frekvenser

Andet der kan siges er at det er yderst sjældent at en 12" er rigtig god over 500 Hz hvor en 8" godt kan gå op til 6-700 hz

Man kan sige at jo større basenhed man bruger, jo flere enheder skal der til for at "nå" hinanden - en god rettesnor er at "næste" enhed har lidt over det halve membranareal - - - f.eks med en 12" bas vil næste enhed skulle være en 6.5, næste enhed en ca 3" (4") og så den diskant du nævner - - - den KAN gå langt ned i frekvens og blev oprindeligt delt ved ca 1000 Hz med et 6 db filter - problemet med den ht var at der var alt for stort spring og kvalitetsforskel på/mellem de enheder - - - - jeg ville vælge en delefrekvens omkring 2500 Hz, for selv om en enhed KAN deles langt nede vil den altid lyde mere frit og uanstrengt, når den ikk skal "arbejde" hårdt.

Vigtig i DIN sammenhæng er at få en mellemtone der ikk er for "stor" og langsom, da den HEIL AIR er ekstremt hurtig og det så ikk rigtig vil harmonere.

HEIL AIR diskanten er supergod og ekstremt hurtig, men kræver desværre også at de enheder den skal arbejde sammen med, er gode, eller "stikker" den HEIL AIR af.

casey
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget valg

Sendt: 02 Maj 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

casey skrev:

både og - en 12" kræver et noget større kabinet end en 8" - ellers kan man sige at en 8" er "hurtigere" end en 12"

2 x 8" modsvarer CA en 12", men en 12" vil alligevel være mere magtfuld ved de dybe frekvenser

Andet der kan siges er at det er yderst sjældent at en 12" er rigtig god over 500 Hz hvor en 8" godt kan gå op til 6-700 hz

Man kan sige at jo større basenhed man bruger, jo flere enheder skal der til for at "nå" hinanden - en god rettesnor er at "næste" enhed har lidt over det halve membranareal - - - f.eks med en 12" bas vil næste enhed skulle være en 6.5, næste enhed en ca 3" (4") og så den diskant du nævner - - - den KAN gå langt ned i frekvens og blev oprindeligt delt ved ca 1000 Hz med et 6 db filter - problemet med den ht var at der var alt for stort spring og kvalitetsforskel på/mellem de enheder - - - - jeg ville vælge en delefrekvens omkring 2500 Hz, for selv om en enhed KAN deles langt nede vil den altid lyde mere frit og uanstrengt, når den ikk skal "arbejde" hårdt.

Vigtig i DIN sammenhæng er at få en mellemtone der ikk er for "stor" og langsom, da den HEIL AIR er ekstremt hurtig og det så ikk rigtig vil harmonere.

HEIL AIR diskanten er supergod og ekstremt hurtig, men kræver desværre også at de enheder den skal arbejde sammen med, er gode, ellerS "stikker" den HEIL AIR af.

m.friis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hvilke enheder vil egne sig til dette projekt se nedenstående (navn, model osv.) gerne med en kort begrundelse….Lydbilledet må gerne ligge tæt på ESS AMT dog med en strammere bas

Casey skriver

HEIL AIR diskanten er supergod og ekstremt hurtig, men kræver desværre også at de enheder den skal arbejde sammen med, er gode, ellers "stikker" den HEIL AIR af.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Maj 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Mange 8" enheder kan sagtens anvendes op til ~2kHz. Da du søger stram bas, vil en lukket boks være det oplagte valg - eventuelt et system med akustisk ventil.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes