Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SUB til Hi-Fi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 24 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2003 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe gået med tanken om at bygge en Sub Woofer til Hi-Fi, men er blevet meget forvirret over alle de indlæg om Sub's i dette forum der hver gang fortæller noget forskelligt om Sub konstruktioner.

Jeg kan se at mange hælder til XLS 10" eller 12", men har jeg forstået det korrekt, at de mest er til bulder surround, og ikke er specielt gode til Hi-Fi/musik.

Det er næsten en regel at man skal have en 500 Watt RMS, ja helst en 1000 Watts RMS forstærker til en Sub ellers kommer der ikke en lyd af bassen, og det forstår jeg heller ikke for min stereo forstærker er på 60W RMS, og den spiller da r.... ud af bukserne på en... Der må være en balance mellem fornuft og handling.

Hvordan fungerer det med de slave basser og deres vægt? Har det noget med volumen på kabinettet eller musikstil at gøre? Er der nødvendigt med en slave, og hvis, hvorfor er der nogle der bruger 1-4 slaver.

Jeg har set på en 10" Scan Speak 25W8565-00 eller 01 og Vifa PL26. Er der nogen som har erfaring med dem som Sub. De kan jo også bruges med slave eller ikke.

Hvordan ser det ud med en basport eller skal jeg vælge et lukket kabinet. Hvad er nødvendigt for at opnå den bedste Sub. Størrelsen på kabinettet må vel være ca. 45-50 liter med kraftige afstivninger?

Jeg hører meget gerne nogle kvalificerede svar.

Til top Vis Møffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Møffe

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 September 2003 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv igang med at bygge en sub baseret på en aktiv 12" xls og 2 passive 12" xls.

Slaverne fungere grundlæggende som en basport. dvs. den dybeste bas der plejer at komme fra porten/portene kommer fra slaverne istedet (kort fortalt)

Jeg har valgt at bygge et slave system fordi jeg syntes det er mere rent og kontant i sin gengivelse, men det er jo en smags sag. og for at undgå portstøj.

Om du skal lave en lukket eller en slave eller en portet sub kommer helt og holdent an på hvad du skal bruge den til. Hvis det udelukkende er til Musik brug (og musikken ikke er tekno) så får du nok den bedste og reneste bas ud af et lukket system. det vil dog ikke ikke kunne gå så dybt som de to andre systemer. Hvis du både skal bruge subben til musik og film så er der nok ikke nok dybte i et lukket kabinet (med mindre du bruger en rigtigt voldsom forstærker og en sub EQ) og så ville jeg personligt vælge et slave kabinet, da jeg syntes det lyder langt bedre end et portet kabinet (Igen bare min smag, der er sikkert mange der er uenige med mig) og fordi det er lettere at regne på og få til at fungere ordenligt for en ikke garvet højtaler bygger....som mig selv

Jeg kender desværre ikke noget til nogle af de to enheder du nævner. men jeg har prøvet at arbejde med andre enheder fra begge fabrikanter og de laver begge rigtigt gode enheder, men skulle jeg vælge mellem de to enheder ville jeg nok vælge enheden fra scanspeak, da det er deres enheder jeg har opnået det bedste resultat med af de to mærker.

find dig noget gratis subwoofer software på nettet (f.eks. Unibox eller subsim osv.) og prøv at simulere lidt på de enheder du er interreseret i så får du nok et bedre indtryk af hvilke enheder egner sig bedst til dit behov.

held og lykke med projektet, og lad endelig høre fra dig om hvordan projektet skrider frem

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 September 2003 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej Møffe

Jeg roder i øjeblikket med VIFA's PL26WR09-08 bas, denne 10" bas spiller fornuftigt, endda så fornuftigt at den skal udgøre det som subbassen i mit Hi-Fi projekt, se evt. under "Side monteret bas". Nu har jeg lavet flere forsøg og målinger med denne bas, og kan kun sige god for denne.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 September 2003 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen, men jeg hører stadig gerne fra andre!!

Jonnravn

Jeg vil downloade programmerne og lege lidt med dem for at finde den rigtige enhed. Og mit ønske er nok musik og film, men jeg er lidt i tvivl om størrelsen på en sub for jeg har set størrelser fra 30-65 liter, men afhænger det af hvor langt den kan gå ned i Hz. Gælder det samme ved slave system.

Gorm

Har jeg forstået det rigtigt at du bruger PL26 i siden på dit projekt.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2003 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Generelt får du dybere bas jo større du laver kabinettet (du løber dog nok ind i problemer med at subben kommer til at kræve endnu mere power, plus bassen risikere at bliver langsom og svampet, jo større kabinettet bliver) . Men skal du lave et lukket kabinet som går lige så langt ned som et slave eller reflex-port kabinet så bliver det et kæmpe kabinet.

Hvis du går efter så lille et kabinet med så dyb en bas så muligt så kommer du nok længst med et slave system.

Jeg har regnet ud at jeg med min XLS enheder i et kabinet på 35 Liter (40*40*40L) får en frekvens gang der går ned til ca 29Hz (-3db)/ 24Hz (-6db). Jeg kan da også lige nævne at den vil blive drevet af en 400watt digital forstærker (den samme der sidder i Jamo's D8sub).

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 16 September 2003 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Ja det er sandt Johnny, jeg bruger PL26WR09-08 enheden til side montering, den får så lov til at arbejde helt op til 125 Hz - 150 Hz, hvor den så bliver skåret rimeligt kraftigt for ikke at blande sig for meget med de andre enheder. Kabinet størrelsen bliver på omkring 75 Liter og af basreflex typen, dette giver -3 dB ved 32 Hz og -6dB ved 24,5 Hz.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Sendt: 16 September 2003 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har "rodet" med en sub igennem længere tid og nu er prototypen parat. Den går ned til 5Hz uden fasefejl, det viser nærfeltsmålinger.
Eks. giver portede subs og subs med slaveenheder 180 graders fasefejl i basområdet, det er yt og kun til amatører.

Brug lukket kabinet og masser af ICEpower med Linkwitz transform, der er ikke andet som spiller rigtigt. Delefiltret skal være 2. ordens, når subwooferen placeres imellem begge front ht.
Hvis den placeres udenfor dette felt, kan 4. ordens være nødvendigt, men som alle ved, så ødelægges impulsresponsen af filtre større end 2. ordens.

Mvh,
Peter
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 16 September 2003 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Man placerer ikke nogen sub. mellem højttalerne, men en ved hver højttaler (helst under eller i højttaleren), MAN siger godt nok, at bas informationer er svære at lokalisere, men bassen indeholder altså nogle informationer, som gør helhedsindtrykket bedre hvis der er en sub ved hver højttaler. Der er vel heller ikke meget musik, der indeholder ret meget information under 20Hz, og når man når ned på 20Hz eller der under, så får man ofte problemer med stående bølger i rummet.

mvh Gorm

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 September 2003 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

-

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 September 2003 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Peter-AR

Hvad er det for nogle enheder du bruger.

Jonnravn

Hvor har du købt den 400Watt digital forstærker.

Jeg gad stadig godt høre lidt om valg af enheder. For det må da være udgangspunktet i ens projekt.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2003 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

forstærkeren har jeg købt (sammen med enhederne) af Knud Søndergaard som brugte enhederne i en artikel i "High Fidelity" en gang sidste år. forstærkeren var en han havde liggende efter at have testet en af Jamo's proto-typer til D8 subben.

Hvis du mangler en forstærker løsning til din sub. så er der mange at vælge imellem på markedet. kik bare på www.danskaudioteknik.dk  www.dynabel.no eller www.frequence.dk.

En rigtig led kombination (hvis pengene ikke er noget man bekymre sig om ville være at brokoble 2 zappulse moduler, for en total effekt på 800-900Watt i 8 Ohm. og så bruge en thommessen subway XS til at styre subben med.... det ville ganske vist koste omkring 7000kr for den løsning men så havde man vist også watt nok.

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Sendt: 16 September 2003 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej Møffe,

Jeg bruger Scan Speak og årsagen er simpel.

Hverken poly (plastik) eller alu cone passer til min smag, det lyder kunstigt, men til mine øre kan kun Scan Speak med coated pap-membran spille korrekt. Jeg tror i øvrigt også Vifa med coated pap kan spille godt, men nej tak til poly og alu. Ja, Scan Speak tilbyder også Alu, men nej tak til mig, jeg har hørt dem, materialet klirrer for meget til min smag. Poly cone spiller så jeg kan høre det plastik de er lavet af, ej heller min kop te. Vifa har for stram surrounding, men jeg mener ikke det betyder noget som helst, hvis de får Watt nok, og de kan jo tåle det. Hvis jeg skulle vælge efter tegnebogen, så ville jeg nok vælge Vifa. Ellers ville jeg vælge Scan Speak, uanset pris.

21W8555-01 er en god enhed. Næste gang bruger jeg nok måske 6 stk. 10 tommer med et par tusinde watt ICEpower i et balanceret kabinet. Ja, det skal vel være vildt

PS: F3 kan man selv bestemme ned til 5 Hz. Det kræver bare masser af power
Mvh,
Peter
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 17 September 2003 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

For oplysninger om en sub til hifi brug skriv til  djmj64@hotmail.com.

Til dette anbefaler jeg ikke Peerless XLS men en anden model der hifimæssigt giver bedre neuancering samt dybere bas gengivelse selv i et lukket og passiv system!!.. ( f-6 ved 20 Hz. )

mvh

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

Møffe
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 September 2003 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Peter-AR

21W8555-01, er den stor nok. Jeg tænkte jo mere på en 10" sub 25W8565-01 i en sub konstruktion.

Men 8" er set før!!

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 September 2003 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

Hej Møffe.

Til en ren hifi sub (der ikke må være alt for stor) vil jeg anbefale en JBL e120 (12tommer) enhed i et portet kabinet efter jbls anvisninger. Det vil give dig en hård, hurtig og precis bass. Hvis du så sætter en Crown K2 foran  bliver det nok ikke bedre :)...det er hvad de professionelle bruger...

Hvorfor nogen vælger at bruge slaver har jeg endnu ikke hørt et lydmæssigt argument for. Det kan øge systemets belastbarhed, men det er hvis også det..

Peerless xls er en god allround enhed der ikke koster meget og kan klare en del tæsk..men hvis målet er en ren hifi sub ville den ikke være på min liste over muligheder.

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 18 November 2003 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Hej Møffe.

Til en ren hifi sub (der ikke må være alt for stor) vil jeg anbefale en JBL e120 (12tommer) enhed i et portet kabinet efter jbls anvisninger. Det vil give dig en hård, hurtig og precis bass. Hvis du så sætter en Crown K2 foran  bliver det nok ikke bedre :)...det er hvad de professionelle bruger...

og hvis de profe bruger det er det automatisk det bedste til hjemme brug

Hvorfor nogen vælger at bruge slaver har jeg endnu ikke hørt et lydmæssigt argument for. Det kan øge systemets belastbarhed, men det er hvis også det..

ja, eller lav afstemning i et lille kabinet ! til film bruge er det da genialt. men sådan er behov jo forskellige.

Peerless xls er en god allround enhed der ikke koster meget og kan klare en del tæsk..men hvis målet er en ren hifi sub ville den ikke være på min liste over muligheder.

den er på min ! da den kan spille sindsygt højt uden at forvrænge. den er robust, kan tåle næsten alt, og er dansk , det er ikke uden grund den finder vej til mange top kvalitets systemer, og bruges både til hjemme anlægs ht'er og til auto.

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 18 November 2003 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har lige bygget en sub med JBL´S LE120-H og der må jeg sige at det spiller kanon til musik.
meget bedre end en almindlig.aktiv

power

poul
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum!

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 18 November 2003 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

hvad er bedre ?

går den dybere, kan den give mere SPL eller ?

Til top Vis poul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 November 2003 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

poul skrev:
Hasselhof skrev:

Hej Møffe.

og hvis de profe bruger det er det automatisk det bedste til hjemme brug

At få min lyd så tæt på masteringen som muligt, dvs høre den som musikeren hørte den det er Hifi (high fidelity) høj troverdighed for mig. Hifi handler om at skabe en autentisk gensansning af det der skete. Det jeg vil genopleve er hvad musikeren skabte og høre det som han gjorde. Og en god måde at gøre det på er at bruge hvad de gjorde. Og jeg har ikke været i et lydstudie hvor de brugte enheder af underkvadratisk type som Xls er. Xls er et godt kompromis mellem pris, lyd og belastbarhed. Men hvis det eneste parametre man arbejder ud fra er optimal lyd, så er den i mine øjne uinteressant. Ikke fordi det er en dårlig enhed overhovedet ikke, den ar bare bygget med andre parametre for øje.

ja, eller lav afstemning i et lille kabinet ! til film bruge er det da genialt. men sådan er behov jo forskellige.

Den eneste grund til at bruge slaver er at øge systemets belastbarhed. Jeg gad godt høre et eneste argument hvorfor en neumatisk drevet slave skulle være godt for lyden.  Jeg har i et par test situationer set en laser accelerations comparator måle nøjagtigheden af en slaves bevægelser kontra signal input. Og det kan ikke lade sig gøre at undgå delay (dvs langsom upræcis bass) da der skal opbygges et neumatisk tryk mellem driveren og slaven før slaven flytter sig. Det tryk opfører sig ligefrem proportionalt med en progressiv spider og kan dermed forhindre overexcursion, det er jo meget godt, men hvis man har brug for det extra headroom burde man have lavet et større system til at begynde med.

Der er så dem der bruger slaven som en seperart radierende enhed, men så er man ude i en ny skov af fase problemer. Plus svært beregenlige indre trykbølger og reflektioner.

den er på min ! da den kan spille sindsygt højt uden at forvrænge. den er robust, kan tåle næsten alt, og er dansk , det er ikke uden grund den finder vej til mange top kvalitets systemer, og bruges både til hjemme anlægs ht'er og til auto.

Har du hørt en sub ala den Power har lavet ? En xls kan på ingen måde hamle op med den til musik. En xls kan give masser af skræld til film bang og brag, men det var jo ikke temaet her. Hvilke top systemer bruger xls ?

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 19 November 2003 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

poul skrev:

hvad er bedre ?

går den dybere, kan den give mere SPL eller ?

nej den går som ikke dybere en aktive gøre det
men lyden fra en 120h er bare så ren selv ved høje lydtryk,der er ikke noget med mudret og upræsis bas.
den er lynhurtig starter og stopper med det samme.du skal noget op i pris før man kan finde noget i samme kvalitet(syntes jeg) selv om du regner efekttrin med.
før du finder en sub du ikke lyder som en sub.

power

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes