| Forfatter |
|
AndersJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der et eller andet godt fif til at rense spidsen på en loddekolbe? Der
er tale om en kombi af brændt plastik og loddetin (lån aldrig din
loddekolbe ud).
Jeg kunne self. skifte spidsen ud, men den er kun to måneder gammel
så ville være lidt surt.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slib den lidt med en fil eller sandpapir, og fortin den derefter.
Spidsen holdes bedst ren under arbejdet med et stykke køkkenrulle til aftørring. Våd svamp bruges ofte, men er ikke optimalt.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
AndersJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 11 Maj 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, synes bare jeg havde hørt noget med at man ikke måtte slibe
spidsen.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Proffe folk anvender eksv. en 80W/24V Weller kolbe, men der er jo en helt anden prisklasse med udskiftelige spidser der rækker fra 0,4mm - til over 6mm og temperaturer op til 450 grader.. så med den kan du også svejse din gamle bil;-)
Du skal bruge en proff. loddesvamp, - pris ca. 25 kr. og husk den skal være våd før brug (alm. vand er ok) SLIB ALDRIG på en loddespids! den er overfladebehandlet! Brug evt. en skalpel forsigtigt, og skrab de værste plastic/urenheder af før brug.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der ikke er skader på selve spidsen, så er det bare at varme den op og tørre den af.
Er spidsen skadet, så er der ingen problemer i at slibe den lidt og give den en frisk fortinning.
Prøv som nævnt et stykke køkkenrulle i stedet for den våde svamp. I øvrigt ef fif jeg har lært på loddekursus i lodning efter militære specifikationer. Her må en våd svamp simpelthen ikke anvendes.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det der køkkenrulle skal det være vådt eller hur?
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Hvis der ikke er skader på selve spidsen, så er det bare at varme den op og tørre den af.
Er spidsen skadet, så er der ingen problemer i at slibe den lidt og give den en frisk fortinning.
Prøv som nævnt et stykke køkkenrulle i stedet for den våde svamp. I øvrigt ef fif jeg har lært på loddekursus i lodning efter militære specifikationer. Her må en våd svamp simpelthen ikke anvendes.
Mvh,
Karsten
|
|
|
skal man også hænge sig i at man ikke må spise citrus frugter 14dag før 
hvad skulle der kunne ske ved at bruge svamp ? skal jeg hjem og lode om  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
Hej.
Det der køkkenrulle skal det være vådt eller hur?
mvh. Per.
|
|
|
Nej, det skal ikke være vådt.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Hej,
Proffe folk anvender eksv. en 80W/24V Weller kolbe, men der er jo en helt anden prisklasse med udskiftelige spidser der rækker fra 0,4mm - til over 6mm og temperaturer op til 450 grader.. så med den kan du også svejse din gamle bil;-)
Du skal bruge en proff. loddesvamp, - pris ca. 25 kr. og husk den skal være våd før brug (alm. vand er ok) SLIB ALDRIG på en loddespids! den er overfladebehandlet! Brug evt. en skalpel forsigtigt, og skrab de værste plastic/urenheder af før brug. Nemlig! Spidsen på, ihvertfald de lidt finere typer er guldbelagt, men med knivbladet kan man sagten skrabe kalk og urenheder væk imens den er varm, uden at skade overfladen...
Mvh/Mik112
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
hvad skulle der kunne ske ved at bruge svamp ? skal jeg hjem og lode om 
|
|
|
Hvis ikke det skal ud at flyve, så går det nok
For det første vil der næsten altid sidde en dråbe "gammelt" tin tilbage på spidsen efter svampen er brugt, desuden afkøler vandet spidsen en del, så det er sværere for temperaturen at stabilisere sig.
Personligt bruger jeg papiret fordi jeg synes det er en lettere måde at holde spidsen ren på.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
En proff kolbe bruger mindre end 3 sekunder fra 20-375 grader!
mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Mvh,
Karsten
Rent Ævl - beklager.
Var det et A.. kursus du var på?
Hvis du har betalt for det kursus så be' om dine penge retur.
Vil gerne lige se 1 stk. amerikansk Mil. QC gut komme forbi og sætte et x udfor veryfy 1 stk. køkkenrulle og din lodning;-)
Er loddespidsen anløben eller nedbrændt er det ud med spidsen og på med en ny. Billige loddekolber til 50-200 kr. med ren kobberspids kan man selvfølgelig fifle lidt med, og lykkes det ikke er det bare op i tagrenden med dyret, det er alligevel der den har sit job.
Mvh/Mik112
| |
|
| Til top |
|
| |
Only2channel Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger
Bruger siden: 09 Maj 2005
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja må jeg ikk godt få ad vide hvilke kursus det er ? Nu har jeg siddet og loddet militære ting i temmelig lang tid, før i tiden og der brugte vi da vand - godt nok destilleret vand, men det er der da INGEN problemer i, overhovedet.
Sliber du på en loddespids, så sliber du overfladebehandlingen af, men du kan da godt lodde videre med den - bare med EVT nedsat kvalitet i lodningen og så kan du være sikker på at spidsen ikke holder ret længe.
Hvis ikke den overfladebehandling var så vigtig, kunne man jo bare bruge et stykke kobber som loddespids - men det kan man ikk.
Kan du ikk få "snavset" af, ved at varme loddekolben op, tørre med en fugtig svamp/klud og evt skrabe LET med et barberblad - ja, så er der KUN den vej som MIK112 siger - UD MED DEN OG EN NY PÅ.
Det med at slibe på spidsen er en gang fis, det må være amatører så det vasker sig - måske noget man kan gøre til sine allerførste små byggesæt 
Og JA - pengene tilbage fra det kursus - lærte i også at klippe overskydende ben af EFTER lodning 
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart at andre end jeg ved hvordan en lodning bør udføres, men man skal lige huske at afklippe kompenent ben-længden til ca. 1,5 mm målt fra loddeøen på printet før lodning påbegyndes.
Ved lodning på print med leadede komponenter bruges typisk en tin/bly blanding på 60/40 og diameter ca. 0,7-1mm (loddespids ca. 1-2mm) med indbygget fluss,- typisk 4-5 små fluss-kanaler inde i i tinnet, loddekolbens temperatur bør være ca. 375 grader.
SMD (oveflade monterede) komponenter er ikke ikke for folk uden rimeligt kendskab til lodde teknik.
Ved lodning af større komponenter - eksv. delefiltre med store spoler osv. anvendes tin med en diameter på ca. 1-1,5mm. Her kan en større spids anbefales (ca. 3-5mm) og kolbens temperatur ca. 400 grader.
Og husk så den loddesvamp, - med vand på! ingen renhed på spidsen = dårlig lodning = fakta!
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, ikke at jeg gider kværulere over emnet, men jeg tvivler på at Anders bruger en dyr loddekolbe eller lodder kritiske komponenter. Det bedste er naturligvis en ny spids, men har men ikke en ved hånden er det bedre at slibe end at lodde med en skadet spids.
Jeg er egentligt også ret ligeglad om hvordan folk holder deres loddespidser rene, men siger bare hvilken metode jeg bruger og er godt tilfreds med.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej StudioSound,
Jamen vi skal da ikke "kvæluere", mener at vi i dette forum skal give vores viden videre. Ville du eksv. investere i en forstærker der er "slagloddet" med en hulens masse kolde lodninger til følge?
Anders har måske behov for at lave en enkelt lodning for at udbedre en fejl, og her giver dig selvfølgelig ret i at Anders ikke har brug for noget til 4000 kr. Men når nu tråden er i gang synes jeg at han og andre bør få et par råd med på vejen.
Måske opfinder han verdens bedste forstærker, og så kan han jo ligeså godt lodde den ordentlig fra starten;-)
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
næh - der er aldrig godt at slibe !
At du er tilfreds med det, er da iorden, men ikke at anbefale andre det - for det er forkert.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 13 Maj 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra: http://www.cooperhandtools.com/brands/electronic_application s/Weller/instructions/Tip%20Care%20and%20Use.pdf
Proper tinning also optimizes tip life. Most tips consist of a copper base material, plated with iron to prevent erosion. Iron, however, tends to oxidize rapidly. When oxidation occurs, the tip becomes covered with a black or brown scale, which will not wet with solder - greatly reducing heat transfer. This is commonly known as “burn-out”. Burned out tips are usually discarded, though they may often be cleaned carefully with a fine abrasive and retinned.
To prevent burn out, always keep the tip tinned with a thin coat of solder - not only during soldering but also when the iron is sitting at idle in the holder. Very often, an operator will wipe the tip clean before returning the iron to the holder and will not retin the tip until starting the next soldering task. This will cause rapid burn out. Also be sure to tin new tips as soon as they are heated to the solder melting point; otherwise, they can burn out within minutes.
EDIT: Nå ja, når nu spidsen er belagt med jern som ikke må ruste, hvor genialt er det så at dyppe den i vand.....
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære StudioSound, Karsten
Weller's anskuelser er måske lidt ambivalente, de vil selvfølgelig sælge spidser, svampe, komplette loddestationer, kolber og powersuply's for disse, udloddestationer osv. osv.. Flere af deres modeller er de facto STANDARD i indstrien (ikke meget salg til private fuskere, da en start loddekolbe med spidser og tilbehør koster i omegen af 4000 kr. - og.....for det beløb ka' man jo ligeså godt købe en ny amp;-)
Har du en kolbe der kører i døgndrift nedbrydes spidsen med huller til følge indenfor 2-3 dage og op til 4 uger alt efter størrelse og anvendelse, og her kan du så købe dig fattig i dit loddetin...eller hvad du ellers har i posen af mirakkelmidler SÅDAN EN SPIDS KAN IKKE REDDES!!! ud med spidsen og på med en ny, pris ca. 40-70 kr. excl. moms.
Beklager, men mere end 35 år som bl.a. Mil. certificeret kolbesvinger gir' lidt erfaring., men jeg er selvfølgelig åben overfor køkkenruller, pandebånd, indtørrede loddesvampe, svedremme eller hvad man elles kan tørre dyret af i.
Nå... skal lige læse de andre 453 indlæg.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Maj 2005 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du hørt om at vand fordamper ved høj varme ? - vand koger ved 98 grader og en loddekolbe er jo EN ANTYDNING varmere.
Jern ruster ikk på under 3 sekunder - kom igen min ven
|
| Til top |
|
| |