Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: SCAN-SPEAK 18W/8546-00 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 September 2003 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der har erfaring med denne kevlar enhed, for jeg har tænkt mig at opdatere mine HF275'ere med disse enheder til bunden (Fs = 22Hz).

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 September 2003 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm,

Tjah, jeg har haft et 2½ vejs-system, hvor denne enhed indgik - i første omgang både som bas/mellemtone og som regulær basenhed. I mit system, som var lidt specielt, da der blev benyttet spalteformede basrefleksporte med en given strømningsmodstand, måtte 8546'eren dog se sig slået som basenhed af Vifas M18WO-09-08, der simpelthen havde mere smæk for skillingen.

8546'eren kan bringes til at spille aldeles fremragende mellemtone med det rigtige filter, og den er bestemt heller ikke dårlig i bassen, men Vifa'en gjorde det altså bedre i mit system.

Det siger sig selv, at enhederne spillede i hvert sin kabinetdel - ikke noget rod med to enheder i samme kabinetdel, der ikke spiller ens, som i DATs TNT.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Mike-J
Forum Bruger
Forum Bruger

INFO: Bruger hedder nu: miju

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 17 September 2003 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg anvender denne enhed som mellemtone i et 2½ vejs system, og den udmærker sig med at spille meget homogent, afbalanceret og neutralt, lyden er ren og meget velopløst samt dynamisk... og fri for betoninger i øvre mid...

Den bør deles ved mellem 2,1 og 2,4 kHz. jeg fortrækker 2,1 kHz. 2 orden.

Jeg kan VARMT! anbefale denne enhed!... det er en af de bedste til mellemtone næst efter Audiotechnologys  4- 5 & 6½ tomme enheder..

Den er dog ikke så stærk i bassen!..  og giver en lidt tynd og knap så dyb bas, der i et rent tovejs system kan give en lidt for tynd og lys klang balance der mangler lidt varme.. MEN! supleret med en anden bas enten en Vifa PL18W eller M18W eller igen og ISÆR!!!!!!!!!!!  ScanSpeaks egen 8545!.. i et 2½ eller 3 vejs system, opnås den rette balance og varme i de nedre regioner af frekvens området!.. samt ikke mindst en lidt dybere bas gengivelse..

Dine Hf 275 anvender jo ligeledes en 8545 som bas!.. og er jo et 2½ vejs system, og disse to enheder spiller som sagt fremragende sammen ( faktisk bedre end nogen andre bas enheder man kan kombinere denne enhed med!!) på den måde.. du bør dog rekonstrurere hele delefiltret.. og droppe det voldsomt overdimmensionerede og over kompencerede 4 ordens filter  højtaleren er konciperet med!..  det kvæler musikken og dynamikken!..

Prøv følgende løsning..

Diskant filter : 4,7 uF. kondensator i serie, 0,56 mH. spole parallel, 3,3 ohm, modstand i serie og en 18 ohm. parallel.

Mellemtonen : 2,2 mH. spole i serie efterfulgt af en 10 uF. kondensator parallel.

Bassen : 15 mH. spole i serie efterfulgt af 68 uF. kondensator parellel..

Dette filter giver meget støre dynamik og musikalitet med de anvendte enheder ( 8546 & 8545 ) der deles ved mokring 2,1 kHz. & mellem 160 & 190 Hz.

Porten til bassen bør være en Ø50, på en længde af 16 cm...

Du kan med fordel dæmpe kabinetet lige bag mellemtonen med 250 gr. ægte fåreuld!..

Og har du mulighed for at skille mellemtonen fra bassens kabinet volumen er dette en rigtig god ide!!.. mellemtonen behøver kun et lukket kammer på 15 liter.. ( gerne med en akustisk ventil i!)

Bassen ( 8545 ) bør ikke have mere end 22 liter netto volumen!..  så er der mere i kabinettet end dette når du fratrækker 15 liter til mellemtonen så fyld sand i!..

En sidste anbefaling må være at skifte Dynaudio diskanten ud med en ScanSpeak D2905/9700... ( dette er dog en smags sag!..  men jeg syntes dog at denne er klasser bedre!!)

God fornøjelse & held & lykke med det!..

mvh.

Til top Vis Mike-J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mike-J

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2003 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej Mike-J,

Jeg kan kun støtte dine kommentarer omkring 8546 og konstruktionen, som du liner op. Har selv haft et system, der ligner dit Burgundia næsten til forveksling (selv delefilteret).

Der er små forskelle, men mit system spillede også aldeles fremragende, og gjorde tykt grin med færdiglavede højttalere til i hvert op omkring de 30.000.

Et lille fif: Hvis man få fat i en 8546-02 (den med faseplug), så spiller den faktisk en lille tand bedre i mellemtonen end 8546-00, hvis man piller fasepluggen ud og sætter en flad klods (rundstok) i den i stedet for (i plan med bunden af membranen). Mit gæt er, at det skyldes, at membranen er en smule lettere uden den inverterede støvhætte.

Gorm,

Mike-J har serveret det hele næsten på et sølvfad. Ligesom ham vil jeg absolut anbefale at skifte diskanten til en Scan-Speak 9700. De fås ofte brugte på diverse markedssider. Da det er en ekstremt robust enhed, er risikoen for fejl på dem ikke så stor.

Held og lykke med projektet.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 September 2003 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har jo modificeret mit delefilter en gang før efter egne beregninger, med bedre dynamik som belønning, så hvorfor ikke prøve endnu en gang. Jeg overvejer om jeg også i samme ombæring, skal skifte diskanten til en D2905/9700, så kan jeg jo bruge D260 ESOTEC'ern eller D2905/9700'ern, alt efter hvilken der lyder bedst, til nogle af de andre projekter jeg er i gang med.

Men een siger tak for the input.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes