Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub forslag/amp spg. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AndersJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Så er den gal igen, nu har jeg gang i sub tanker igen.

Jeg har planer om at bygge en ny sub, jeg har en Rotel RB-870BX til
rådighed som forstærker (ved ikke om i kender den).

Men rotellen har en kedelig begrænsning, da det er en "oppiftet"
udgave af RB-870. Gør det at den minimum skal have 16 ohm
brokoblet...

Så jeg skal have bygget en sub med to enheder, men det har jeg
aldrig prøvet før.

Er der nogle forslag til konstruktioner? Må gerne være noget der ikke
fylder for meget. Selve konstruktionen er ikke et problem da jeg har
min far til rådighed (han er snedker)
Til top Vis AndersJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersJ

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet det selv, men én enhed med dobbeltsvingspoler og svingspolerne i serie, så ender du på ca. 16 ohm. Så er du fri for et så stort kabinet...

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Det er godt nok en dyre løsning, men hvad med en trafo, som har 16Ω på den ene side, på den måde får du overflyttet alt energi og samtidig kan du holde dig til en enhed

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

AndersJ skrev:
Men rotellen har en kedelig begrænsning, da det er en "oppiftet"
udgave af RB-870. Gør det at den minimum skal have 16 ohm brokoblet...

Jeg har lige kigget i den 5 siders manual, der ligger på Rotels hjemmeside, og ud fra den kan jeg ikke se nogen 16 ohms brokoblet begrænsning. Kan du oplyse nærmere?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

AndersJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Der sidder et lille mærkat på bagsiden.

Det er ikke lige til at se så tydeligt (kunne ikke finde mit digital
kamera).

Men der står:

Stereo - 8 ohms minimum
Bridged - 16 ohms minimum

edit: Jeg kan godt se at det ikke står i manualen hmm...

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

OK - ville bare lige vide.

Fordi . . .

Du også kan købe et specielt kabel - y-splitter - som du sætter på indgangen forstærkeren i stedet for at brokoble. Du tilslutter så hver enhed til hver sin kanal, og voilá - du er ude over den (IMHO) underlige begrænsning. Og du får max. kontrol på over basserne. Og således kan du bygge din sub, som du ønsker uden at skulle bekymre dig om . . . noget !

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

AndersJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Ja, det er nok den bedste løsning. Jeg har en sub nu, men bruger så
kun den ene kanal, hvilket jeg synes er lidt syndt.

Har også tænkt på det med en dobbelt-svingspole sub, men har ikke
rigtig kunne finde nogle der tiltalte mig... Kan godt være det er mig der
ikke har kikket ordentligt efter...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
Det er godt nok en dyre løsning, men hvad med en trafo, som har 16Ω på den ene side, på den måde får du overflyttet alt energi og samtidig kan du holde dig til en enhed

En trafo med 16 ohm på den ene side.... Hhmm... har du ikke lige pralet med at du har fået 11 i et eller andet fag, som skulle gøre dig kompetent indenfor elektroteknik???

Man sætter sgu da ikke en trafo mellem en forstærker og en sub!! Det kan da godt være at man teoretisk set, ud fra en omgang gynmasie-elektrofysik, kan gøre det. Men i praksis er det en tåbelig løsning. Resultatet bliver elendigt, og trafoen er formentlig dyrere end Rotel'en er værd.

Jeg hr sagt det før, og gentager gerne mig selv: Hvis man ikke har den nødvendige tekniske kompetence, så lad dog være med at udtale jer. Det vildleder, og så kan det kræve lange forklaringer for at forklare folk, at det vitterligt ikke fungerer. Så brug krudtet på andre områder herinde....

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Joch skrev:

En trafo med 16 ohm på den ene side.... Hhmm... har du ikke lige pralet med at du har fået 11 i et eller andet fag, som skulle gøre dig kompetent indenfor elektroteknik???

Man sætter sgu da ikke en trafo mellem en forstærker og en sub!! Det kan da godt være at man teoretisk set, ud fra en omgang gynmasie-elektrofysik, kan gøre det. Men i praksis er det en tåbelig løsning. Resultatet bliver elendigt, og trafoen er formentlig dyrere end Rotel'en er værd.

Jeg hr sagt det før, og gentager gerne mig selv: Hvis man ikke har den nødvendige tekniske kompetence, så lad dog være med at udtale jer. Det vildleder, og så kan det kræve lange forklaringer for at forklare folk, at det vitterligt ikke fungerer. Så brug krudtet på andre områder herinde....

ROLIG NU

det er meget muligt, men hvad fanden gjorde man så den gang man havde rør, når ja der sad jo faktisk en trafo, men kan du ikke komme med en forklaring på hvorfor fanden man ikke kan sætte en trafo, da du jo må have en meget stor viden om netop dette.

forresten står der også man skal tale pænt til hinanden, synes lige du skulle over veje det

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Som start... Ja lad os endelig tale pænt... hvorfor skriver du så ord som "fanden"?? Nå, til side med det, og videre til noget andet.

Det er helt korrekt, at man i rørforstærkere benytter en udgangstrafo. Men der er temmelig stor forskel på en udgangstrafo til en 10 watt rørforstærker, og så en trafo der skal benyttes i forbindelse med en forstærker på 100 watt (mener den omtalte Rotel ligger der omkring). Det bliver en RET stor sag.

Og så er det jo ikke fordi rørforstærkere er kendt for super dyb og stram bas. Gad vide hvorfor... Ja, ganske rigtigt.... en trafo i udgangen er yderst skadelig for bassen. Og hvorfor så det??? Bl.a. andet fordi det totalt smadrer forstærkerens dæmpningsfaktor. En Rotel har vel en udgangsimpedans under 25 milliohm. Hvis du vil acceptere en halvering af dæmpningsfaktoren, skal din trafo have en sekundærvikling med en kobbermodstand på under 50 milliohm. Prøv lige at gå ned til den lokale elektronikpusher og spørg efter sådan en... Husk det store checkhæfte!!

Forstå mig rigtigt... Jeg siger ikke at dit forslag ikke kan realiseres. Teoretisk set kunne man sagtens gøre det. Men der er MEGET langt fra Teori til Praksis. Skulle man endelig realisere dit "projekt", ville det formentlig koste langt mere, end en ny forstærker med MASSER af power. Og der knækker filmen jo, ikke?

Det var så forklaringen på, hvorfor man IKKE skal benytte en trafo. Og ja, der kan være noget om det du siger, med at jeg ved en masse om den slags. Jeg er jo elektronikuddannet, og har flere år arbejdet som audioelektronik-udvikler hos et kendt dansk firma på dette område. Så jaaee.... lidt ved jeg jo nok.

Jeg synes det er fint at folk kommer med gode råd, og på den måde hjælper hinanden. Men lige så godt som det er med gode råd, lige så elendigt er det med dårlige råd. Dem kan man IKKE bruge til noget, og som tidligere sagt: Hvis du ikke har den nødvendige kompetence, så er det bedre at tie, end at komme med dårlige råd. Jeg skal ikke nedgøre folk på vej frem, men jeg antager stadig at din viden er baseret på gymnasiefysik (har jeg ret)... al respekt for det. Der har jeg jo også selv været, på den gamle skole i midtbyen... Katedralen

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

hehe ok så skal jeg ikke gøre mig mere klog, men jeps gym fysik og gym elektronik (HTX)

Problemet med det du siger er bare at der ikke ville komme nogle god råd overhovedet, da man så er bange for der er en der sidder med mere viden, og derfor kan det jo være det ikke er rigtigt. Hvis man skulle være klog nok skulle man jo næsten være professor inden for næsten samtlige naturfagelige fag Men kan godt se noget af det du siger er rigtigt!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Nej, man skal ikke være professor for at deltage i debatten. Men man skal bare være sikker på, at de råd man kommer med fungerer.

Når folk beder om hjælp, er det fordi de har erkendt at de ikke selv har en vandtæt læsning. Så nytter det ikke, at andre smider løsninger efter dem, som heller ikke holder vand. Og en eller anden dag er der en der hopper på sådan et "råd" og det kan koste dyrt.

Derfor igen: Har du en løsning du ved fungerer, så kom endelig med den, men drop alle hjemmefilosofierne, når der er tale om konkrete tilfælde hvor folk skal have løst et problem. Så opret hellere en ny tråd, hvor du spørger om det kan lade sig gøre, og lad være med at kæde den sammen med et problem, som du påstår den kan løse.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er der to rimelige alternativer - enten at køre med én enkelt enhed med dobbelte, 8 Ohms spoler, eller at anvende to 8 Ohm enheder.

I det første tilfælde (med én dobbeltspole-enhed) kan du vælge at køre amp'en brokoblet, med enhedens to spoler sat i serie med hinanden. Du kan osse køre med Y-splitter-kablet, og trække de to spoler med hver sin kanal - principelt vil resultatet blive det samme, både mht. den afgivne effekt og den belastning forstærkeren 'ser'.

I det andet tilfælde, med brug af to enheder, ville jeg under alle omstændigheder vælge at bruge begge kanaler vha. Y-splitteren. Enheder sat i serie med hinanden fungerer langtfra altid godt. Du kan så vælge, om du vil bygge et stort kabinet til begge enheder, eller om du foretrækker at bruge to bokse i den halve størrelse.

Vælger du løsningen med en enhed med dobbeltspole, skal du sikre dig, at hver spole er på 8 Ohm! Der findes mange med 4 og sågar 2(!) Ohms spoler.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

AndersJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Okay, tror ikke det bliver to seperater subs, fylder måske lidt rigeligt
sådan...

Hmm jeg mener at huske (sjov sætning) at monarcor laver en
dobbelt-svingspole bas, men ved ikke rigtig hvor god den er... Er det
ikke til at få bedre enheder på den anden måde (altså ved at bruge
"normale" enheder)?

Kan oss være jeg dropper at bruge rotel´en til subforstærker... Så
må jeg bare sparer op lidt længere tid og så spenderer på en
desideret sub forstærker.

Eventuelt en hypex, dem har jeg da ihvertfald hørt en del godt om
her på forumet. Ville også være spændene at prøve en klasse D
forstærker, det er helt u-udforsket teritorium for mig.

Den der DS4.0 ser da god ud, men er den på højde med min rotel?
(eller bedere) rotel'en spytter da trods alt 2x100 wrms ud.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke specielt inde i markedet for dobbeltspole enheder. Men mange af dem er jo designet til sub-brug, og der er ikke noget principielt, der skulle gøre dem værre (eller bedre) end andre enheder. Men valget er dit .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes