Jeg anvender denne enhed som mellemtone i et 2½ vejs system, og den udmærker sig med at spille meget homogent, afbalanceret og neutralt, lyden er ren og meget velopløst samt dynamisk... og fri for betoninger i øvre mid...
Den bør deles ved mellem 2,1 og 2,4 kHz. jeg fortrækker 2,1 kHz. 2 orden.
Jeg kan VARMT! anbefale denne enhed!... det er en af de bedste til mellemtone næst efter Audiotechnologys 4- 5 & 6½ tomme enheder..
Den er dog ikke så stærk i bassen!.. og giver en lidt tynd og knap så dyb bas, der i et rent tovejs system kan give en lidt for tynd og lys klang balance der mangler lidt varme.. MEN! supleret med en anden bas enten en Vifa PL18W eller M18W eller igen og ISÆR!!!!!!!!!!! ScanSpeaks egen 8545!.. i et 2½ eller 3 vejs system, opnås den rette balance og varme i de nedre regioner af frekvens området!.. samt ikke mindst en lidt dybere bas gengivelse..
Dine Hf 275 anvender jo ligeledes en 8545 som bas!.. og er jo et 2½ vejs system, og disse to enheder spiller som sagt fremragende sammen ( faktisk bedre end nogen andre bas enheder man kan kombinere denne enhed med!!) på den måde.. du bør dog rekonstrurere hele delefiltret.. og droppe det voldsomt overdimmensionerede og over kompencerede 4 ordens filter højtaleren er konciperet med!.. det kvæler musikken og dynamikken!..
Prøv følgende løsning..
Diskant filter : 4,7 uF. kondensator i serie, 0,56 mH. spole parallel, 3,3 ohm, modstand i serie og en 18 ohm. parallel.
Mellemtonen : 2,2 mH. spole i serie efterfulgt af en 10 uF. kondensator parallel.
Bassen : 15 mH. spole i serie efterfulgt af 68 uF. kondensator parellel..
Dette filter giver meget støre dynamik og musikalitet med de anvendte enheder ( 8546 & 8545 ) der deles ved mokring 2,1 kHz. & mellem 160 & 190 Hz.
Porten til bassen bør være en Ø50, på en længde af 16 cm...
Du kan med fordel dæmpe kabinetet lige bag mellemtonen med 250 gr. ægte fåreuld!..
Og har du mulighed for at skille mellemtonen fra bassens kabinet volumen er dette en rigtig god ide!!.. mellemtonen behøver kun et lukket kammer på 15 liter.. ( gerne med en akustisk ventil i!)
Bassen ( 8545 ) bør ikke have mere end 22 liter netto volumen!.. så er der mere i kabinettet end dette når du fratrækker 15 liter til mellemtonen så fyld sand i!..
En sidste anbefaling må være at skifte Dynaudio diskanten ud med en ScanSpeak D2905/9700... ( dette er dog en smags sag!.. men jeg syntes dog at denne er klasser bedre!!)
God fornøjelse & held & lykke med det!..
mvh.