Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: peerless xls sub! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

hej. nu har jeg snart ligget inde med med 2 peerless xls 10" i lang tid. har tænkt mig at købe hypex 400 w d-class forstærker til at drive dem. man hører jo meget om hvor gode xls'erne er i små kabbineter med slave enhed! men ville det blive godt at sætte de her to enheder overfor hinanden i et 50 liters lukket kabbinet? eller skal jeg købe et par slaver? 

hvis det er slave konstruktion jeg går hen og bruger, kan jeg så sætte alle 4 enheder i et 40-50 liters kabbinet? har tænkt mig at de 2 aktive skal sidde på hver sin side af subben overfor hinanden, hvor den ene slave vender ud i rummet og den anden enten vender ned mod gulvet eller op mod loftet! kan dette lade sig gøre?

venlig hilsen henrik aka klud! tak på forhånd!

Til top Vis klud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klud

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

skal lige siges at dette er mit første diy projekt!!! 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 04:13 | IP-adresse registreret  

De skal nok ikke i en lukket kasse! To 10" slaver skulle kunne klare det. At placere de to aktive enheder overfor hinanden er en god ide. Gør det samme med slaverne, så vibrationerne bliver ophævet. Din boksvolumen lyder rigtig, men andre her kender disse enheder bedre end jeg.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt på samme projekt, da jeg også har 2 stk 10" XLS liggende. Prøv at regne på at bruge 2 stk 12" slaver på 625g istedet for, og sæt det hele i en 35 liters kabinet, så har du det bedste fra begge verdner. Du har dermed større areal i slavebasserne, så du har mulighed for højere lydtryk i de helt dybe oktaver. jeg har en 1000w ICE til at drive mine to. (når jeg bliver færdig

Mvh Thomas

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

ok lyder rigtigt godt både mollecon og hifinørden! men er det ikke lidt svært at presse 2 10" xls plus 2 12 " xls(slaver) ind i et kabinet på 35 liter? kom gerne med kontruktions forslag!

tak på forhånd!

vh. henrik aka klud

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 06 Juni 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

klud skrev:

hej. nu har jeg snart ligget inde med med 2 peerless xls 10" i lang tid. har tænkt mig at købe hypex 400 w d-class forstærker til at drive dem. man hører jo meget om hvor gode xls'erne er i små kabbineter med slave enhed! men ville det blive godt at sætte de her to enheder overfor hinanden i et 50 liters lukket kabbinet? eller skal jeg købe et par slaver? 

hvis du har råd, så lav 2 subs. det er meget lettere at få god bas. med to subs, end en, i langt de fleste tilfælde. evt. kan du nøjes med en amp. i den ene, og sætte et par terminale på, så den kan drive den anden.

hvis det er slave konstruktion jeg går hen og bruger, kan jeg så sætte alle 4 enheder i et 40-50 liters kabbinet? har tænkt mig at de 2 aktive skal sidde på hver sin side af subben overfor hinanden, hvor den ene slave vender ud i rummet og den anden enten vender ned mod gulvet eller op mod loftet! kan dette lade sig gøre?

en slave må helts ikke vende vandret. det er fordi den pga, den tunge vægt på membrane, vil deformere ophænge med tiden. aktive kan godt side vandret, da de ikke er så tunge. men slaver skal side lodret.

venlig hilsen henrik aka klud! tak på forhånd!

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

ok tak 3dx!! lyder spændende laver 2 små så!. og hvis der er plads problemer sætter jeg bare de ene oven på den anden!! nogen forslag på om det skal være en 10" eller 12" slave enhed i hver sub? peerless anbefaler selv 10" slave med 600 mms men ved andre bygger den med 12" og 625 mms... hvad er bedst?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

klud skrev:
ok tak 3dx!! lyder spændende laver 2 små så!. og hvis der er plads problemer sætter jeg bare de ene oven på den anden!! nogen forslag på om det skal være en 10" eller 12" slave enhed i hver sub? peerless anbefaler selv 10" slave med 600 mms men ved andre bygger den med 12" og 625 mms... hvad er bedst?

2 x 10" i en slave konstruktion, skulle meget gerne dække langt de flestes behov  men minder du har meget negativ room "gain"(tynde gips væge f.eks) men det er nu sjælent en problem.

check:

http://www.d-s-t.com/link/main/tech/appxls.htm

byg. feks. et sæt spejlede, så den ene kan ryge ud til højre og den anden til venstre. med to kan du så prøve dig frem til hvor du for den bas du bedst synstes om. det er noget lettere end med en.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

okay tak 3dx! tror også det meget godt at følge peerless' egne anbefalinger så det det jeg går efter... men når jeg laver 2 små så sætter jeg bare hypex ampen ind i den ene ik? hvordan forbinder jeg så den anden til forstærkeren?

tak på forhånd

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej Klud

Du kan sagtens få plads til 2 aktive og to passive i et 35l kabinet Se min tråd med 12"XLS + 2 x 12" 625g slave (gange 2). Den lille er på kun 29 liter indvendigt og ca 35x35x35 udvendigt. Men har du to 10" så lav to kasserdet giver ligesom lidt bedre balance med en i hver side.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

klud skrev:

okay tak 3dx! tror også det meget godt at følge peerless' egne anbefalinger så det det jeg går efter... men når jeg laver 2 små så sætter jeg bare hypex ampen ind i den ene ik? hvordan forbinder jeg så den anden til forstærkeren?

tak på forhånd

Ja; monter Hypexen i den ene og et par alm ht-terminaler du forbiner så både enheden og ht-terminelaene til Hypexen. Den anden sub skal bare have et sæt treminaler. Og så er det bare at forbinde med alm. ht-kabel (ikke for tyndt). Hypex 4.0 er kortslutningsbaskyttet så det skulde være rimelig sikkert.  

DIY-tønde

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

ja okay har lige tjekket din tråd. ser spændende ud!!! jeg bygger 2 små tror jeg!! og hvis jeg får plads problemer sætter jeg bare den ene oven på den anden når de jo blir lige store/små hehe! men igen hvordan forbinder jeg den passive sub til forstærkeren på den aktive sub?

tak på forhånd!

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

sorry så slet ikke hvad du ellers havde skrevet

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

men skal jeg ikke køre de to 10" xls parallelt? sådan at jeg forbinder hypex til enheden i samme sub, derefter fra enheden til højtalerterminalen og så til den anden sub? ellers blir det jo en serieforbinding og jeg mister en masse kraft eller er jeg galt på den?

tak på forhånd

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

De skal forbindes parallelt (efter min mening). Så + til + og - til - det er lige til. Der er to ben på Hypex'en: lod to ledninger på hver; en til enheden og en til terminalen. Dog kan det siges at det er hår kost med en 2 Ohm's belastning for forstærkeren. Men jeg kan fortælle at Hypex'en klipper ved overbelasting (man er ikke i tvivl, jeg har lige præsset min med mine to)

DIY-tønde

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

hehe okay tak. så det jo lige til! men går den ikke kun ned til 4 ohm? mener mine enheder er 8 ohm. http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/830452.htm

eller er jeg forkert på den... men kan hypex godt klare at køre i 2 ohm? den klipper ikke hele tiden vel? regner med du havde de 2 subs på høj volume?

hehe tak på forhånd!

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

nogen der ved om de enheder jeg har er 8 ohm?`

det de 10" xls der er inde på www.peerless.dk

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hvis det er versionerne til hifi-brug er de nok på 8 Ohm - det er auto-versionerne der er på 4.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Drop slaverne

Vi lavede en til min bror og det var da meget godt, nu har han så prøvet at fjerne slaven og skrue en plade på hullet. og det giver klart bedre bas, ikke dybere og ikke størrere lydtryk. men mere definerbar og detaljeret.

dvs. der nu bruges et stk i lukket kabinet, det skriver perless også om men så anbefaler de at bruge noget eq for at få dem til at gå ned til 22hz ved 105 db så vidt jeg husker, men har man bare 22hz ved 90 db, så er man også kørende i de fleste rum. så får man den bedre defination og dynamik i stedet.

Ellers vil jeg anbefale en stor forstærker, gerne 400watt i form af en ice eller LCaudio´s zap, det giver nemlig et helvedes godt overskud, undskyld udtrykket.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

klud
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

okay jan! ja kan godt være jeg bare skal lave den lukket allerførst!! det jo ikke det sværeste at sætte slaverne i bagefter hvis jeg er utilfreds med den lukkede kontruktion!  men godt nok mollecon, det er stue versionen jeg har, så den kører nok 8 ohm!!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes