Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 08:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken 8" sub enhed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg mangler en mindre subwoofer, til mit surround setup.

Jeg planlægger at bygge én som lige akkurat kan være under reolen i stuen, så derfor kan det kun blive til en eller to 8" basser.

Men hvilke sub enheder bør jeg overveje?

Har kig på sls og hds fra peerless. Nogen der kender forskellen på de 2 enheder, lydmæssigt?

Er åben overfor ukendte og eksotiske mærker hvis det er.

Har maks 105 liter til rådighed! (Et OK stort kabinet, men fladt)

Min oprindelige plan var at bygge en sub med to 8" sls enheder, og drive dem med Hypex 2.0 forstærker. Men har det bedre med lige at tjekke markedet ud, inden jeg går i gang.

Mvh Christian

Til top Vis -Chiller-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Chiller-

kagemand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hvis dit bugdet rækker, villle jeg foreslå 4 stk vifa m21wp-00-16, de kan købes til 399 kr. stykket hos q-sound.dk, så skal du lave et isobaric/compound system så for du en subwoofer der kan gå ned til cirka 30 hz i et basreflexkabinet på 70 liter. 

Til top Vis kagemand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kagemand

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Det er lige lidt over det jeg havde planlagt at spendere.. Havde nok regnet med en 1000 kr på enheder. +- et par hundrede kroner

Men jeg er da åben for ideen. Er det noget du har afprøvet? Hvordan konstrueres en sådan isobarisk subwoofer med 4 enheder?

Mvh Christian 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

To stk SLS 213 SWR 39 115 THSX AL 8 OHM   -   830667 skulle kunne ramme godt 30Hz i et lukket kabinet på ~70 liter internt volumen, når du bruger forstærkerens mulighed for 6dB EQ'ing. I praksis vil det være fint til de fleste formål. Du skulle kunne få plads med de 105 liter (som jeg formoder er inklusive kabinet). Ellers smid lidt ekstra dæmpning i boksene...

Da der er tale om en surround subwoofer, kunne du eventuelt lave boksen med disse enheder som basrefleks. Det vil kunne give ekstra skub i bassen, på bekostning af præcisionen - men den betyder ikke nødvendigvis så meget til film. En refleksboks vil kræve lidt beregninger, men det er heller ikke det store problem.

HDS enhederne er fine, men deres lave Q gør dem lidt svære når det drejer sig om sub-brug. De er osse ved at udgå.

I en isobarisk boks kobler man to enheder sammen, så de virker som én. Fordelen er, at man stort set kan halvere boks-volumen. Til gengæld halverer man osse følsomheden, og har derfor (i teorien) brug for den dobbelte forstærkereffekt.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

En løsning med 2 sls'er i hvert sit 25 liters basrefleks kabinet, er det der frister mig mest lige nu... Nu skal jeg så bare have fundet en ordenlig forstærker...

Der er selvfølgelig Hypex, men de passer sig ikke så godt til mit projekt, da jeg ikke har mulighed for at placere forstærkeren på frontpladen, og jeg overhovedet ikke har mulighed for at komme ind bag forstærkeren.

Defor ville det være kanont med en forstærker der har et løst betjeningspanel.. Har fundet tre stykker der har dette. En billig og 2 dyre:

Rila SW-5000: 1695 skr

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=101

INOSIC RAS 300: 545 euro

http://www.inosic.de/RAS-300.htm

Sitronik vp 300d: 544 euro

http://www.sitronik-industrie.de/frontend/dyn,pmode/eshop/sh op.php?rub=h1&sub=subwoof&shopy=db53fca1f4245340abd5 d4ff0cc27a78

Hvor sitronik'en nok virker mest interresant. Men Rila'en er bare så meget billigere!?

Nogen der kender andre alternativer?

Mvh Christian

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej -Chiller-

Hvorfor har du kke plads til forstærkeren i forpladen? Hvis det er pga. af højden kan du lave et lille vinkel snit i ht. boxen så forstærkeren læggges eksv. i et 45 graders snit. Du har ikke oplyst max. mål på ht., oplys dem venligst, da det måske hjælper lidt på inputs. Vedr. dybden af ht. skal du trække lidt fra, så de ikke står klods op ad væggen, der er ikke meget af gi' af ved en 30 cm dyb reol.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Kunne godt lægge et skråt snit således der er plads til den forrest, men synes ikke det kommer til at se godt ud med forstærkeren siddende på fronten. Der skal jo også lige være et strømkabel og et phonokabel til forstærkeren!

Maks målene er: (ydre) hxbxd  21,7x126,5x40cm = 82 L internt..

Har overvejet to hypex DS1,2 i stedet. Hvor jeg så, ved hjælp af en låge i kabinettet, har adgang til forstærkerne. (Se billede)

Hvad ville være at foretrække: 2 DS1.2 eller én DS2.0.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Maj 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Du kan jo lave en "stof" beklædt forplade der dækker det hele, skjuler din kabelføring (kan jo føres ud i siden). Tror ikke du behøver at bekymre dig om varmeafledningen, hvis det er en klasse D forstærker. Har selv Sub's med 230W forstærkere, og ved fuld skrue bliver de ikke mere en ca. 35 grader.

Mvk/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have fineret, eller lagt en form for vinyl på fronten, så farven passer med min reol...

Tror jeg starter med en enkelt sls 8" og en hypex DS1.2, så kan jeg altid udvide den til 2stk's hvis jeg synes det bliver nødvendigt...

Jeg går igang med projektet umiddelbart efter d. 1. Så der skal nok komme billeder osv...

Mvh Christian

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Maj 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

SLS er en subenhed

HDS er en basenhed.

Det er forskellen. HDS udgår IKKE, de får bare nye membraner (PP eller Nomex). Jeg har lejet med HDS 8 i 24liter refleks og det gik fint til hifi. Men til bio er SLS nok bedre, da slaglængden er længere.

Jeg vil mene der er nok sagt i 1.2, men man får en del mere indstillngsmuligheder ved 2.0. Så man skal bare gøre op med sig selv hvad man har brug for.

Held og lykke med projektet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes