Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 11:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: fountek diskanter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Har nogen af jer prøvet Fountek diskanter?

Jeg har ledt efter dimensioner på model JP3.0 samt neoCD3.0 (udvendig diameter) men har intet kunne finde. Ligger nogle af jer inde med info?

Hvordan er de sammenlignet med Visaton MHT12 eller B&G neo3 hvis nogen har prøvet dem.

Mvh Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg jo nok ikke den mest upartiske til at fortælle om Fountek Diskanter da jeg forhandler disse, men jeg har brugt både JP3.0 og NeoCD3.0 i flere forsøgsopstillinger, samt i noget DIY, med yderst tilfredsstillende resultat.

Det er 2 forskellige diskanter, JP3.0 kan under de rigtige forhold yde enestående detalier og homogenitet, men den er lidt svær at arbejde med på grund af det tynde foldede bånd. JP3.0 kræver at man deler ved min 2.500Hz / 18dB, da båndet ellers risikerer at deformere.

NeoCD3.0 er lettere at arbejde med og har stadig beholdt de fleste af de dyder JP3.0 også har. NeoCD3.0 er lættere at integrere da denne kan deles fra 2.500Hz / 12dB, og dette giver nogle andre fordele frem for JP3.0'ern, med hensyn til sammen sætning af delefilteret.

Både JP3.0 og NeoCD3.0 har samme udskæringsmål, og en front diameter på 110 mm. jeg kan sende dig udskæringsmålene (tegning) på en e-mail, hvis du ønsker det.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Sjovt! Jeg sad lige og skulle til at lave et indlæg om disse bånd, for at spørge om det samme.

Jeg har i lang tid være tilfreds med min Scan-Speak 9700/18W8546 løsning, men leder nu efter et endnu højere niveau. Og så er min interesse faldet på bånd, og så er Fountek svære at komme uden om, når prisen tages i betragtning.

Spørgsmålet er så bare hvordan de yder i forhold til Scan-Speak 9700/9900, der jo hører til blandt de bedste klassikere.

Jeg har kig på NeoCD2.0, og har en ide om at parre den med to Scan-Speak 18W8546-00. Dertil kommer så to bassektioner, med hver 2xScan-Speak 10" (25W8565-00) i isobarisk. Jeg har to aktive delefiltre, hvoraf jeg bruger det ene til bassen. Det andet kunne jeg passende bruge til båndet og mellemtonerne.

Men er det her noget der holder, og vil det kunne slå min nuværende 9700 og 18W8546?

Erfaringer søges! Og gerne kommentarer fra dig @Gorm.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Maj 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Den største fordel jeg umiddelbart kan se ved NeoCD modelerne, er at de er ukorrogeret. Problemmet ved korogerede bånd er, at kraft påvirkning på båndet bliver helt skæv.Det kan faktisk bevises ved målinger.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

NeoCd2.0 er en helt igennem god enhed, der har en fornuftig linearitet i frekvensgangen, jeg er pt. ved at lave en DIY højttaler hvor i NeoCD2.0 og NeoPro5i skal afprøves op i mod hinanden. NeoCD2.0 har jeg afprøvet i et par opstillinger, og her gjore den det rigtigt godt, den er forholdsvis let at arbejde med, på grund af den kan deles fra 2.000Hz/12dB. Lyden er meget sammenhængende og homogen, med rigtig god dynamik og detaliering.

Men om den kan slå din nuværende 9700 Scan-Speak diskant, er et godt spørgsmål Daniels. Da det er to meget forskellige typer diskanter kan man ikke lige umiddelbart sige den ene er bedre end den anden, da de har hver deres fordele (bånd kontra domer). Men NeoCD2.0 bånddiskanterne er hurtige, luftige, dynamiske og meget transperante. Men der er svært at beskrive, det skal faktisk høres, og her vil man blive overrasket over hvor tydeligt detalier, som f.eks. anslag på strenge, bækner, triangler og lignende er, uden det bliver metalisk(ubehageligt).

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

OK tak for svar. Det lader til jeg må prøve sådan nogle til mit næste projekt.

Sjovt nok er jeg, ligesom daniels, interesseret i at vide hvordan de lyder i forhold til eksempelvis Scanspeak 9500 og Vifa XT35TG30 ringradiator, som er dem jeg bruger på nuværende tidspunkt.

Andre: Hvad betyder ukorrogeret?

Tubeman

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

@Tubeman
Tror han mener "ukorrigeret".

Det er faktisk ret sparsomt, hvad jeg har kunnet finde af information om Fountek til DIY.

Er der nogen der kender kommercielle højttaler, hvor disse enheder er brugt?

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Nemlig .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Daniels: OK tænkte nok at det var ukorrigeret, men var ikke sikker.

Bliver enhederne ikke brugt i Aurum cantus eller hvad det nu er de hedder.......?

Mvh Tubeman

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Arum Cantus bruger deres egne enheder, disse ligner dog til forveksling Fountek's diskanter, og kommer også fra Kina, og koster væsentligt mere, men om de er i familie ved jeg ikke.

Tubeman: jeg har et par DIY højttalere med NeoCD3.0 diskanter og eksternt delefilter, disse kunne du da godt prøve at lytte på, så du kunne sammenligne lidt med dine favorit domer. (bruger selv XT25TG30-04, PL27TG05-06 og D260 til sammenligning)

mvh Gorm

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tror Aurum Cantus laver deres egne bånd. Har ihvertfald set nye Aurum Cantus bånd til salg hos flere forhandlere.

http://www.e-speakers.com/products/ac-ribbons.html

De ligner godt nok hinanden på udseendet.

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Ok Gorm, bor du ikke i Vejle? Jeg bor jo i Odense, så der er ikke så langt. Jeg vil gerne tage et lyt til dem en dags tid, så kan jeg måske samtidig få oplevet din pladespiller

Mvh Tubeman

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Ja, vi må lige finde en dato, så du kan høre Fountek diskanterne i aktion, evt. med DIY pladespilleren og DIY rørriaa'en som kilde.

mvh Gorm

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Skriv endelig en mini-anmeldelse af dem efter testen.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 12 Maj 2005 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

Lille kommentar: 'korrogeret' hentyder til harmonika-foldningen af båndet, som gør det muligt for det at bevæge sig. Om det er nødvendigt at korrogere ved ren HF-gengivelse, er et spørgsmål.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 Maj 2005 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Lille kommentar: 'korrogeret' hentyder til harmonika-foldningen af båndet, som gør det muligt for det at bevæge sig. Om det er nødvendigt at korrogere ved ren HF-gengivelse, er et spørgsmål.

Man kan godt lave et ukorrogeret/korigeret bånd, der kan gå langt ned i mellemtonen. Man skal bare bruge det rigtige materiale som bærefolie.Fountek diskanterne er vist også lavet som en sandwich af alu og ?.Så mit svar er det behøver man ikke.

MVH 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Fandt lige en side, hvor der bliver gjort flittigt brug af Fountek bånd: http://www.selahaudio.com

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Den største fordel jeg umiddelbart kan se ved NeoCD modelerne, er at de er ukorrogeret. Problemmet ved korogerede bånd er, at kraft påvirkning på båndet bliver helt skæv.Det kan faktisk bevises ved målinger.

MVH 

Den udtalelse må du godt uddybe lidt Andre?

Feltstyrken er størst langs magneten. Derfor vil en alumembran blive påvirket kraftigst der. Gør man det med en flad alumembran opstår der metaltræhed i midten og den flækker på langs.  Hvis ikke det giver forvrængning....?

Ved at korrugere den får man en slags "trekant-konstruktion" så det hele bliver mere stift. Samtidig fjerner man den raslende lyd der er i et plant stykke alu.

En flad konstruktion kan kun anvendes når man har en form for basismateriale samt en jævn manetstyrke over hele magnetostaten (det er ikke længere et bånd). Det kræve at magneterne monteres bagved eller foran membranen og er ikke noget godt alternativ.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Maj 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Andre skrev:

MVH 

Den udtalelse må du godt uddybe lidt Andre?

Feltstyrken er størst langs magneten. Derfor vil en alumembran blive påvirket kraftigst der. Gør man det med en flad alumembran opstår der metaltræhed i midten og den flækker på langs.  Hvis ikke det giver forvrængning....? 

Ved at korrugere den får man en slags "trekant-konstruktion" så det hele bliver mere stift. Samtidig fjerner man den raslende lyd der er i et plant stykke alu. 

En flad konstruktion kan kun anvendes når man har en form for basismateriale samt en jævn manetstyrke over hele magnetostaten (det er ikke længere et bånd). Det kræve at magneterne monteres bagved eller foran membranen og er ikke noget godt alternativ.

Du han fjerne metaltrætheden ved at fjerne metallet fra midten af lederen.

En korrektion vil fjerne rasleriet fra et bånd uden bære folie. Men kraftpåvirkningen , er vinkelret på magnetfeltet. Og et korrugeret er kun vinkelret på magnetfelt, nøjagtigt i top og bund på korrektionen.Det giver forvrægning.Derfor bruger jeg papir, da det dæmper godt.

Så tror jeg også, at man går for meget op i, at magnet feltet skal være helt jævnt. Da et lukket bånd med stort areal praktisk taget ikke bevæger sig. Det gør åpne bånd

MVH   

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 24 Maj 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Hej Andre - tak for dit svar

Du han fjerne metaltrætheden ved at fjerne metallet fra midten af lederen.

Så går det da først helt galt! Med luft mellem de 2 bånd vil de dreje i magnetfeltet! Så kan man da tale om forvrængning.

En korrektion vil fjerne rasleriet fra et bånd uden bære folie.

Hvilken form for korrektion snakker du om? Er det en elektrisk korrektion?

Men kraftpåvirkningen , er vinkelret på magnetfeltet. Og et korrugeret er kun vinkelret på magnetfelt, nøjagtigt i top og bund på korrektionen.Det giver forvrægning.Derfor bruger jeg papir, da det dæmper godt.

Forstår hvad du mener, men er ikke enig. Der opstår en vektor kraft som ikke er vinkeltret på båndet, men da denne vinkel er meget lille, vil påvirkningen blive omsat til en bevægelse vinkelret på båndet. I forhold til de bevægelser vi taler om er båndet "stift". Det kan simpelthen ikke flytte sig på anden måde. Den evt. forvrængning du taler om, kan kun opstå hvis båndet  er så kraftigt korrugeret at der ligger vandrette foldninger i magnetfeltet. I så tilfælde får vi en air motion transformer - og det er noget helt andet.

Iøvrigt taler den generelt høje følsomhed og lave målte forvrængning i gode båndhøjttalere imod din teori. Se f.eks. målingerne i det tyske Klang udn Ton. Her er det hver gang de dyre bånd, der har den laveste forvrængning.

Så tror jeg også, at man går for meget op i, at magnet feltet skal være helt jævnt. Da et lukket bånd med stort areal praktisk taget ikke bevæger sig. Det gør åpne bånd

Det gør åbne bånd heller ikke! Spiller jeg på mine bånd helt alene, står de helt stille selv ved høje lydtryk. Der deles ved ca. 1.800 Hz med et 2. ordens filter. Men hvis man så sætter bas/mellemtone til at spille (meget højt) bevæger de luften omkring højttaleren og det kan få båndet til at bevæge sig lidt. Samme fænomen har jeg observeret på andre højttalere med store magnetostater.

<>Principielt kan man jo også se på, at når et bånd har flere gange større areal end f.eks. en 1" dome (som ikke bevæger sig), hvorfor skulle båndet så gøre det?
.

MVH   

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum